Har någon gång undrat varför en del 50-talsbussar i amerikanska filmer låter så konstigt med höga ettriga varv. Nu vet jag, en vän berättade att det är den ovanliga kombinationen tvåtakts diesel från DDC (Detroit Diesel Corporation).
Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.
Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Kidsen måste ha skrikit sig hesa under färden gör att överrösta det ljudet. Det är rätt kul när man reser mellan världsdelarna och ser skillnad på motorparken, tex Nordamerika är det mycket pickups som knegarbilar, i Europa kör de mest medelstora skåpbilar och östra Asien är det en jäkla blandning men ofta småsmala skåpbilar.
i Europa kör de mest medelstora skåpbilar och östra Asien är det en jäkla blandning men ofta småsmala skåpbilar.
Ja, de där minivans de har i exempelvis Indonesien är ju så pyttesmå så en relativt liten person som jag känner mig som brottaren Karelin bland alla småväxta. De känns som typ 1 x 2 meter och har 8 säten.
Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.
Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Blir inte riktigt klar över för och nackdelar med 2 respektive 4 takt. På bensinmotorer så hörde jag en diskussion om för och nackdelar på moderna mopeder. Snöskotrar har väl också gått från 2 till 4 takt?
Visst är väl verkningsgraden högre på en fyrtaktare, men den är mera komplicerad i sin konstruktion. Motorsågar är traditionellt tvåtaktare medan gräsklippare är fyrtaktare. Min senaste röjsåg är fyrtaktare men behöver ändå oljeblandad bensin och har ingen motorolja. Tusan vete hur det hänger ihop.
Tvåtaktare har problem med oförbrönda kolväten och i vissa fall höga kväveoxidutsläpp vilket gör att de är acceptable i färre och färre applikationer.
För röjsåg så har min föräldrar gått över till eldrift och litiumbatterier. Funkar tydligen helt okej och eliminerar behovet av slabb med bensin och olja samt avgaserna.