Quiz: Andra världskriget
-
- C Skalman
Re: Quiz: Andra världskriget
En underbar fråga som jag önskat att jag hade haft svaret på!
Nu över till något helt annat: Tokyo, Helsingfors och London delade under kriget ett gemensamt öde. Vilket?
Nu över till något helt annat: Tokyo, Helsingfors och London delade under kriget ett gemensamt öde. Vilket?
-
- Stödjande medlem 2020
Så lätt är det nog inte >
Men alla tre flygbombarderades; Tokyo av amerikaner, Helsinki av ryssar och London av ''di lea nazisterna'' …..

Men alla tre flygbombarderades; Tokyo av amerikaner, Helsinki av ryssar och London av ''di lea nazisterna'' …..
-
- C Skalman
Det är förvisso ett öde de delade, men delade med tjogvis andra städer. Nej, så lätt var det inte. Du får leta en mindre bombastiskt gemenskap.
Och nej, sambandet är inte heller att de alla är huvudstäder.
Siffrorna fyra och fem är centrala.
-
- Redaktionen
Vi väntar med spänning på nästa tips
!
Hans K

Hans K
-
- C Skalman
Om vi utsträckter oss till föregående krig så gör Berlin dem sällskap.
Det gemensamma är något som aldrig hände.
Det gemensamma är något som aldrig hände.
-
- C Skalman
Blir det enklare om jag lägger till Sapporo och Cortina?
-
- Medlem
Alla tre städer har haft vinter OS.
Kan det vara någon tävlingsgren som togs bort första gången i Berlin 1936 och även i Cortina 1956 och Sapporo 1972?
/ currahee
Kan det vara någon tävlingsgren som togs bort första gången i Berlin 1936 och även i Cortina 1956 och Sapporo 1972?

/ currahee
-
- C Skalman
Nja.
Du är inne på rätt spår, men glömmer att vi avhandlar andra världskriget.
Så:
Tokyo var lovade att hålla de olympiska sommarspelen 1940. När Japan började bråka i sino-japanska kriget blev de fråntagen uppdraget och äran gick till Helsingfors, som alltså skulle hålla sommarspel 1940. Även det sprack, av kända skäl.
1944 fick London ställa in sina spel. Lika inställda blev ju vinterspelen i Sapporo 1940 och Cortina 1944.
Så den gemensamma nämnaren var att städerna skulle ha haft olympiska sommarspel under kriget men fick ställa in, ett öde som ju även drabbade Berlin 1916.
Ledtråden fyra var de fyra år mellan olympiska spel, och ledtråden fem var de fem olympiska ringarna.
Frågan är fri.
Du är inne på rätt spår, men glömmer att vi avhandlar andra världskriget.
Så:
Tokyo var lovade att hålla de olympiska sommarspelen 1940. När Japan började bråka i sino-japanska kriget blev de fråntagen uppdraget och äran gick till Helsingfors, som alltså skulle hålla sommarspel 1940. Även det sprack, av kända skäl.
1944 fick London ställa in sina spel. Lika inställda blev ju vinterspelen i Sapporo 1940 och Cortina 1944.
Så den gemensamma nämnaren var att städerna skulle ha haft olympiska sommarspel under kriget men fick ställa in, ett öde som ju även drabbade Berlin 1916.
Ledtråden fyra var de fyra år mellan olympiska spel, och ledtråden fem var de fem olympiska ringarna.
Frågan är fri.
-
- Stödjande medlem 2020
Sannerligen en kryptisk fråga Markus -
En lättare >
Vem?, Varjag

En lättare >
Vem?, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2020
Hans favoritverktyg påstods vara - en säck full av dessa…..
, Varjag

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Han var fullt sysselsatt i Katyn-skogen... Och annorstädes å, för att vara helt ärlig. En på sitt sätt mycket produktiv man och därför blev utnämnd till general.
-
- Stödjande medlem 2020
StefanZ kände bums igen - Stalins Överbödel……
https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Blokhin
Ett - förhoppningsfullt - oslagbart världsrekordHe is recorded as having executed tens of thousands of prisoners by his own hand, including his killing of about 7,000 Polish prisoners of war during the Katyn massacre in spring 1940,[2][3] making him the most prolific official executioner and mass murderer in recorded world history.[2][4]

För de som undrar om hans Waltherpistoler; Slaktrummen i Lubuyanka hade ljudisolering, Blokhin's 6,35mm's pistoler väsnades
inte mycket och - han insisterade på dessa; hade ''säckvis'' av dom.....slaktrutinen var s.k. ''nackskott'' - offrets huvud böjdes framåt-
pistolens mynning trycktes mot nacken strax under öronnivån och - kulan kom ut i pannan (med lite hjärnsubstans….

Din fråga !
Varjag
-
- Medlem
OK, dagens fråga. Den torde vara lätt, men iaf jag fick reda på det först häromdagen.
Diegtiarevs namn är mycket välkänt för sin lätta kulspruta, den med den diskformade trumman ovanpå och konformade mynningsflamdämpare...
Användes lite överallt, inte bara av infanteriet. Jag såg en gång en sovjetisk film om sovjetiska dykbombare, Petljakov? Tre mans besättning. Skytten var utrustad just med en Diegtiarev, och var hyfsat effektiv mot de tyska jaktplanen...
Men Diegtiarev gjorde mera. Bla ett annat vapen, som är hyfsat välkänt.
Vilket vapen kan jag tänkas ha i åtanke? Vad brukar det heta?
Klapp på axeln och raska hurrarop om andra uppgifter och exempel på ev vapen och uppfinningar Diegtiarev gjort.
Diegtiarevs namn är mycket välkänt för sin lätta kulspruta, den med den diskformade trumman ovanpå och konformade mynningsflamdämpare...
Användes lite överallt, inte bara av infanteriet. Jag såg en gång en sovjetisk film om sovjetiska dykbombare, Petljakov? Tre mans besättning. Skytten var utrustad just med en Diegtiarev, och var hyfsat effektiv mot de tyska jaktplanen...
Men Diegtiarev gjorde mera. Bla ett annat vapen, som är hyfsat välkänt.
Vilket vapen kan jag tänkas ha i åtanke? Vad brukar det heta?
Klapp på axeln och raska hurrarop om andra uppgifter och exempel på ev vapen och uppfinningar Diegtiarev gjort.
-
- Stödjande medlem 2020
K-pist PPD-40 ?Vilket vapen kan jag tänkas ha i åtanke? Vad brukar det heta?
Ersattes av PPSh-41 som var billigare & lättare att massproducera >>>>>
Varjag
-
- Medlem