Har någon gång undrat varför en del 50-talsbussar i amerikanska filmer låter så konstigt med höga ettriga varv. Nu vet jag, en vän berättade att det är den ovanliga kombinationen tvåtakts diesel från DDC (Detroit Diesel Corporation).
För den som vill lyssna så går det bra här:
I övrigt verkar det mest vara som marinmotor tvåtaktsdieseln haft framgång.
https://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_diesel_engine
Det efterfrågades ju fler inlägg, och detta var något nytt historiskt som åtminstone jag lärde mig nyligen.
Tvåtakts diesel
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Tvåtakts diesel
Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.
Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Re: Tvåtakts diesel
Kidsen måste ha skrikit sig hesa under färden gör att överrösta det ljudet. Det är rätt kul när man reser mellan världsdelarna och ser skillnad på motorparken, tex Nordamerika är det mycket pickups som knegarbilar, i Europa kör de mest medelstora skåpbilar och östra Asien är det en jäkla blandning men ofta småsmala skåpbilar.
Re: Tvåtakts diesel
Ja, de där minivans de har i exempelvis Indonesien är ju så pyttesmå så en relativt liten person som jag känner mig som brottaren Karelin bland alla småväxta. De känns som typ 1 x 2 meter och har 8 säten.
Håller med. Sökte på Donkeyman men hittade inget.Markus Holst skrev: ↑5 november 2020, 20:16Jag var en gång på en föreläsning på Chalmers om slitage på kolvringar i fartygsmotorer och lärde mig att de där sket ... jättestora fartygsdieslarna förvisso var tvåtaktsmotorer men inte fungerade som en moppemotor med insug via vevhuset utan med ventiler. Om någon kan utveckla hur det går till vore jag yttersta tacksam.
Undras mig om inte Donkeyman redan har nämnt detta någon stans redan ...
Re: Tvåtakts diesel
Intressanta länkar, tack valle_69!valle_69 skrev: ↑6 november 2020, 22:31Hej på er allihopa.
Har kikat runt lite när jag såg den här tråden och hittat följande.
Hur funkar en tvåtaktsdieselmotor: https://www.tydal.nu/postvagnen/332724.htm
Världens största tvåtaktsdieselmotor: https://www.hamnen.se/artiklar/vaerlden ... eselmotor/
Enklare så här än att jag själv lägger ut min svada på skalman och rör till det.
Blir inte riktigt klar över för och nackdelar med 2 respektive 4 takt. På bensinmotorer så hörde jag en diskussion om för och nackdelar på moderna mopeder. Snöskotrar har väl också gått från 2 till 4 takt?
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Tvåtakts diesel
Visst är väl verkningsgraden högre på en fyrtaktare, men den är mera komplicerad i sin konstruktion. Motorsågar är traditionellt tvåtaktare medan gräsklippare är fyrtaktare. Min senaste röjsåg är fyrtaktare men behöver ändå oljeblandad bensin och har ingen motorolja. Tusan vete hur det hänger ihop.
Re: Tvåtakts diesel
Tvåtaktare har problem med oförbrönda kolväten och i vissa fall höga kväveoxidutsläpp vilket gör att de är acceptable i färre och färre applikationer.
För röjsåg så har min föräldrar gått över till eldrift och litiumbatterier. Funkar tydligen helt okej och eliminerar behovet av slabb med bensin och olja samt avgaserna.
För röjsåg så har min föräldrar gått över till eldrift och litiumbatterier. Funkar tydligen helt okej och eliminerar behovet av slabb med bensin och olja samt avgaserna.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13607
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Tvåtakts diesel
Små röjsågar för trädgårdsbruk finns med batteridrift men de kraftigare maskinerna behöver mig veterligen fortfarande bensin.