Samernas tidigare utbredning i Sverige

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
hilbert
Medlem
Inlägg: 2199
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Samernas tidigare utbredning i Sverige

Inlägg av hilbert » 23 september 2020, 18:43

Att samer skulle vara Europas enda ursprungsfolk känns förvånande. Jag tycker att baskerna borde platsa, och även en bunt folk i Ryssland, som kareler och urdmurder. Kanske kan vi räkna in en del kelter också? Kanske handlar det om av stater erkända ursprungsfolk?
Jag undrar om det inte är det som Bojs syftar på.

Går man in på wikipedia så anger man basker samer och några ryska polarfolk som ursprungsfolk i Europa.

I Spanien är ju det här med nationella minoriteter oerhört politiskt laddat.
Jag kan därför tänka mig att man inte vill ge baskerna något officiellt erkännande.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Samernas tidigare utbredning i Sverige

Inlägg av a81 » 27 september 2020, 14:44

Svenskar med svenskt ursprung har en hyfsat stor andel DNA (10-20 procent??) från jägar-samlarna som kom efter istiden. Har samerna betydligt mer DNA därifrån?

Det samiska språket antas däremot ha kommit till dagens Sverige betydligt senare än den indoeuropeiska som så småningom blev svenska.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Samernas tidigare utbredning i Sverige

Inlägg av Markus Holst » 27 september 2020, 16:05

a81 skrev:
27 september 2020, 14:44
Svenskar med svenskt ursprung har en hyfsat stor andel DNA (10-20 procent??) från jägar-samlarna som kom efter istiden. Har samerna betydligt mer DNA därifrån?
Det verkar så
wikipedia skrev:Europa har befolkats av fyra förhistoriska invandringsvågor, varav de tre första bidrog till de germanska och nordiska folken (se svenskarnas ursprung), medan den samiska och finska befolkningen även har stor del av sina rötter i den fjärde vågen.[2] (1) Den första vågen bestod av jägare och samlare. En kultur som tros ha övervintrat istiden i Sydeuropas refugium nådde Skandinavien söderifrån för 13 000 år sedan. Spår av dem återfinnes i Nordens befolkning troligen som MtDNA-haplogrupp V(en) (som ärvs via mormors mor och så vidare), vilken är särskilt vanlig bland samer.[3] En annan kultur hade övervintrat i refugium i dagens Ryssland, och befolkade Skandinavien och Europa från nordöst efter istidens slut för cirka 10 000 år sedan. Med denna invandring kom MtDNA-haplogrupp U5(en) som är särskilt vanlig bland samisktalande. Den är i dag ovanlig på Europeiska kontinenten, där jägar-samlarbefolkningen tros ha trängts undan av senare jordbrukare till områden i Europas periferi. Varianten U5b1b1 återfinns i Norden i stort sett bara hos personer med samiska rötter, men förekommer även i Nordafrika (bland berber), i nordligaste Asien och i Sydeuropa

Skriv svar