Oscar eller Academy Award

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Oscar eller Academy Award

Inlägg av Hans » 15 september 2020, 13:09

Har funnits ett tag:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oscar

Sällskapet informerade mig att nu har de ändrat reglerna en aning:
Today, the Academy of Motion Picture Arts and Sciences announced new representation and inclusion standards for Oscars® eligibility in the Best Picture category, as part of its Academy Aperture 2025 initiative. The standards are designed to encourage equitable representation on and off screen in order to better reflect the diversity of the movie-going audience
https://www.oscars.org/news/academy-est ... ligibility

Något tuffare än Bechdel test:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test

Det blir lite knepigt att vinna med en film om hur Östra Rikshalvan kristnades eller slaget om Stalingrad.

Men jag fick lära mig om vad + stod för:
People often use LGBTQ+ to mean all of the communities included in the “LGBTTTQQIAA”
https://ok2bme.ca/resources/kids-teens/ ... gbtq-mean/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Mackan L » 15 september 2020, 13:29

Och den kvoterade Oscarn går till....

Förstår givetvis tanken bakom men i praktiken devalveras priset än mer vilket kanske är synd.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av adlercreutz » 15 september 2020, 13:41

Hans skrev:
15 september 2020, 13:09
Det blir lite knepigt att vinna med en film om hur Östra Rikshalvan kristnades eller slaget om Stalingrad.
Jag kanske har missförstått men varför blir det svårt (givet att man har resurserna/pengarna förstås)?
For the 96th Oscars (2024), a film must meet TWO out of FOUR of the following standards to be deemed eligible:

STANDARD A: ON-SCREEN REPRESENTATION, THEMES AND NARRATIVES
STANDARD B: CREATIVE LEADERSHIP AND PROJECT TEAM
STANDARD C: INDUSTRY ACCESS AND OPPORTUNITIES
STANDARD D: AUDIENCE DEVELOPMENT
Man kan väl därmed ha en rollista med 100% vita, heterosexuella män och ändå uppfylla kriterierna?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Hans » 15 september 2020, 13:50

Mackan L skrev:
15 september 2020, 13:29
Och den kvoterade Oscarn går till....

Förstår givetvis tanken bakom men i praktiken devalveras priset än mer vilket kanske är synd.
Jag gillar inte kvotering heller men eftersom jag är vit medelålders+ heterosexuell man så räknas väl min talan inte.

Min första civila chef var en fransk byrådirektris. Hon var otroligt kunnig och fruktansvärt direkt. Hon var allmänt hatat på avdelning men hon och jag passade ypperligt ihop. Vi hade en diskussion och i av 90% av fallen avslutades diskussionen med 'Jag har rätt och du har fel, nu fortsätter vi' men de resterande 10% sade hon 'Hans, du har rätt och jag har fel, nu fortsätter vi'.

Hon var inte kvoterad och fick senare hederslegionen.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Hans » 15 september 2020, 13:55

adlercreutz skrev:
15 september 2020, 13:41
Man kan väl därmed ha en rollista med 100% vita, heterosexuella män och ändå uppfylla kriterierna?

Som jag förstått det så blir det lite svårt efter vad jag läst i länken, men vi kan låta Mackan L vara domare - hans engelska torde vara bättre.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Mackan L » 15 september 2020, 14:00

Idealet är ju att filmskapare klarar av att matcha kriterierna organiskt.
Dessvärre känns det som Hollywood har svårt att göra just det. Istället känns det väldigt tvingat och onaturligt när man ska vara inkluderande. Jag tycker det fungerar bäst när man gör det motsatta; dvs inte gör en stor grej av en karaktärs ras, sexuell läggning etc. Det är där, man är inkluderande men man trycker inte upp det i ansiktet på betraktaren hela tiden.

Ett annat exempel på hur man överdriver och därmed "förstör":
Nya Star Wars-rullarna: den kvinnliga hjälten är überbäst på allt mer eller mindre direkt. Ja, de har skapat en stark kvinnlig karaktär men det är väldigt klumpigt gjort. Jämför med hur karaktären Luke i originalen fick långsamt mogna till en stark jedi.

Edit: mitt inlägg berör främst Standard A: on-screen representation, themes and narratives.
Senast redigerad av 1 Mackan L, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Mackan L » 15 september 2020, 16:08

Hans skrev:
15 september 2020, 13:55
adlercreutz skrev:
15 september 2020, 13:41
Man kan väl därmed ha en rollista med 100% vita, heterosexuella män och ändå uppfylla kriterierna?

Som jag förstått det så blir det lite svårt efter vad jag läst i länken, men vi kan låta Mackan L vara domare - hans engelska torde vara bättre.

MVH

Hans
Filmmakaren måste fylla två av fyra standards. Det kan göras på andra sätt än genom skådisar. Så ja, man kan göra en film med 100% vita, heterosexuella män på duken och ändå uppfylla kriterierna. Standard A är ett hinder men standard B, C, D rör ju grejer bakom kameran, marknadsföring etc.

STANDARD A:  ON-SCREEN REPRESENTATION, THEMES AND NARRATIVES

STANDARD B: CREATIVE LEADERSHIP AND PROJECT TEAM

STANDARD C:  INDUSTRY ACCESS AND OPPORTUNITIES

STANDARD D: AUDIENCE DEVELOPMENT

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av adlercreutz » 15 september 2020, 17:59

Så tolkade jag det också. Då funkar en film om Stalingrad också även om det blir en del krångel i rekrytering och marknadsföring.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av Markus Holst » 15 september 2020, 18:17

Det går att göra en film om Stalingrad om man breddar perspektivet och betänker att bland de många instängda även fanns kvinnor i form av marketenterskor, sjuksköterskor och liknande. Tror jag. Lyfter man fram även deras verklighet så är man i hamn.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Oscar eller Academy Award

Inlägg av adlercreutz » 15 september 2020, 20:03

Jo det går naturligtvis att tänka till också :) givetvis fanns kvinnor, homosexuella, asiater (sibiriska trupper på den sovjetiska sidan t.ex.), handikappade (hörselskador nämns på hemsidan, lär knappast ha saknats), och det ganska breda

Other underrepresented race or ethnicity

är nog också görbart.

Skriv svar