När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av ERland » 11 augusti 2020, 15:08

I det gamla bondesamhället var det männen som hade hand om hästarna. Kvinnorna hade istället hand om korna. Och inom krigskonsten reds ju hästarna förstås av män.

Men i våra dagar är det ju mest kvinnor som håller på med hästar. Unga tjejer går på ridskolor och vill ha egna hästar, och många kvinnor fortsätter att rida upp i åren. Ridning är alltså främst ett intresse för tjejer numera, det är inte så många killar som lär sig rida. (Jag är dock osäker på hur könsfördelningen ser ut inom trav- och galoppsporten, men jag har en känsla av att männen dominerar där.)

Jag tycker detta är en intressant kulturell förändring och jag undrar hur den gått till och varför det blivit så. Jag gissar att det har att göra med att sedan hästens betydelse för transporter, jordbruk och krigföring i stort sett försvunnit, så har killar börjat intressear sig för annat, såsom motorer, killar ska ha mopeder etc. och då blev hästarna över för tjejerna. Sen har kanske klädmodets förändring spelat en roll, när kvinnor började bära byxor, vilket gjorde det mycket lättare att rida än damsadel.

Men detta är bara gissningar från min sida. Jag undrar om det finns någon forskning på detta. När började man t.ex. med ridskolor i modern mening?

EDIT: I Wikipedias lista över svenska travkuskar är den manliga dominansen överväldigamde. Det är alltså främst när det gäller ridning och att ta hand om hästar som kvinnorna dominerar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori: ... travkuskar

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2020, 18:13

Oj! Nu öppnade du en dammlucka! Det finns mängder att säga om detta ämne, och mycket finns skrivet om det.

Jag skall ge er lite länkar och lästips, efter hand som jag hittar dem. Vad jag kan hämtat ur minnet är att vid ryttarolympiaden i Stockholm 1956 gjorde svenska journalister stora ögon över att engelsmännen hade med sig unga kvinnliga hästskötare. Dessa lyckades sköta stallet och få hästarna att lyda, trots att de var så söta, skrev journalisterna.

I samma tid öppnades allt fler ridskolor i Sverige av pensionerade militärer. I början på 60-talet började de översållas av flickor. När jag klev upp på min första häst 1970 var förändringen genomförd. Det intressanta är att kulturen och strukturen i stallen och i ridundervisningen fortfarande var formad efter "manlig" modell, med hierarkier och mentorliknande system. Nu har det kanske ändrats, men länge beskrevs stall-miljön som en unik flickmiljö där flickor umgicks i gäng, inte två och två vilket brukar vara flick-mönstret.

Som jag redan skrivit flera gånger här på Skalman har hästen gjort en omvänd klass-resa under vår livstid, från att ha förknippats med män och makt är den idag en symbol för små flickor. Det är möjligt att den trenden börjar ändras igen, när den professionella ridsporten i Sverige växer sig allt större och många lever på att träna och sälja ridhästar.

Jag kan ge er en liten anekdot om något jag var med om för några år sedan: https://markusholst.com/bloggen/32/tank ... antiga-man

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2020, 23:42

Jag vet inte i vilken utsträckning svenska pojkar och män minskade sitt ridande när flickorna började. Det civila ridandet har tidigare inte varit särdeles utbrett, så fältet låg öppet för flickorna när ridskolorna började växa fram.

I Sverige finns det 30 hästar per 1000 invånare (fler än mjölkkor). I Spanien där ridning fortfarande är en machograbbaktivitet finns det bara 12 hästar per 1000 invånare.

Det är huvudsakligen i de germansk-språkiga kulturerna som ridning blivit en tjej-grej.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av HJ » 12 augusti 2020, 12:20

Markus Holst skrev:
11 augusti 2020, 23:42
Det civila ridandet har tidigare inte varit särdeles utbrett, så fältet låg öppet för flickorna när ridskolorna började växa fram.
En viktig poäng tror jag; det är inte som fotboll där tjejerna tar sig in på en manlig domän, nöjesridning var en icke-domän. Sen tenderar det överlag vara mer accepterat för män att gå "all-in" i ett intresse, vilket krävs för att konkurrera på elitnivå. Så vi ser lite fler män på tävlingsbanorna än förväntat utifrån hur det ser ut i stallen, tror jag.

En annan aspekt är väl vad som samhället förknippar med manligt och kvinnligt; rent generellt ses djur som sällskap mer kvinnligt medan djur som nytta är mer manligt. Ridhästar idag är mer sällskapsdjur medan hästar var huvudsakligen nyttodjur när männen dominerade (de exempel vi läst om hästar i krig på detta forum nyanserar den bilden dock).

/Håkan

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 augusti 2020, 13:56

ERland skrev:
11 augusti 2020, 15:08
(Jag är dock osäker på hur könsfördelningen ser ut inom trav- och galoppsporten, men jag har en känsla av att männen dominerar där.)
Galoppsporten har betydligt jämnare könsfördelning än travet, framför allt bland tränarna men även på ryttarsidan.

En handfull manliga toppryttare vinner de flesta storlopp och ligger i topp när det gäller inridna pengar men hälften av ryttarna på topplistorna är tjejer (man får börja rida löp som 15-åring) och kvinnor. Om vi tittar på nyrekryteringen - lärlingar och amatörryttare - är också majoriteten tjejer, ofta från ridsporten. Det har förstås en del med vikten att göra. Få svenska killar kan hålla vikter som 48, 52 eller ens 58 kg. De flesta manliga jockeys är från Sydamerika.

På tränarsidan tar kvinnorna för sig i ännu större utsträckning, både segrar och prispengar. Visst, det är samma gubbar med stora, penningstarka hästägare bakom sig som lägger beslag på de översta tre platserna år efter år, men kvinnor placerar sig ofta på Topp 10 och tränar regelbundet hästar som vinner storlopp. Så sent som i söndags vann t.ex. Jessica Long Danskt Derby med Benny Anderssons Ready Teddy. Av de få tränare som också rider sina häst i löp är samtliga kvinnor.

Vad gäller travet, som jag inte har lika stor koll på, misstänker jag att kvinnorna dominerar totalt i monté, travridning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2020, 14:55

1952 var första gången damer fick rida OS i dressyr. 1956 fick de starta banhoppning. Fälttävlan kom senare, jag hittar inget datum.

När damerna väl var inne i sporten blev de från start tagna på allvar. Det blev inte den styvmoderliga behandling man sett i andra sporter. Tävlingsklasserna (förutom VM i hoppning) blev direkt öppna för båda könen och redan de första åren tog damerna OS-medaljer.

Idag pågår en lågmäld debatt inom ridsporten att pojkar blir lite åsidosatta. De ges plats och tar plats, men det händer att hederspriser på någon lokal ponnytävling är en rosa hårborste. En annan sak som uppmärksammas är hur svårt det är för pojkar att hitta ridkläder för pojkar som ser manliga ut.

Inom sporten finns ingen märkbar diskriminering av pojkarna, men ridande pojkar får allt svårare inom den icke-ridande världen där ryttarpojkar mobbas på samma sätt som manliga dansare och konståkare.

Hur mobbade unga trav- och galopp-pojkar blir, vet jag inte.

Samtidigt finns det en rätt sund diskussion inom ridsporten att det inte finns något behov av fler pojkar. Låt dem som kommer vara välkomna, men låt stallmiljön vara en oas för flickor.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 augusti 2020, 09:17

1964 fick kvinnor tävla i svår fälttävlan.

https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnany ... ejdominans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2020, 13:55

Livet på 60- och 70-talens ridskola var, med dagens mått mätt, hårt. Många många stallflickor tillbringade sina kvällar och helger där, i miljöer med utedass och rätt ofta utan uppvärmt klubbrum eller sadelkammare. Det finns berättelser om stall där flickorna umgicks på gödselstacken på vintrarna för då kunde man gräva ner fötterna i gödseln och på det viset få lite värme. De behöll stövlarna på, var inte oroliga.

Stall-livet bestod i att frysa, vara hungrig och vara kissnödig.

Stallarna var en miljö i enkelhetens tecken, vilket också avspeglade sig i flickornas klädsel. Det var kutym att till stallen tog man de utslitna kläderna. Alla filmer och bilder med moderiktigt folk med käcka kavajer i stallarna är ljug. Det var slitna jeans, seglarstövlar och urvuxna tröjor. Där har det ändrats lite och vuxit fram en mode-industri för hästflickor varför föräldrarna idag får köpa dyra stallkläder i ridsportsaffärerna.

Den gängse bilden är att flickorna flätade pannluggar hela dagarna, gullade och red små söta hästar. Sanning är att tonårsflickorna var näst intill yrkesarbetande i stallarna. Hästar är stora djur, inte små gulliga saker. Dessa lärde de sig att domptera. Mycket av stallskötseln sköttes ideellt av nämnda flickor vilket gjorde att de redan i 15-årsåldern var experter på att hantera gödselgrepar och att köra överfulla 130-liters skottkärror. De visste hur man slängde 20 kilos höbalar upp på skullen och elegant balanserade en 15 kilos sadel upp på en hängare två meter upp i luften. De bar vattenspänner, en i varje hand, i solsken och i snömodd. De spikade och sågade när saker behövde repareras.

Stallflickor är starka, ansvarstagande och duktiga på att hugga i.

I stallarna lärde de sig att ta plats. Annars kan du inte hantera en häst. De lärde sig ansvar. Det går inte att smita om man lovat att ta hand om stallet över helgen. Betalningen var oftast några extra ridlektioner, ingen glamour.

När dessa flickor blev större och tog körkort lärde de sig snart att köra med släp - och att backa med släp. Jag har emellanåt träffat folk som inte vuxit upp i stallar och ofta förvånats över hur otränade de är. Det lär runt om i Sverige finnas tjejer som inte kan backa med släp. Häst-tjejer kan sådant så alla mina dambekanta kan backa med släp.

Detta sammantaget gör att man idag märkt att många gamla häst-tjejer har blivit företagsledare efter att i stallarna lärt sig ledarskap och ansvar.

Även gör deras färdigheter att det är svårt för grabbar att försöka imponera på de unga starka tjejerna som redan kan backa med släp. Mången ung man med strandraggar-muskler har snart insett att de mött sin över-tjej när det skall staplas tunga hö-balar på logen eller köras skottkärra ut på gödselstacken, över hala plankor. Speciellt krymper strandraggarna när de märker hur de söta små flickorna kan ge en 600-kilos hingst en högerkrok så han lyder, och bemästrar nästa stora häst genom blängning.

Stall-livet var en bra uppfostran. Tyvärr står det sig slätt att på ett CV skriva att man hängde i stallet hela tonåren. Den som inte var där förstår inte vad det innebar.


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Hans » 13 augusti 2020, 15:22

Tack för den intressanta läsningen Markus.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av adlercreutz » 13 augusti 2020, 15:40

Mycket relaterad doktorsavhandling, naturligtvis en rätt akademisk text men kanske ändå intressant att det till och med forskats på:
https://www.ltu.se/ltu/media/news/Stall ... e-1.100565
http://www.diva-portal.org/smash/record ... swid=-7774
Som slutord vill jag lyfta fram att stallmiljön är en plats där flickorna och kvinnorna förminskar de rådande normerna avseende kvinnan och flickan och skapar sig ett utrymme för att kunna stärka sin bild av dem själva. Det genomförs i den kollektiva identiteten som uppstår i görandet i stallmiljön. Enligt Butler (2004) är det i förminskningen av de rådande normerna som det finns plats för människan att förändra samhället.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2020, 15:48

Intressanta länkar, tack!

En annan sak som utmanas i stallmiljön är ålders-rollen. Ridsport tilltalar folk i alla åldrar och på de flesta ridskolor finns det nybörjargupper för vuxna ryttare. Många börjar rida vid pensioneringen. (försök att hitta någon 45-åring som just börjat med basket eller höjdhopp. Vuxna nybörjare finns nästan bara i ridsport och golf).

Det betyder att mången vuxen man har gömt sig bakom en tolv-årig flicka för att skydda sig mot den skrämmande hästen, och även bett den tolvåriga flickan om hjälp med saker som att sadla och att leda hästen när den ängslige 45-årige nybörjar-mannen rider. I stallet blir vi snart alla jämlika.

Sedan finns det såklart, som i alla sporter, pennalism, pedofili och sexuella övergrepp. Där skiljer inte ridsporten ut sig.

Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av ERland » 14 augusti 2020, 02:48

Tack för alla intressanta inlägg och särskilt Markus' redogörelse för det hårda livet i stallet för tjejerna.
Jag tror mig ha hört klagomäl på att man utnyttjade tjejerna som gratis arbetskraft, och som Markus beskriver det låter det ju närmast som barnarbete.
Det måste ha funnits folk som protesterade mot det: sociala myndigheter, barnläkare och andra, men man har inte hört mycket talas om sånt.
Och när de fick slita så hårt bör det ha förekommit arbretsrelaterade skador också.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2020, 08:39

Ideellt arbete i föreningar var inte ovanligt på den tiden. Protester förekom, och nog slet en del flickor ut sig.

Även om arbetsbördan inte har diskuterats i någon större utsträckning så har ansvarsfrågan gjort det. Någon stans på vägen började man se det orimliga i att en flicka på 15 år kunde ha huvudansvaret för ett stall med 20 hästar varför det började komma regler såväl från staten som från klubbar och förbund. Idag krävs det vuxen-närvaro i stallarna.

Sedan jag var barn har ju kulturen i samhället förändrats. Föreningsliv finns knappt längre och viljan till stallhäng finns inte längre på samma sätt. I betydligt större utsträckning förväntar man sig idag få service när man kommer till ridklubben. Man köper en tjänst istället för att vara aktiv i en ideell förening.

Intresset för ridsporten har minskat rätt drastiskt. Synen på sporten har förändrats. Idag förväntar sig eleverna att få tävla. För 50 år sedan hoppades de på att få rykta. Antalet ridskolor har börjat minska. Stallflickan finns nog fortfarande men är inte lika vanlig.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av HJ » 14 augusti 2020, 11:46

Markus Holst skrev:
14 augusti 2020, 08:39
Antalet ridskolor har börjat minska.
Jag inbillar mig (baserat på hur det ser ut i mina omgivningar) att det blivit vanligare att folk har egna hästar (och engagerar några "medryttare", dvs personer som i utbyte mot ridning hjälper till med skötseln) och ridningen sker allt mer utanför de traditionella ridskolorna.

Fler människor har mer pengar, och en del av dem lägger dem på att ha häst. Jag tänker mig dessa stallflickor som red i ridskola som barn har vuxit upp och har nu möjlighet att leva ut drömmen om att ha en egen häst. När jag letade hus för 10 år sedan, noterade jag att nästan alla prospekt där bostaden låg inom 1 timmas bilväg till Göteborg och hade mer än 5000 kvm tomt beskrevs av mäklarna som "möjlighet att ha häst".

Men detta är en observation utan underlag i statistik, och det kan bero att jag numera bor på ett särdeles häst-tätt område (det finns 3 privata paddokar och ett ridhus inom 500 m från min bostad). Men jag har 1,5 mil till närmaste ridksola.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2020, 12:10

Ja. Det stämmer, fast hästgårdstrenden är i avtagande. Mången som köpt hästgård och har hästen märker snart att det är ett bundet liv. Hästar skall ha mat 4 gånger om dagen, även på julafton. Som hästgårdsägare lägga man mycket mer tid på att mocka, fodra, laga staket och hämta hö än på att rida. Många tröttnar på det nu och staplar in sina hästar där det erbjuds skötsel mot betalning.

Skriv svar