Hur farligt är det med häst?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 31 augusti 2020, 11:58

Jag har inget minne att jag ramlat av de gånger jag ridit, kanske två-tre dussin gånger. Under utbildningen på Karlberg fick man böta en vinflaska om man ramlade av, några fick lämna ett rejält bidrag till festen i fråga.

Hursomhelst kan det vara farligt att ramla, diverse skador och i sällsynta (?) fall dödligt. Dessutom är det med hästar som med pansarskott, ett riskavstånd bakom. Jag hade en kollega tillika hästägare som fick sin hustru ihjälsparkad. Hur bitska är hästar, inbillar mig att det gör ont och fingrar kan ligga i farozonen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Markus Holst » 31 augusti 2020, 12:24

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag inte har tillgång till statistik.

Risken att bli attackerad av häst är betydligt mindre än att bli attackerad av hund, då hästar försvarar sig med att fly medan hundar är mera offensiva i sina tillvägagångs-sätt. När det väl händer har såklart hästen en hel del kraft att sätta bakom sitt hot.

Det händer såklart olyckor där hästfolk går åt, men dessa är ytterst sällan orsakade av elak häst. Däremot finns det korkade människor som av olika anledningar kan skrämma hästen så denne väljer att akut försvara sig, vilket i en del fall skylls på elak häst.

Betänk att för den vilda hästen är den som dyker upp plötsligt, som håller fast dig eller klamrar sig fast på dig - där för att döda dig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 31 augusti 2020, 12:50


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av sonderling » 31 augusti 2020, 13:05

Jag är livrädd för hästar men försöker bota mig på svågerns hästgård. Det är farsans fel, han berättade om att på farmen när han var liten så var det en som blev sparkad av en häst och dog. Gå aldrig bakom en häst sa han. Sen så såg jag på en marknad en gång hur en kvinna blev sparkad i ansiktet. Det var otäckt.

Nu har jag lärt mig att om ska gå runt så ska man klappa den lite på rumpan så den känner att man är där.

Sen tänker jag på stålmannen också. Men de har ju mycket skydd nu och hjälmar. Lite synd med hjälmtvång jag vill ju ha cowboy hatt när jag rider. (Eller rider, jag sitter på en häst och åker med. Den hästen jag lånar, är tränad för förståndshandikappade, det passar mig utmärkt.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 31 augusti 2020, 13:15

sonderling skrev:
31 augusti 2020, 13:05
Den hästen jag lånar, är tränad för förståndshandikappade, det passar mig utmärkt.
Tack för dagens skratt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Markus Holst » 31 augusti 2020, 13:17

Jag hittade en gammal artikel i kvällstidningarna

En halv miljon svenskar är aktiva inom ridning. Dessa får 13.000 rapporterade olyckor eller skador varje år. 1-5 dör. Fallolyckor är vanligast och unga män är överrepresenterade.

Det är alltså större risk att dö i trafiken.

Hjärnskakningar och benbrott är inte ovanliga. Skador på fingrar är också rätt vanliga. Jag har två krokiga fingrar efter div. luxationer, vilket inte gör mig ovanlig. Rätt vanligt är även blå tår efter tramp.

Även har jag haft fyra hjärnskakningar som gett ambulans till sjukhus: Två fall från häst, en spark i ansiktet och ett fall från stege.

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -varje-ar/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 31 augusti 2020, 13:26

1. Luxation, urledvridning: habituell l. medfödd benägenhet hos led att gå ur led - kände jag inte till

2. Hjärnskakning, skryt inte

3. Trafikskador, jag misstänker att betydligt fler rör sig i trafiken oftare än vad det framförs häst. Hur vanligt är det med olyckor med tredje person inblandad, alltså inte ryttaren eller hästen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Markus Holst » 31 augusti 2020, 13:35

De luxerade fingrarna beror i mitt fall på att jag försökt ta emot mig med händerna mot hästhalsen efter "situation". Även en tumme har hoppat ur led en gång, minns jag nu, men den funkar som den skall.

Tredje part drabbas sällan av hästolyckor men orsakar desto fler. Vanligt är oförsiktiga bilister. Andra är skidåkare eller cyklister som ljudlöst smyger upp bakifrån.

Där vill jag rikta en uppmaning till alla mina skalmaniter: Ser ni en ryttare i trafiken, visa samma respekt som om ni såg en lös häst - eller en älg. En skrämd häst är 700 kilo rädsla.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Julianus » 3 september 2020, 21:34

Hans skrev:
31 augusti 2020, 11:58
Jag har inget minne att jag ramlat av de gånger jag ridit, kanske två-tre dussin gånger. Under utbildningen på Karlberg fick man böta en vinflaska om man ramlade av, några fick lämna ett rejält bidrag till festen i fråga.


Hans
Helt off topic. Hur länge höll man på med hästar på Karlberg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 3 september 2020, 22:14

Det vet jag inte.

Men när jag gick kursen 1985-86 tvingades vi ut.

Som lärare 1992-93 vill jag minnas att för Allmänna Kursen var det fortfarande ingående. Fanns någon söt stallflicka som jag blev betuttad i men inget hände.

MVH

Hans

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Julianus » 3 september 2020, 22:54

Det var som tusan tack för info.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av currahee » 4 september 2020, 10:41

Framtill bits de, baktill sparkas de, och på mitten är de förbaskad hala. :D

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Markus Holst » 4 september 2020, 10:57

Lite fel tråd, men de finns så härliga saker som måste sägas till, speciellt, flickor för att förminska deras intresse. En av de enklare är ju alla pojkvänner som skall berätta hur djädra obekvämt det är att rida. Konstigt nog kan samma killar strax köra enduro med motorcykeln eller åka puckelpist. Det får väl då anses som bekvämt, gissar jag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur farligt är det med häst?

Inlägg av Hans » 4 september 2020, 11:15

Ett antal år innan Karlberg fick jag för mig att prova ridning. Jag hade knappt sett en havremoppe på bild innan men min dåvarande flickvän hade en kompis som höll på. Så jag gick med i en kurs. Problemet var att de hade kommit ganska långt i kursen när jag anslöt. Mitt första pass var då de skulle prova trav. Inte roligt som första ridtur och det finns vissa delar av hockeyutrustning jag rekommenderar och jag pratar inte om hjälm.

MVH

Hans

Skriv svar