Gamla vattenvägar till Uppsala

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 28 september 2004, 22:15

Christer Samuelsson skrev:Så finns det en mytisk plats, som borde legat i dessa krokar, omnämt i Florensdokumentet (1120) som Sje´land.
Kan denna plats möjligen ha legat i Mälarens närhet? Det finns en gammal myt om hur mälaren skulle ha skapats: http://www.drengskap.com/gimle/modules/ ... .php?id=65
Dem gjorde hon till oxar och spände dem för plogen och drog så landet ut i havet och västerut emot Odinsö: det landet heter Seland (Själland) och där bodde hon sedan. Skjold, Odins son, fick henne till äkta, de bodde i Hleithrar (Leire). Där hon hade plöjt blev det ett vatten eller en sjö, den heter Logrin (Mälaren).

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 29 september 2004, 10:10

Ulf T skrev:
Christer Samuelsson skrev:Så finns det en mytisk plats, som borde legat i dessa krokar, omnämt i Florensdokumentet (1120) som Sje´land.
Kan denna plats möjligen ha legat i Mälarens närhet? Det finns en gammal myt om hur mälaren skulle ha skapats: http://www.drengskap.com/gimle/modules/ ... .php?id=65
Dem gjorde hon till oxar och spände dem för plogen och drog så landet ut i havet och västerut emot Odinsö: det landet heter Seland (Själland) och där bodde hon sedan. Skjold, Odins son, fick henne till äkta, de bodde i Hleithrar (Leire). Där hon hade plöjt blev det ett vatten eller en sjö, den heter Logrin (Mälaren).
Jag har kort minne - när Snorre Sturlasson, känd från sina isländska sagor, besökte Svealand ("Svithiod") 1219 skriver han om ett "Sjöland" skilt från de tre folklanden. Det torde inte betyda något annat än att Sjéland och Roden är samma sak.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 10 mars 2019, 13:23

Varje gång jag ser Penningbyleden så tänker jag att detta borde man göra till en kommersiell kanal. Som alternativ för Södertäljekanalen skulle fartyg kunna gå Sigtuna-Bergshamra och mindre båtkanaler för nöjestrafik kan fortsätta till Uppsala och till Norrtälje.
http://kanaler.arnholm.nu/stockholm/penningbys.html

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Lejonmod » 10 mars 2019, 15:25

received_544426739399550.jpeg
I boken Svarnas land av Johan Kraft så försöker författaren lista ut vilka "länder" som fanns under sen järnålder.
Brännkyrka kyrka hette förr Vantör och innan dess Ovantör.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 23 september 2020, 10:32

Apropå vattenvägar till Uppsala; vet någon om fallet vid Munkgatebron alltid varit där?
Eller har man kunnat åka längre in på Fyrisån?
När jag är i Uppsala så tycker jag alltid brytpunkten känns så "random"; att ån helt plötsligt inte längre är farbar när man närmar sig de centrala delarna.

Kanalfararen i mig får grandiosa idéer om hur häftigt det vore om Fyrisån kunde vara farbar genom hela Uppsala och kanske kunna gå ända upp till Dalälven. :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av koroshiya » 27 september 2020, 21:09

Det är väl lite svårt att utröna, men från början låg hela Uppland under vatten, så det kunde man. Så här såg det ut för 4000 år sedan.

från hembygd.se.jpg

Min gissning är att man på denna karta kunde leta sig norrut tills man kom ut till havet igen, och att den vägen stängdes för kanske 3000 år sedan.

När gamla Uppsala blev en centralplats bör det ha gått att ta sig upp till kröken norr om kyrkan, även om det är högst tre km därifrån till ån i sydlig riktning, så ifall bron är ett fall i Uppsala, tror jag inte att det existerade för 2000 år sedan, men förmodligen runt år 1000.

Det som gjorde platsen intressant var väl något högre terräng med ny och bördig åkermark runtomkring.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 september 2020, 09:55

koroshiya skrev:
27 september 2020, 21:09
Det är väl lite svårt att utröna, men från början låg hela Uppland under vatten, så det kunde man. Så här såg det ut för 4000 år sedan.


från hembygd.se.jpg


Min gissning är att man på denna karta kunde leta sig norrut tills man kom ut till havet igen, och att den vägen stängdes för kanske 3000 år sedan.

När gamla Uppsala blev en centralplats bör det ha gått att ta sig upp till kröken norr om kyrkan, även om det är högst tre km därifrån till ån i sydlig riktning, så ifall bron är ett fall i Uppsala, tror jag inte att det existerade för 2000 år sedan, men förmodligen runt år 1000.

Det som gjorde platsen intressant var väl något högre terräng med ny och bördig åkermark runtomkring.
Ja, förr var det ju en skärgård där Uppsala är så då kunde man åka lite var som helst.
Men när Fyrisån och landskapet började se ut ungefär som det gör idag så undrar jag om inte ån var farbar längre upp. Men det verkar svårt att få tag på mer information om det hela.

Det är hur som helst intressant att se resterna av farlederna i området idag; man passerar ju Penningbyleden varje gång man åker till Uppsala då motorvägen går på en bro över Valloxen i höjd med Knivsta. Och Väg 77 mellan Knivsta och Norrtälje går i princip längs med leden. På flera platser är kvarvarande sjöar och sänkor väldigt tydliga.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av raskens » 28 september 2020, 15:43

Prova http://apps.sgu.se/kartgenerator/
Välj sedan "Strandnivå"

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 september 2020, 23:52

raskens skrev:
28 september 2020, 15:43
Prova http://apps.sgu.se/kartgenerator/
Välj sedan "Strandnivå"
Vilken rolig grej, tackar!

havarti
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 oktober 2020, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av havarti » 11 oktober 2020, 13:18

Hejhej! Mitt första inlägg här.
För några år sen ställde jag en fråga på salig Arkeologiforum om vattenvägar till Uppsala norrifrån. Det bör väl åtminstone från 500-talet ha funnits en skyddad vattenväg för resande från Norrland, utan att behöva ta sig ner till Långhundraleden. Jag vet att jag för en herrans massa år sen läste att Olandsån skulle kunna ha varit en etablerad led. Eller var Tämnarån-Vendelån-Fyrisån mer trolig? Nån som vet mera?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Markus Holst » 11 oktober 2020, 15:15

havarti skrev:
11 oktober 2020, 13:18
Hejhej! Mitt första inlägg här.
Välkommen hit!

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Bjernevik » 26 oktober 2020, 12:36

Gen. Jack Ripper skrev:
28 september 2020, 09:55
Ja, förr var det ju en skärgård där Uppsala är så då kunde man åka lite var som helst.
Men när Fyrisån och landskapet började se ut ungefär som det gör idag så undrar jag om inte ån var farbar längre upp. Men det verkar svårt att få tag på mer information om det hela.
Läser man på svenska Wikipedia om Gamla Uppsala så säger den "Här steg, på grund av landhöjningen, en sten- och gruströskel upp mot vattenytan i början av vikingatiden[1] som fortfarande är synlig." om vattenfallet inne i Uppsala. Den säger även att vattenfallet vid Ulva kvarn (en bit norr om Uppsala men innan Gamla Uppsala längs Fyrisån) var ett större hinder.

Som jag förstår det så uppstod dagens Uppsala just på grund av att det blev svårt att ta sig vattenvägen till Gamla Uppsala, Uppsala (eller Östra Aros) blev så att säga för Gamla Uppsala vad Ostia var för Rom. När sedan domkyrkan brann tog man chansen att flytta till den nya platsen och tog även med sig ortsnamnet (enligt uppgift för att det förenklade den kyrkliga administrationen att inte behöva ändra namnet på stiftet).

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 27 oktober 2020, 14:51

havarti skrev:
11 oktober 2020, 13:18
Hejhej! Mitt första inlägg här.
För några år sen ställde jag en fråga på salig Arkeologiforum om vattenvägar till Uppsala norrifrån. Det bör väl åtminstone från 500-talet ha funnits en skyddad vattenväg för resande från Norrland, utan att behöva ta sig ner till Långhundraleden. Jag vet att jag för en herrans massa år sen läste att Olandsån skulle kunna ha varit en etablerad led. Eller var Tämnarån-Vendelån-Fyrisån mer trolig? Nån som vet mera?
Olandsån var en etablerad led (se längst ner på denna sida http://kanaler.arnholm.nu/stockholm/penningbys.shtml ) men den går ut norr om Öregrund.
Bjernevik skrev:
26 oktober 2020, 12:36
Som jag förstår det så uppstod dagens Uppsala just på grund av att det blev svårt att ta sig vattenvägen till Gamla Uppsala, Uppsala (eller Östra Aros) blev så att säga för Gamla Uppsala vad Ostia var för Rom. När sedan domkyrkan brann tog man chansen att flytta till den nya platsen och tog även med sig ortsnamnet (enligt uppgift för att det förenklade den kyrkliga administrationen att inte behöva ändra namnet på stiftet).
Ah, intressant! Ja det låter ju rimligt.

Palov
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 juni 2021, 13:21
Ort: Stockholm

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av Palov » 8 juli 2021, 16:54

Tidig vikingatid, ca år 800 kunde man resa in till där domkyrkan ligger idag, med båtar med 10-20 platser, enligt en historieprofessor från Uppsala universitet. Se länk för del 2, tid [39:05], av en föreläsning om Gamla Uppsala. Detta är del 2 i en i övrigt mycket intressant föreläsning kring vad vi vet om Gamla Uppsala. De förklarar bla teorin om hur det blev en religiös plats öht, mycket intressant som sagt:

Del 1: https://youtu.be/Cek4oVopihc
Del 2: https://youtu.be/tuaXymoMCxU

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Gamla vattenvägar till Uppsala

Inlägg av South End Court » 5 juni 2022, 05:36

Vid Edsbacka krog och Edsbergs slott i Sollentuna, i änden på Edsviken, skall det i alla fall ha funnits en handelsplats.
För att komma vidare drog man båtarna på stockar vilket man avbildat på stadsvapnet.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _vapen.svg

/South End Court

Skriv svar