Tempelhof stängs

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av masase » 30 september 2020, 22:02

Markus Holst skrev:
30 september 2020, 20:31
Ge mig ett exempel på en rolig flygplats. Bara ett. Jag tycker att de alla är pest och pina.
AMS är helt okej. HEL har god mat och bra godis. Toulouse är inte så dummt. Basel är rätt rolig i att man kan hamna i fel land om man går ut genom fel dörr. Des Moines hade en ANG station så man kunde se F16 plan stryka förbi.

Hata Heathrow och CDG.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av Hans » 1 oktober 2020, 10:54

masase skrev:
30 september 2020, 22:02
Basel är rätt rolig i att man kan hamna i fel land om man går ut genom fel dörr.
Samma sak i Geneve.

Jag gillar mindre och mellanstora men som masase ogillar jag megaflygplatser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av erep » 1 oktober 2020, 14:05

Att bygget tagit så länge syns även i datautrustningen. En del av flygplatsens informationssystem fungerar (ännu) på Windows XP, till vilket Microsoft inte mera levererar underhåll.

https://www.t-online.de/digital/id_8865 ... setzt.html

Arbete pågår på att ändra platformen till ett open-source system, vilket vanligen betyder nån linux-distribution.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av Amund » 2 oktober 2020, 19:02

erep skrev:
1 oktober 2020, 14:05
Att bygget tagit så länge syns även i datautrustningen. En del av flygplatsens informationssystem fungerar (ännu) på Windows XP, till vilket Microsoft inte mera levererar underhåll.

https://www.t-online.de/digital/id_8865 ... setzt.html

Arbete pågår på att ändra platformen till ett open-source system, vilket vanligen betyder nån linux-distribution.
Ja det är närmast komiskt hur lång tid det tagit. Läste om att hela inredningen anses för gammal och behöver fräschas upp.
Jag kan inte minnas att jag läst om någon riktig förklaring. Ok att något går fel med brandsäkerheten eller andra enstaka förseningar, men nära tio år..?
Man kan undra om någon/några haft intresse av att skjuta på invigningen? Har inte läst om det men det borde finnas någon konspirationsteori om att Lufthansa står bakom, det resulterade ju i att man tog över Air-Berlin som annars skulle blivit en tysk hub, uppbackad av arabiska storägarna via Ethiad.

Hur som helst är man ju nyfiken och vill kolla in den nya flygplatsen så snart det är möjligt. Men enklare flygplats än Tegel får man leta efter, åtminstone om man ska till Västberlin.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 oktober 2020, 13:05

Ganska roligt att läsa den här tolv år gamla tråden igen, när jag idag dels arbetar med att utveckla området kring Arlanda och kanske ändrat uppfattning en smula :-)

Ingen kunde väl heller ana vilket fiasko den nya flygplatsen i Berlin skulle bli eller att det i nuläget är tomt på alla flygplatser och ingen vet när eller om den ursprungliga kapaciteten kommer att behövas igen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tempelhof stängs

Inlägg av Hans » 12 oktober 2020, 15:00

Välkommen tillbaka Mathias, jag har saknat dina kloka inlägg.

MVH

Hans

Skriv svar