Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 september 2020, 08:58

Svårt? OK, bägge är sovjetiska frontsoldater. Så det är ingen tillfällighet att bägge har militärkläder.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 11 september 2020, 10:12

Att damerna är bolschewetiska skarpskyttarinnor är nog klart - Nina Petrova och Klavdiya Yefremovna Kalugina. Vad de hade gemensamt överlåter jag gärna åt någon annan...

Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 september 2020, 11:47

sveahk skrev:
11 september 2020, 10:12
Att damerna är bolschewetiska skarpskyttarinnor är nog klart - Nina Petrova och Klavdiya Yefremovna Kalugina. Vad de hade gemensamt överlåter jag gärna åt någon annan...

Hans K
Det är helt riktigt. De ÄR duktiga skarpskyttar och de är namngivna. Det är just att de var bägge skarpskyttar som förenade dem.

Annars kunde de ju tex vara, en fältkirurg och en battlemedic och det medicinska yrket i de sårades tjänst som förenat dem. OCH att de var ändå invid fronten, battlemedic per definition och kirurgen omedelbart bakom fronten...

Det var knappast några 17 åringar som fick vara skarpskyttar. Normalt skulle de vara 18+. Och inga 50 åriga mormödrar som uttogs till aktiv fronttjänst. Så bägge var ovanliga.

Nina Petrova var en friskus, sysslade med många olika idrotter och var duktig i dem. Hon sysslade sålunda även med skytte, var en Sportens Mästare i det. Senare genomgick hon också prickskytteskolan. I det liknar hon fö den kända Lyudmila Pavlichenko; duktig sportskytt som även var en fullt utbildad prickskytt.
Petrova hade ca 120 säkra träffar, trots att hon tjänstgjorde i fyra år... Varför så relativt få, för en så duktig skytt och van kämpe, vet jag ej. Gissningsvis 1. Hon slogs mot de välutbildade tyskarna som visste att hålla ner huvudet när så var nyttigt (Pavlichenko hade mer än hälften mot de inte speciellt välskolade rumänerna som inte var tillräckligt försiktiga). Vidare antar jag att hon användes mycket för att träna andra skarpskyttar.
Petrova dog 1maj 1945, när jeepen som körde henne körde av vägen och kraschade mot en klippa. Kan man gissa att de kanske firade 1:a maj lite väl mycket och chauffören var en smula trött??


Unga Kalugina hade 28 säkra träffar, och överlevde kriget. Det går att hitta en mycket intressant intervju om hennes upplevelser och erfarenheter.
Här är iaf ett referat ur den intervjun: https://lynettemburrows.com/inspiration ... le-sniper/
Ibland ser man siffran att hon bokförts för 257 träffar. Vilket är fel. Det är någonstans i en beskrivning av henne som hon helt uppenbarligen mixats ihop med en österrikiskt skarpskytt, Sepp någonting. Där står hennes namn, men texten fortsätter om en österrikare...
Och den felaktiga siffran återkommer därmed här och där... Grymt imponerande, så då får det står oreflekterat kvar?

Ps. Här är förresten länken till intervjun på Histomil, den fanns faktiskt inne i texten i det nämna referatet: http://www.histomil.com/viewtopic.php?f ... 848#p36599

Ps2. Kalugina säger också rent ut, att 1. Säkra träffar är när de såg soldaten falla. Om han verkligen var död, eller endast sårad, kunde de ju inte veta. 2. Träffarna gällde enbart deras prickskyttearbete. Dessa som de sköt i försvarsstrid (mycket vanligt) räknades ej. Ej heller räknades träffar när de deltog i stormning (mindre vanligt men förekom). Vidare, en vanlig uppgift för dem var att dra bort sårade från slagfältet, samt att hålla vakt i skyttegravarna dagtid när soldaterna sov.


Sveakh får härmed stafettpinnen och tillåtelse att idka prickskytte som han finner för gott!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 11 september 2020, 15:08

Tack. Nu ger jag mig ut på tunn is, men jag vill påstå att (bara) en gång under andra världskriget blev svensk militär i ett större sammanhang direkt beordrade - alltså inte frivilligt - till utlandet för en speciell uppgift.

Vad var det?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 11 september 2020, 18:11

Inte helt klar över vem som beordrar, men gissar på evakueringen av Karelska näset efter Vinterkriget? Har för mig att den svenska insatsen med lastbilar var stor och kanske avgörande för att den knappa tiden skulle räcka till.

*Med reservation för att jag minns helt fel och att någon sådan insats aldrig ägt rum.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 11 september 2020, 19:57

Amund skrev:
11 september 2020, 18:11
Inte helt klar över vem som beordrar, men gissar på evakueringen av Karelska näset efter Vinterkriget? Har för mig att den svenska insatsen med lastbilar var stor och kanske avgörande för att den knappa tiden skulle räcka till.

*Med reservation för att jag minns helt fel och att någon sådan insats aldrig ägt rum.
Jodå, den ägde rum just där - svenska Bataljon Sederholm fick uppdraget att hjälpa till med förflyttningen av den finska befolkningen i Karelen efter "fredsslutet" i mars 1940.

En jobbig historia som krävde manstark uppslutning, lite frivilligt men det mesta beordrat av den svenska staten...
"Bataljonen bestod av 22 officerare, 11 underofficerare och 727 man. De hade 31 personbilar, 243 lastbilar, 8 bussar och 32 motorcyklar till sitt förfogande. Dessutom kom två bilplutoner över Kvarkens is. Ett hundratal frivilliga från Norrbotten deltog med ett fyrtiotal lastbilar. Också ett bilkompani från Svenska Frivilligkåren ingick i totalstyrkan som alltså uppgick till 1.200 man." Som vi kan läsa mer om i Eric Björklunds bok - http://www.finlandsfrivilliga.se/HBL100224.pdf

Amund med det goda minnet fortsätter!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 12 september 2020, 08:47

Tackar tackar! Ärligt talat trodde jag nog inte på att jag hade rätt. :) Eller att det kanske enbart rörde sig om en civil aktion.

Fortsätter med en okrånglig bildfråga:


Ingen parkeringsskada.jpg
Ingen parkeringsskada.jpg (105.55 KiB) Visad 208 gånger

Vem är det som har drabbats av vad..?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 12 september 2020, 12:11

Tja renoveringsbehovet tillfogades av amerikanska störtbombare 16:e November 1942...

Vi befinner oss i Casablanca och den sårade besten var det franska slagskeppet Jean Bart

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9757
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 12 september 2020, 19:06

varjag skrev:
12 september 2020, 12:11
Tja renoveringsbehovet tillfogades av amerikanska störtbombare 16:e November 1942...

Vi befinner oss i Casablanca och den sårade besten var det franska slagskeppet Jean Bart

Varjag
Alldeles riktigt! Även USS Massaschusets salvor bör ha orsakat mer än lackskador på det ännu inte intrimmade slagskeppet. Bombades av tre Heinkel 111 när man lämnade Frankrike innan kapitulationen.

Från operation Torch tar oss Varjag vidare - Varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 september 2020, 00:10

Tack Amund & en lika lätt fråga >
elænde.jpg
elænde.jpg (108.52 KiB) Visad 164 gånger
och
mera elænde.jpg
Var befinner vi oss och när ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 september 2020, 23:39

lastkajer.jpg
Nu då ???

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 september 2020, 09:36

Min gissning är att det är i Norge, och rimligt sett i Narvik. Eller möjligen om de har någon annan järnmalmshamn. Vi vet att britterna gärna flygbombade dessa anläggningar om de kom åt. Såvitt jag vet bombades inte de svenska hamnarna varifrån järnmalm exporterades.

BÅTEN är iaf ss Narvik. Syns både namnet om man tittar efter noga, och den allmänna silhuetten är i paritet med andra bilder på ss Narvik. Som då gick konvojerad i malmtrafik (Sverige)-Norge-Tyskland, och sänktes av brittiskt flyg utanför Holland 1943.

Båten i bilden ser jävla mysko ut, med en egen extra brygga vid sidan av. Men det är antagligen något slags synvilla; antingen har båten krånglat sig in i en specialkanal, eller också är det något slags pontonbrygga. Eftersom Narvik inte var någon specialbyggd hybrid, det var en helt normal havsgående lastångare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 14 september 2020, 11:43

StefanZ skrev:
14 september 2020, 09:36
Min gissning är att det är i Norge, och rimligt sett i Narvik. Eller möjligen om de har någon annan järnmalmshamn. Vi vet att britterna gärna flygbombade dessa anläggningar om de kom åt. Såvitt jag vet bombades inte de svenska hamnarna varifrån järnmalm exporterades.

BÅTEN är iaf ss Narvik. Syns både namnet om man tittar efter noga, och den allmänna silhuetten är i paritet med andra bilder på ss Narvik. Som då gick konvojerad i malmtrafik (Sverige)-Norge-Tyskland, och sänktes av brittiskt flyg utanför Holland 1943.

Båten i bilden ser jävla mysko ut, med en egen extra brygga vid sidan av. Men det är antagligen något slags synvilla; antingen har båten krånglat sig in i en specialkanal, eller också är det något slags pontonbrygga. Eftersom Narvik inte var någon specialbyggd hybrid, det var en helt normal havsgående lastångare.
Visst är det LKAB's malmlastningspir i Narvik och - förödelsen när britterna i samband med reträtten sent maj 1940 - sprängde sönder
järnvägsbroarna ut till malmviadukten och vidukterna själva; för att effektivt stänga Narvik som malmhamn i tysk tjänst !
Vad jag vet skeppades ingen mera malm över Narvik förrän 1946...….
On the night of 24/25 May, Lord Cork received orders to retreat, but under cover so the Germans would be prevented from interfering. The Allied commanders agreed that an attack on Narvik would disguise the retreat and allow the destruction of the iron ore harbour.


Den ''mysko båten'' - är ingen synvilla, utan en speciell fartygstyp StefanZ - som kallades ''Turret decked ships'' -

https://en.wikipedia.org/wiki/Turret_deck_ship

eller helt enkelt ''turretbåtar'' på svenska. Alla byggdes av Doxford & Son i Sunderland circa 1892 - 1912

''Din s/s NARVIK'' har inget att skaffa med den tyska turretbåten s/s Narvik i trådens tipsbild
https://wrecksite.eu/wreck.aspx?215088
som kapsejsade och sjönk redan 1913 >>>>>

Din fråga!

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 september 2020, 12:26

varjag skrev:
14 september 2020, 11:43


Din fråga!

Varjag
Tack! Inte för att svaret var tillfyllest, men här ser man ett bra exempel, att en halvbra gissning är bättre än ingenting alls. Iaf så länge gissningen var ärligt menat.


OK. Till min fråga.

Huvudpoängen med frågan är att identifiera flygplanstypen. Ett inte så jättekänt flygplan, men uppenbarligen en lyckad konstruktion.

MEN jag tyckte att själva bilden är intresseväckande på flera plan. Det är så jag fick syn på den! :)
Varför håller en officer (pistol i hölstret) på att hjälpa med fallskärm åt en flygare?

Så vad är det som händer på bilden, och vem är denna sovjetiska stridsflygare?''

Bild


Tips. Känner man inte igen bilden eller flygplanstypen, så den enklaste ingången lär väl vara att försöka identifiera flygaren...

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 14 september 2020, 12:32

En liiten privatundran är, flög de verkligen så där rakt upp å ner i sina vardagsuniformer? Inga flygardräkter? Eller är bilden här mest för själva fotots skull?

Skriv svar