Sophanteringens historia

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Sophanteringens historia

Inlägg av Amund » 9 oktober 2020, 19:34

Mitt minne av svensk landsbygd från 1960-talets sista år och in på 1970-talet är att man åkte till "brandgropen" med hushållets sopor. "Brandgropen" var en gigantisk grop där det ständigt brann dygnet runt, och det var bara att slänga allt skräp på brasan. Gott om råttor och ingen koll på om det fanns giftigt avfall utan allt från målarfärg till byggavfall slängdes ned i det glödande äckliga hålet.

Nu var det nog mindre sopor i ett hushåll förr om åren än idag med denna förpacknings och näthandelshysteri som råder, men ändock blev det en del som skulle kastas, och vi pratar inte hushållsavfall som normalt togs tillvara. På denna tid är mitt minne även att ingen brydde sig om hur det såg ut efter vägarna utan allt skräp slängdes i diket - och det såg ut därefter. Ungefär på det sätt som det ser ut och som vi förfasas över idag när vi kommer till ett mindre utvecklat land än Sverige.

Kommer någon annan ihåg dessa bränngropar eller var det inte en utbredd form av sophantering på den tiden?

Relaterad tråd:
viewtopic.php?f=31&t=47812&p=792211&hil ... ar#p792211

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Markus Holst » 9 oktober 2020, 21:26

När jag var barn hade vi en torvmosse på sommartorpet. Dit bar vi avfallet och staplade ovanpå tidigare års avfall, så det höll sig på en lagom meterhöjd i alla år.

Så skaffade vi annat sommartid, där jag bor på heltid sedan 20 år. När jag röjde skog här hittade jag mängder av grov-avfall, från vätskor till taklampor, allt på ungefär samma ställe.

Jag tror att man alltid ställt ut utslitna saker i skogen. Mitt torp är omringat av gamla timmerkälkar, symaskiner, bleckspänner, oljefat, plogar och mjölkkannor. Grannen har i generationer tyckt det varit bra att lämpa av grejer här utanför.

Med tiden förnyade man sina vanor och började slänga skräpet i torvgropar. Där ligger kylskåp, plastdunkar, mjölkmaskiner och plastmöbler.

Det är nog de sista 30-40 åren man ändrade vanor och körde till den kommunala tippen istället.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av koroshiya » 9 oktober 2020, 22:28

Utifrån holmen: där dumpade man saker i havet.

Av någon lustig anledning valde de att dumpa saker där det redan var grunt, som om det med tiden skulle bli prima land där.

För den sakens skull står det flera kylskåp och annat på olika grundbankar. Det är kanske två meter djupt, massa sjögräs, och massa skräp.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av adlercreutz » 9 oktober 2020, 22:36

Tror det stämmer bra, min far har skog ca 200 m från gården, bortanför åkrar/lägdor. Ca 10 meter in från skogsbrynet (i skogen alltså) fanns för inte så länge sedan en hög med diverse metallskrot, det mesta såg ut att härröra från absolut senast 70-tal, det mesta förmodligen äldre än så, 40-50-tal nånstans. Så metallavfallet verkar man ha tagit in i skogen ungefär till den plats där man inte längre ser skrothögen utifrån, och dumpat det där.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2020, 08:36

Tidigare än så - säg 20-30-talet- så fanns det ju fortfarande ambulerande lump- och skrotsamlare. De tog ju vara på gamla textilier, glasflaskor, metall och annat som kunde återvinnas (fast så sade man ju inte då). Trasiga möbler och andra träföremål hamnade så klart i köksspisen. Det som var helt värdelöst och dessutom obrännbart dumpades på lämplig plats. Ofta i en bergskreva eller håla där inte djuren riskerade att trampa i det. Eller i en sjö eller havsområde, om sådan fanns nära till hands.

Först efter kriget blev det ett sådant överskott i såväl välfärd som produktionsapparat att skrothandlare och andra försvann. Då eldade man upp mer saker, men mer avfall uppstod också som inte kunde klämmas in i köksspisen. Små tippar uppstod överallt på landsbygden, ofta brann det i dom mer eller mindre stadigt. Om med avsikt eller våda vete fasen. Stora saker baxades bara iväg utom synhåll. Större mängder avfall kunde nu också schaktas över med hjälp av traktor. Sophämtning på landet infördes inte förrän på 70-talet, har jag för mig.

När fågelsjön Hornborgasjön, som sänkts i flera omgångar sedan 1800-talet, återställdes och höjdes på 1990-talet så visade det sig var gårdarna runt sjön slängt t.ex. sina uttjänta glödlampor i decennier. När vattnet satte de gamla tipparna ute i träsket under vatten flöt mängder med skräp upp och hamnade på stränderna, till förtret för ätteläggen på gårdarna som nu fick ta vara på fädrens skräp en gång till.

Städernas sophantering är ett särskilt kapitel, som jag kan återkomma till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Hans » 11 oktober 2020, 11:48

Intressant tack. Jag har som barn bara varit utsatt fungerande sophantering i ett villaområde. Större saker åkte man till den kommunala soptippen med.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av mrsund » 12 oktober 2020, 08:51

Mitt minne från 70 talets uppväxt var att föräldrarna kastade allt i samma plastpåse under köksbänken, som sen slängdes i ett sopnedkast.
Jag har för mig att de verkligen slängde allt i den påsen, trasiga kvicksilvertermometrar och batterier osv som sen gick till nån förbränning nånstans.
Nu sopsortrar de gamla och är så duktiga så man tror nästan att de alltid har gjort det.

På sommarsemestern ute på landet såg man man alltid ett par generationers gamla bilar stå en bit från husen stegvis övervuxna av växtlighet.
Annars har jag ingen bild av det var nedskräpat vare sig i stan eller på landsbygden, man körde väl också kampanjen Håll Sverige rent eller nått liknande skall inte förväxlas med spola kröken.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Markus Holst » 12 oktober 2020, 08:59

Vad jag främst minns som nedskräpade är rastplatser efter vägarna. De kunde se fina ut på håll, men stannade man och tittade ner i diket såg det ut som en soptipp. De överfulla papperskorgarna var ju också proprie på sådana ställen.

Rastplatserna påminde ju inte heller om dagens. De var en enkel lite större P-ficka.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Hans » 12 oktober 2020, 12:14

När slutade man med sopnedkast? Har en vag minnesbild av plomberade sopnedkast för ganska många år sedan.

Sedan vart väl skolbarn utkommenderade att städa längs vägarna någon dag per skolår.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av mrsund » 12 oktober 2020, 14:11

Hans skrev:
12 oktober 2020, 12:14
När slutade man med sopnedkast? Har en vag minnesbild av plomberade sopnedkast för ganska många år sedan.

Sedan vart väl skolbarn utkommenderade att städa längs vägarna någon dag per skolår.

MVH

Hans
Ja åtminstonde för tjugo år sen började man stänga sopnedkast här i Malmö. sen har det skett stegvis, beroende på fastighetsägare, jag tror att det kan finnas kvar enstaka sopnedkast, men det är begränsat vad man får slänga där har jag hört av bekanta.
Nu finns här många miljöhus överallt där sorteringen sker med skiftande kvalité, det brinner ner ett antal också varje år, lite som bilar gör.

Jag har sett att vissa förskole och skolbarn fortfarande gör sånt fortfarande, rensa på stranden eller något speciellt område, men tror det är på enskilt initiativ av någon eldsjäl som samtidigt kanske undervisar i biologi eller så, även idrottsrörelser gör liknande insatser förmodligen sponsrad av kommun eller ett företag.
Nån gång om året så rensar även den lokala dykarklubben delar av kanalen i Malmö, tror de får ett litet kommunbidrag för det.

I övrigt gör gatukontoret här ett riktigt bra jobb med att hålla rent i staden, de är på direkt och det är inget som ligger kvar ett dygn efteråt en festival eller torghandel.

En film värd att se!
Sjövett 1964

https://youtu.be/t03saJVFkv4

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av adlercreutz » 12 oktober 2020, 16:35

Håll Sverige rent-dagen var 19/9 i år och samlade 80 000 personer, tydligen. Det är större än enskilda initiativ och skolbarn skulle jag vilja påstå, men nog bygger det på frivillighet alltid. Vem vet, det kanske kan växa till en större rörelse i dessa tider?

https://hsr.se/19september

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av mrsund » 12 oktober 2020, 20:34

adlercreutz skrev:
12 oktober 2020, 16:35
Håll Sverige rent-dagen var 19/9 i år och samlade 80 000 personer, tydligen. Det är större än enskilda initiativ och skolbarn skulle jag vilja påstå, men nog bygger det på frivillighet alltid. Vem vet, det kanske kan växa till en större rörelse i dessa tider?

https://hsr.se/19september
Det var bra mycket större än jag trodde 👍

Här är ett annat dagsfärskt exempel
https://svt.se/nyheter/lokalt/skane/bas ... -rosengard

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av sonderling » 14 oktober 2020, 07:25

Mer av anekdoktiskt värde kanske men bakom sommarstugan fanns en "kökkenmödding" alltså en avskrädeshög. Från morfars tid (F1896-d1967), där kunde man skrota runt och hitta olika grejer, mest glas och porslin i olika färger, rostiga burkar och gamla ruttna skor. Numera hittar jag ingenting men jag har inte grävt på platsen. Tänker endå att förr var sopor mera miljövänliga i det att de kunde brytas ner. Åtminstone synligt, för det är troligt att kemikalierna var värre. Tror inte samma sak gäller dagens plastberg.

Förövrigt saknar jag sopnedkasten, när de försvann spekulerade jag i om dasset på gården också skulle komma tillbaka. :roll:

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av Markus Holst » 14 oktober 2020, 07:49

Sopnedkadt och vattenklosett är härliga exempel på ändrat miljötänk. När dessa kom var det närmiljön, hygienen, som skulle förbättras. Man ville bli av med råttor, parasiter och stank. Idag är väl båda miljöbovar.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sophanteringens historia

Inlägg av hilbert » 14 oktober 2020, 22:14

i mitt hus har vi fortfarande sopnedkast med 2 möjligheter, en för vanliga hushållssopor, och en för matavfall som komposteras.

Vi har dessutom en miljöstation för emballage av olika slag.

Skriv svar