Militär frågelåda

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 20 juli 2020, 11:43

Amund skrev:
19 juli 2020, 18:34
Min fråga är: Är det ens förenligt med krigets lagar att "felmärka" flygplansvingar..? Det borde väl jämställas med att dra på sig krigsfångars uniformer vilket jag inte heller kan tänka mig är helt ok enligt det regelverk som ändå ofta åberopas?
Nu är det några år sedan jag lärde mig krigets lagar men jag vill minnas att det är tillåten att låtsas vara fiendesoldat - men bara fram tills innan det börjar skjutas. Därefter är det högst olagligt och du lär bli arkebuserad. Du kan bli det innan strid också för fienden gillar inte att man låtsas var dem men då gör fienden ett krigsbrott.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Greif#Aftermath

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 20 juli 2020, 12:23

Hans skrev:
20 juli 2020, 11:24
https://en.wikipedia.org/wiki/1942_Luxe ... ral_strike

De sägs vara bland de första som aktivt organiserade motstånd mot tyskarna. Att de råkade bli en del av Tyskland var illa nog men när tyskarna införde värnplikt fick luxemburgarna nog. Soldaterna hamnade på östfronten då tyskarna nog begrep att desertering hade blivit ett stort problem annorstädes. Efter kriget fick luxemburgarna jobba en del för att få sovjeterna att begripa att de här krigsfångarna inte var tyskar. Vill minnas att man lyckades hyfsat snabbt och fick hem de sina inom typ ett år. Finns en utställning om detta här http://www.mnhm.net/ng/index.php men jag hittade inget om den online.

https://en.wikipedia.org/wiki/Luxembour ... rld_War_II
https://www.rtl.lu/your-luxembourg/know ... 95527.html

MVH

Hans
Bara ett par mil från den luxemburgska gränsen ligger minnesbyggnaden för SS-Sonderlager Hinzert.
IMG_0831.jpg

Där vi påminns om vad som hände med ett tjugotal strejkande luxemburgare året 1942.
IMG_0786.jpg
IMG_0825.jpg
IMG_0837.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 20 juli 2020, 12:30

Har du varit i trakterna utan att ha anmält dig, skäms.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 20 juli 2020, 12:53

Hans skrev:
20 juli 2020, 12:30
Har du varit i trakterna utan att ha anmält dig, skäms.

MVH

Hans
Besök kort och intensivt - next time :thumbsup: !

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 20 juli 2020, 13:01

Ursäkt inte accepterad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 20 juli 2020, 13:16

Tänkte väl det :kärlek: ...

Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Amund » 20 juli 2020, 16:57

Tack Sveahk, Hans och Lasse O för era intressanta svar och länkar, särskilt om Luxemburgs VK2-historia - okänt för mig.

Dessvärre måste jag efter kontroll erkänna att mitt exempel där tyskarna ska ha föst krigsfångar framför sig INTE skedde i Luxemburg, utan närmare Dinant och floden Maas en bit från den Luxemburgska gränsen. Det ska ha varit den "ridderlige" Rommels 25:e pansarregemente som gjorde sig skyldig till detta den 13:e maj.* Vad jag menar är att om det inte är ett brukligt och normalt beteende så kan det faktiskt vara så att det inte stämmer. Eftersom det inte alltid fanns en tydlig frontlinje utan glidflygplan luftlandsatte trupper, olika brohuvuden, inbrytningar etc. så kan det väl helt enkelt ha varit en fångkolonn på väg. För visst får väl fångar oftast gå främst? Sedan kan det låta bättre än att ens förband helt enkelt flytt desorganiserade och överkörda.

Försöker inte rättfärdiga tyskarna eller Rommel på något vis, utan de gjorde sig skyldiga till många krigsförbrytelser även kanske tidigt i kriget. inte minst i Luxemburg där de uppges ha skickat in civila tyskar som besköt fransmännen från fönster och tak.** Tänkte bara att det lät lite väl desperat så tidigt i kriget, lite som bankrånare som föser gisslan framför sig mot flyktbilen... men jag vet som sagt inte vad som kan vara brukligt - gissar att krig generellt på alla sidor är mycket grisigare än man som lekman kan föreställa sig.

Min källa är boken 1940 Frankrikes fall Pierre Gilly. Dennes källor är i sin tur följande:
* Den franske historikern Claude Paillat
** Den franske historikern Jean-Louis Crémieux-Brilhac

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Amund » 20 juli 2020, 20:09

En annan fråga - i allt man läser verkar det vara standard att ett jaktplan beskjuter allt som rör sig på vägarna under VK2, även flyktingkolonner med kvinnor, äldre och barn. Hinner skytten aldrig göra en bedömning av huruvida det är ett legitimt mål eller inte? Eller beror det på att kriget är så förråande att pilotens känsla av framgång stiger med antalet dödade?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 20 juli 2020, 20:31

Jag har sett filmer från amerikanska jaktflygplan mot krigsslutet som beskjuter en häst med vagn men eftersom det var en standard i tyska armén att transportera saker under hela kriget på detta sätt. Inte tusan hinner piloten bedöma om det är en civil häst eller inte. Klart det blev fel ibland.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Amund » 26 augusti 2020, 19:05

Många har nog läst den här artikeln om hur USA skulle förlora ett krig mot Kina.

Min fråga är hur Kina i så fall exempelvis kunnat utveckla denna fantastiska DF-26

Kinesiska DF-26.png

trots att USA lägger ned så enormt mycket mer pengar på försvaret? Är de idioter i Pentagon?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 26 augusti 2020, 20:41

Jag har inte läst artikeln men en ballistisk missil med medellång räckvidd är inte en ny uppfinning. För mig inget nytt under solen förutom propagandan.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Militär frågelåda

Inlägg av adlercreutz » 26 augusti 2020, 20:56

Vad innebär "förlora"? Dra sig tillbaka från östasien möjligen, men Kina har väl knappast kapacitet att följa upp det med ett angrepp på den amerikanska kontinenten. Inte utan kärnvapen i alla fall, och i så fall väntar nog massiv vedergällning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sonderling » 27 augusti 2020, 07:22

Amund skrev:
20 juli 2020, 20:09
En annan fråga - i allt man läser verkar det vara standard att ett jaktplan beskjuter allt som rör sig på vägarna under VK2, även flyktingkolonner med kvinnor, äldre och barn. Hinner skytten aldrig göra en bedömning av huruvida det är ett legitimt mål eller inte? Eller beror det på att kriget är så förråande att pilotens känsla av framgång stiger med antalet dödade?
Jag har hört och läst om flera såna här vittnes mål, så jag tror inte bara det rör sig om felidentifiering som Hans var inne på. Det är väl lite det samma som med drönarkriget att man är distanserad från "målet". Och betänk piloternas ålder, grabbar i tidiga 20-års åldern som har häftiga maskiner som skjuter och spränger saker. Och ja krig är ju säkert förråande.

Sonderling

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Stighult » 27 augusti 2020, 09:24

Friendly fire eller vådabeskjutning. Det har hänt alltför ofta att egna styrkor angripits av egna. En lista på några händelser under historiens gång.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_f ... _incidents

Fyllda med adrenalin och upphetsade varandra är det lätt hänt att det skiter sig.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 27 augusti 2020, 10:20

Ett tåg är ett tåg - men resten? Inte alltid lätt att identifiera...




Hans K

Skriv svar