Var allianserna spikade..?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Amund » 26 juni 2020, 20:44

Tack för tipset Lasse O! :)

Ja den tyska arrogansen var anmärkningsvärd, eller man kanske ska säga den preussiska - det rika, välutbildade och industrialiserade västra Tyskland bekostade junkrarnas armé och försåg den med modern teknik. Rhenländarna var inte riktigt lika krigiskt inställda, varken i detta eller nästa krig.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Lejonmod » 27 juni 2020, 12:26


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Blixten » 29 juni 2020, 14:50

Reaktionskedjan var ungefär: Österrike->Serbien->Ryssland->Tyskland->Frankrike->Belgien->UK

Vissa steg i kedjan är välkända; man kan förstå att Österrike måste göra något när tronföljaren blivt skjuten och Belgien låg ju där det låg när Schlieffen-planen drogs igång tex.

Men varför var ryssarna så ivriga att få försvara serberna? Hade de någon allians som var så stark att de inte kunde säga till serberna att: "klart vi är kompisar men muckar ni såhär får ni klara er själva!"

Det kanske finns något riktigt bra svar på frågan bara det att jag inte hört om det.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Amund » 29 juni 2020, 19:31

Blixten skrev:
29 juni 2020, 14:50
Men varför var ryssarna så ivriga att få försvara serberna? Hade de någon allians som var så stark att de inte kunde säga till serberna att: "klart vi är kompisar men muckar ni såhär får ni klara er själva!"
Som jag förstått det så var det Tyskland som förklarade krig eftersom det var precis det man ville inom militären. Rasputin gav Tsarinnan rådet att INTE gå i krig eftersom det skulle bli slutet för Ryssland, och Tsaren följde alltid sin hustrus vilja.

Men Österrikarna hade knappast räknat med ett storkrig. De var förmodligen mer militärt efterblivna än ryssarna.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Blixten » 29 juni 2020, 20:57

Amund skrev:
29 juni 2020, 19:31
Blixten skrev:
29 juni 2020, 14:50
Men varför var ryssarna så ivriga att få försvara serberna? Hade de någon allians som var så stark att de inte kunde säga till serberna att: "klart vi är kompisar men muckar ni såhär får ni klara er själva!"
Som jag förstått det så var det Tyskland som förklarade krig...
Ja du har nog rätt i det men...

Om vi iallalfall för tillfället köper bilden att Tyskland anföll Ryssland närmast i självförsvar därför att Ryssland mobiliserat så blir frågan: varför mobiliserade ryssarna? De borde definitvt insett att tyskarna skulle bli provocerade. Varför engagera sig så stenhårt för Serbien?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av koroshiya » 29 juni 2020, 21:36

En sak jag har läst är att ryssarna trodde de kunde mobilisera i hemlighet, men det gick ju inte. På den tiden var man tvungna att annonsera så det tog de tyska diplomaterna högst några timmar innan de fick reda på det.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av hilbert » 30 juni 2020, 19:35

Jag har sett en uppgift att fälttågsplanen mot Ryssland inleddes med att man ockuperade Luxemburg. Jag tror det är Barbara Tuchman som har skrivit det i en av sina böcker.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Blixten » 30 juni 2020, 21:21

Jag har inte läst Tuchman men jag läste AJP Tayler för längesedan. Jag tror att det är han som är mest känd för att mena att Tyskland var tvungna att anfalla Frankrike och Belgien för att överhuvudtaget få till logistiken ihop med mobilisering.

Och så kunde inte ryssarna genomföra partiell mobilisering och heller inte avbryta den när den påbörjat. (Så brukar det heta iallafall.) Men varför var ryssarna så villiga att stötta Serbien?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Lasse O » 1 juli 2020, 20:02

Blixten skrev:
30 juni 2020, 21:21
Jag har inte läst Tuchman men jag läste AJP Tayler för längesedan. Jag tror att det är han som är mest känd för att mena att Tyskland var tvungna att anfalla Frankrike och Belgien för att överhuvudtaget få till logistiken ihop med mobilisering.

Och så kunde inte ryssarna genomföra partiell mobilisering och heller inte avbryta den när den påbörjat. (Så brukar det heta iallafall.) Men varför var ryssarna så villiga att stötta Serbien?
Enkelt uttryckt Panslavismen. Idén eller snarare drömmen var att alla slaver skulle enas i en nation. Förebilder hade verkligen inte saknats, t ex Tyskland som utropades i spegelsalen. En senare efterföljare var förstås Tyskland, Österrike och andra mindre områden med lämplig patriotisk befolkning.

Tillägg om den oåterkalleliga mobiliseringen: T o m i Sverige proklamerades långt in på 80-talet att varje meddelande om att mobiliseringen skulle avbrytas skulle betraktas som falskt.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Blixten » 2 juli 2020, 20:55

Men fanns det tex någon formell allians mallan Ryssland och Serbien? Dom var ju kompisar sas men ryssarna måste ju också ha förståelse för Österrikes syn på det hela, att Serbien förtjänar någon slags straff för dess inblandning i i Sarajevo-dådet.

Och en mobilisering måste ju ha varit extremt allvarlig. Att göra en sådan uppoffring bara för att skydda ett litet grannland...som dessutom betett sig brottsligt. Jag får det inte att gå ihop...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Var allianserna spikade..?

Inlägg av Amund » 2 juli 2020, 21:12

Jag tror kungar och kejsare var vana att bestämma och styra som de ville, men de flesta länder hade 1914 utvecklats till moderna stater med en förvaltning och en självständig militärmakt som i stort sett agerade på egen hand. De efterblivna monarkerna kunde knappast stoppa lavinen när det väl börjat. Med efterblivna menar jag att de inte var medvetna om sin egen obetydlighet i det geopolitiska maktspelet.

Både den österrikiske fältmarskalken Conrad och Preussiske von Moltke ville ha krig och så blev det. Ryssland kunde knappast ha låtit bli att svara.
Blixten skrev:
30 juni 2020, 21:21
varför var ryssarna så villiga att stötta Serbien?
Kan det vara så att om Ryssland inte backat upp Serbien, hade det betytt att man inte längre betraktar Balkan som ett ryskt intresseområde? Det gick ju ytterst bra för ryssarna i kriget 1877-788 när man nådde Istanbuls förstäder.

Skriv svar