Julianus skrev: ↑15 november 2020, 01:29
Samtliga situationer ovan hanterades alltså utmärkt med det befintliga språket och på olika sätt vilket ger nyanser och variation. I fallet 1.1 till 1.3 så finns det ju ett grammatiskt genus som förstås och används problemfritt av alla. Ingen tror att ett vittne är ett föremål för att det omtalas som det vid syftning. Lika litet som någon tror att en människa måste vara en kvinna eller inte fattar att en sjuksköterska kan vara man.
Julianus skrev: ↑15 november 2020, 11:51
När du talar om en hypotetisk sjukksköterska så betyder inte pronomet hon att du förutsätter att det skall vara en kvinna. Du använder helt enkelt grammatiskt genus på ett korrekt sätt.
Julianus skrev: ↑15 november 2020, 11:51
Här är nog användningen av ordet han mer ett exempel på könsneutralt han och denne(maskulinum). Detta är dock sedan länge på väg ut.
Du får kanske förtydliga hur du menar att vi på ett korrekt sätt kan använda grammatiskt genus för uttrycka oss könsneutralt. Förstår jag dig rätt att du menar att vi i modern standardsvenska kan använda ”han”, ”hon”, och ”det” som könsneutrala pronomen om personer, där det är huvudordets grammatiska genus som styr valet av pronomen? Det är bara så jag kan tolka det du skriver, men jag ställer mig tveksam till att den användningen av pronomen skulle accepteras som korrekt standardsvenska av särskilt många språkbrukare.
Vi kan ta ett exempel, som faller in under situation 1.3 (anonymisering), som jag noterar att du uttryckligen nämner. Vi tänker att vi vill berätta om något som skedde på en domstol i en svensk småstad. För att huvudpersonerna – en kvinnlig rådman (rättens ordförande), en manlig advokat (offentligt biträde i målet) och en manlig notarie (som för anteckningar) – ska vara så svåra som möjligt att identifiera vill vi inte ange namn eller kön. Det är alltså inte så att vi vill ”sluta låtsas om att de har ett kön”, men eftersom det är en liten stad vill vi dölja så många personuppgifter som möjligt.
Kan man då på god modern standardsvenska uttrycka sig på följande sätt?
(Huvudorden som styr val av pronomen understrukna)
”Det offentliga biträdet meddelade att det ville ha en paus. Det var bakfullt eftersom det hade varit ute och festat hela natten. Ordföranden tyckte att det var ett gott förslag eftersom han var i lika dåligt skick. Kvar i rättssalen satt den enda människan som hade hållit sig nykter kvällen innan. Hon gick igenom sina anteckningar på datorn.”
(Därefter händer något mer skandalöst...)
Finns det ingen en risk att läsaren drar fel slutsatser om de inblandades kön? Och är det helt oproblematiskt att använda ”det” om en person?