Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 19 juni 2020, 09:01

Det var intressanta dagar då, kanske dags att omvärdera den gamle generalen. Jag tänker på hans inställning till britterna och EU, det är alltid bra att ha den där ön kvar som självständig nation om samma behov skulle uppstå igen.

Så till midsommarfrågan, vi tar en bröllopsbild från några år före kriget, brudgummen blev naturligtvis involverad i kriget och bruden likaså men mera på ett socialt vis. Jag är mest intresserad av brudgummen, men bruden blir lätt om man vet den förre.
glad brudgum.jpg
glad brudgum.jpg (45.07 KiB) Visad 450 gånger

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 19 juni 2020, 21:53

Sårad i en av krigets första operationer, vilket närmast boostade den fortsatta karriären under krigsåren. Hade genom giftermålet en speciell relation till "chefen" som man kan anta underlättade karriären.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 juni 2020, 22:49

stillen skrev:
19 juni 2020, 21:53
Sårad i en av krigets första operationer, vilket närmast boostade den fortsatta karriären under krigsåren. Hade genom giftermålet en speciell relation till "chefen" som man kan anta underlättade karriären.
Fruntimret är Diana Churchill, dvs Winstons äldsta dotter. Krigsåren var hon med i den kvinnliga grenen av Marinen. Exakt vad hon gjorde och vilken grad hon uppnådde, vet jag ej. "Officer in Womans Royal Naval Service.

Karlsloken är Duncan Sandys, parlamentsledamot mm. Han var med å slogs i Norge, blev sårad och låghalt. Så delvis därför fick han fortsätta som civil, han fick vara med i regeringen på olika ministerposter.

De gifte sig 1935.


ps. Lillasystern Mary var ju aktiv LV manskap och deltog således aktivt i skarpa aktioner, försvarade London under de talrika flyganfallen..
Vet ej vad Diana gjorde exakt, men hon var med iaf.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 19 juni 2020, 23:33

Duncan Sandys yes. Mot slutet av kriget fick han ett specialuppdrag av svärfar, "While a Minister he was also chairman of a War Cabinet Committee for defence against German flying bombs and rockets, where he frequently clashed with the scientist and intelligence expert R. V. Jones."

Läser man R.V. Jones Most secret war får man en rätt mörk bild av Duncan, men jag undrar hur objektiv Jones faktiskt är i den boken, man får intrycket att han hela tiden motarbetades av idioter. Och Jones hade ett enormt övertag eftersom han hade direkt tillgång till information från Bletchley Park. Å andra sidan så trodde Lindemann, lord Cherwell Churchills vetenskaplige rådgivare, precis som Duncan länge att V2-an kunde bära en sprängladdning på tio ton, herregud kunde ingen räkna på den tiden, utom den förträfflige Jones förstås.

StefanZ får äran att ställa första frågan på vägen mot midvintern.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 juni 2020, 23:50

stillen skrev:
19 juni 2020, 23:33


StefanZ får äran att ställa första frågan på vägen mot midvintern.
Tack!

Jag upptäckte att det fanns, lite överraskande, inofficiella men faktiska ekonomiska frizoner i Tyskland under WW2. Där man, bl.a., kunde få saker och varor som var annars väldigt svåra att få tag i i ett krigförande land utsatt för blockad. Valutan var mestadels tyska mark, men ibland användes en helt annan valuta.
Jag vet ETT säkert exempel på en dylik ekonomisk zon, men det torde ha funnits många flera sådana zoner.
Ja, företeelsen kan mycket väl ha funnits även i de andra krigförande länderna... Jag har inte sett något om detta, men det är en rimlig gissning.

VAD är det jag tänker på, vilken företeelse, hur och varför fungerade det? och vilken var den lite överraskande, alternativa valutan?


Javisst, man kan kalla detta för en variant av svarta marknaden, men jag avser en ganska speciell svart marknad.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 juni 2020, 23:52

dublett

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 juni 2020, 11:31

Tips. Vad fanns många utav i Tyskland under WW2? Och där liknande förekom även i andra krigförande länder?


De i Tyskland var ofta / oftast organiserade under Wehrmachts domvärjo.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 21 juni 2020, 10:08

De tyske var segerrika i många fälttåg, och de hade förträffligt luftvärn å, så det fanns många av dylika anläggningar under Wehrmachts skötsel och bevakning. Senare under kriget tog SS över skötseln av många av dessa anläggningar, och den ekonomiska verksamheten dämpades därför.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 22 juni 2020, 13:50

Inga gissningar eller försök? Gott, då avslutar vi och släpper ordet fritt.

Jag avser krigsfångeläger, enkannerligen läger för officerare.
De hade det ganska gott under Wehrmachts domvärjo, som i allmänhet skötte allting korrekt enligt sedvänjan och krigslagarna.
Sålunda, utbekom officerarna avlöning i Mark (jag är lite osäker om det var fickpengar eller om det var den klassiska halva lönen, som redan Horatio Hornblower fick när han satt krigsfånge hos spanjorerna på Napoleon-krigens tid).
Vidare, så de fick ta emot paket. Både hemifrån och eller ifrån Röda Korset.
Så de hade för den krigsdrabbade befolkningen åtråvärda varor, och pengar, så inget behov att byta ut billigt för lite bröd och billiga cigaretter...
Och det uppstod en marknad och en de facto ekonomisk frizon runt om lägret.
Tyskarna försökte stoppa den trafiken och införde lägervaluta istället (delvis för att försvåra flyktförsök). Men då blev lägervalutan den åtråvärda valutan på orterna runt om officers-stalagen.... Jag antar att manskapet hade det enklare, om än helt ok för dem också.

Det är Maciej Zaremba som i sina memoarer Huset med de två tornen, skriver bla om sin far. Han var läkare, berömd psykiatriker och sjukhuschef, men under krigsperioder var han militärläkare. Och sålunda blev han krigsfånge hos tyskarna 1939. Och väl inne i lägret var han den rangäldste läkaren och bland de ranghögsta officerarna.

Om de polska 1939 års krigsfångarna hade det så pass bra, så utgår jag helt enkelt ifrån att alla andra västallierade krigsfångar (iaf officerare) hade det minst lika bra. Det blev iofs sämre mot slutet av kriget när SS övertog skötseln.

Ryska krigsfångar hade det sju resor värre, vilket fö omnämns i memoarerna ifråga...

Övrigt: I ett av Röda Kors paketen fanns en liten flaska Maraschino-likör. Den tar jag hand om. Cigaretterna och tvålen delas ut fritt till hugade.



Ordet är fritt, och stafettpinnen ligger där, bara att ta.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 24 juni 2020, 12:59

Tråden lider tydligen av ''sommarlov'' - ny fråga;
en djærv spaningsflygare.jpg
en djærv spaningsflygare.jpg (23.95 KiB) Visad 298 gånger
Vem och vad kallades hans förband ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 25 juni 2020, 11:33

Han kommenderade -
mycket høgtflygande.jpg
mycket høgtflygande.jpg (28.71 KiB) Visad 275 gånger
spionplan…... :wink:

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 25 juni 2020, 23:36

Bild

Theodor Rowehl

Aufklärungsgruppe des Oberbefehlshabers der Luftwaffe

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 26 juni 2020, 00:55

Theodor Rowehl

Aufklärungsgruppe des Oberbefehlshabers der Luftwaffe
Genau mein lieber Femtiotrean !

Började redan 1933 som Kommando Rowehl och blev ett år senare
"Staffel zur besonderen Verwendung des Oberbefehlshabers der Luftwaffe"
Via "Hansa-Luftbild, GmbH". inkluderades det civila Lufthansa's verksamhet - med Görings flygspioneri över hela
Europa...…
Flygplanet i tipsbilden ovan, var en Junkers Ju 86R - ett höghöjdsspaningsplan med tryckkabin som kunde operera på
höjder uppåt 12000 meter - dit ingen jaktplan kunde nå !

http://www.germanaircraftwwii.org/p/kom ... owehl.html

Vår Dreiundfünfzig äger frågan!

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 29 juni 2020, 07:52

Vet ej vad hände, men jag antar tt jag gjorde något idiotfel...

...ett nytt försök :x :oops: :P
anicepair.jpg
whodidwhat.jpg
En bro som byggdes på 1800-talet och en som byggdes på 1930-talet. Vi vet ju alla hur det är med broar när det är krig - och jag vill ha en ortsnamn och en tidpunkt som är mer exakt och en som är mer ungefärlig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 29 juni 2020, 18:37

Så breda floder (där man bygger en bro) får man nog leta förgäves efter i västra Europa. Den bortre järnvägsbron - kan det vara Syzranbron över Volga nära Samara byggd 1880..? Det vore rimligt om Luftwaffe försökt bomba den flaskhalsen, men jag hittar ingenting om det.

Skriv svar