Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 11 juni 2020, 00:36

Hans skrev:
10 juni 2020, 13:29
Halvt OT. Några år senare köpte jag just en S&W 686 av en vän och kollega. Han ogillade Palme starkt och det skojades med honom att det skulle kunna vara honom, om det inte vore för vittnesuppgifterna att gärningsmannen sprang från platsen. Han är lite överviktig och framförallt lat. Men han är gaska rolig även om opassande, ett par dagar senare köpte han ammunition och uppger att han förbrukade en del i helgen. Revolvern var då provskjuten av Polisen och frikänd. Jag vill minnas att alla lagliga .357 blev provskjutna.

MVH

Hans
Jag ställer mig frågande till allt shasande efter en magnumrevolver…..om en .357 Magnum använts borde kulan vara
starkt deformerad >
Olof Palme kulan 1.jpg
Olof Palme kulan 1.jpg (26.62 KiB) Visad 587 gånger
- det var den inte. Jag har hävdat tidigare - att ammunitionen var praktiskt taget okänd i Sverige......en specialprojektil
för att genomslå bilplåt ! Popular med Highway Patrols - inte svenska skytteklubbar >>>>>>
metal piercing.jpg
https://www.google.com/search?q=revolve ... _7ND3dIOWM

m.a.o. den mest olämpliga tänkbara - för att döda en människa. Att Palme avled var rena lyckträffen……

My tuppence, Varjag

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 11 juni 2020, 07:24

Markus Holst skrev:
10 juni 2020, 18:35
Nå. Är det åklagaren eller media som haussat upp det? Jag hävdar det senare.
Krister Petersson antydde i februari att de arbetade med ny teknisk bevisning, så det är inte enbart media som haussat upp detta.

Min tolkning är att de nog haft teknisk bevisning de arbetat med men att den inte gått i lås. De har bevisligen topsat en hel del människor för att samla DNA och det måste de gjort av en anledning.

Visst, läser man boken om skandiamannen framstår det som helt solklart, men samtidigt så vederlägger inte författaren något alls, bara pekar på det som stämmer. Så ock igår.

Ganska komiskt att proletären skrev exakt samma 1989 och 1991. Som sedan plockats upp av andra och nu slutligen åklagaren.

Det bidde inte en vante, det bidde en.....

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 11 juni 2020, 15:59

Min tolkning är att de nog haft teknisk bevisning de arbetat med men att den inte gått i lås. De har bevisligen topsat en hel del människor för att samla DNA och det måste de gjort av en anledning.
Det har man förklarat. Man hade fått brev med erkännanden och man ville se om den misstänkte skickat något av de breven.
Därför topsade man släktingar till honom, men hittade aldrig något.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 12 juni 2020, 06:54

varjag skrev:
11 juni 2020, 00:36
Hans skrev:
10 juni 2020, 13:29
Halvt OT. Några år senare köpte jag just en S&W 686 av en vän och kollega. Han ogillade Palme starkt och det skojades med honom att det skulle kunna vara honom, om det inte vore för vittnesuppgifterna att gärningsmannen sprang från platsen. Han är lite överviktig och framförallt lat. Men han är gaska rolig även om opassande, ett par dagar senare köpte han ammunition och uppger att han förbrukade en del i helgen. Revolvern var då provskjuten av Polisen och frikänd. Jag vill minnas att alla lagliga .357 blev provskjutna.

MVH

Hans
Jag ställer mig frågande till allt shasande efter en magnumrevolver…..om en .357 Magnum använts borde kulan vara
starkt deformerad >
Olof Palme kulan 1.jpg
- det var den inte. Jag har hävdat tidigare - att ammunitionen var praktiskt taget okänd i Sverige......en specialprojektil
för att genomslå bilplåt ! Popular med Highway Patrols - inte svenska skytteklubbar >>>>>>

metal piercing.jpg

https://www.google.com/search?q=revolve ... _7ND3dIOWM

m.a.o. den mest olämpliga tänkbara - för att döda en människa. Att Palme avled var rena lyckträffen……

My tuppence, Varjag
Din erfarenhet av vapen och skytte gör att jag tror på dina ord om tillvägagångssättet och ammunitionsvalet, men vad menar du skulle vara ett lämpligt vapen istället för en .357 magnumrevolver?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 12 juni 2020, 07:27

– Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren, sa han till tidningen Skydd & Säkerhet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ldigt-lugn

Kanske en ledtråd till polisen att de letade efter fel vapen?! Jag är dock långt ifrån övertygad att Skandiamannen verkligen är den skyldige.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 12 juni 2020, 11:01

a81 skrev:
12 juni 2020, 07:27
– Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren, sa han till tidningen Skydd & Säkerhet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... ldigt-lugn

Kanske en ledtråd till polisen att de letade efter fel vapen?! Jag är dock långt ifrån övertygad att Skandiamannen verkligen är den skyldige.
Vittnesmålen spretar så mycket, att utifrån dem är det nog omöjligt att avgöra vem som var mördaren.

De senaste dagarna har jag läst vittnesmål som säger:

1: Christer Pettersson var vid grand.
2. Någon lik Stig Engström var där.
3. Vittne såg Engström komma bakom mördaren, och att han också var ett vittne.
4. Mördaren skall ha haft mössa och blå lång täckjacka.
5. Andra ger kanske ett signalement som stämmer bättre överens med Stig Engström.
6. Sigge Cedergren sade att han såg Christer Pettersson på en gata dit mördaren skall ha sprungit.

Jag lyssnade inte på hela pkn. Men det hade varit intressant att få veta vad åklagaren tror om hur Stig Engström kunde upptäcka Palme. Engström skall ju ha varit tillbaka på kontoret klockan 20:20 - långt före det att Palme kom till Sveagatan. Är han en ensammördare måste han alltså ha kunnat se Palme från kontoret och beslutat sig för att skjuta honom. Alternativet är väl att han kommer ut på gatan efter jobbet precis när paret Palme går förbi.

Det är möjligt att det var så, men allt sådant blir bara spekulationer så länge vi inte vet att Engström var mördaren.

Med Engström som mördare känns det för mig också som att en eventuell konspiration är mycket långsökt. Den skulle då förmodligen spana på Palme vid dennes bostad. Men de som spanar kan på förhand inte veta vad Palme skall göra. Av den orsaken måste det finnas många som Engström, redo att skjuta Palme på order av någon, ifall Palme skulle ha valt att åka åt något annat håll. Nej, med ett sådant span känns det mycket troligare att man har en beväpnad grupp i en lägenhet redo att ta en bil dit de som spanar leder dem.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 12 juni 2020, 11:22

hilbert skrev:
11 juni 2020, 15:59
Min tolkning är att de nog haft teknisk bevisning de arbetat med men att den inte gått i lås. De har bevisligen topsat en hel del människor för att samla DNA och det måste de gjort av en anledning.
Det har man förklarat. Man hade fått brev med erkännanden och man ville se om den misstänkte skickat något av de breven.
Därför topsade man släktingar till honom, men hittade aldrig något.
Min tolkning av vad som sagts var att det fanns mer teknisk bevisning som de jobbade med än bara en variant.
Mitt pekande på DNA är enbart för att det nämndes på pk:n. Men något tror jag har hänt sedan uttalandet i februari och nu i juni, mer än att DNA inte gick att använda.

Jag missade totalt hur de vid PK:n avfärdad Chevamannens ganska klara uttalande att Engström kommer senare till platsen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 12 juni 2020, 12:04

koroshiya skrev:
Din erfarenhet av vapen och skytte gör att jag tror på dina ord om tillvägagångssättet och ammunitionsvalet, men vad menar du skulle vara ett lämpligt vapen istället för en .357 magnumrevolver?
Jag tror att vapen & ammunitionsvalet skedde med vad som fanns till hands.....

.357 Magnum var prestigekalibern - och alla som hade en - vinnlade sig om att också ha magnumpatroner till den :)
Patronens ''pappa'' - var .38 Special; enda stora skillnaden var hylslängd och laddning.
Det går att skjuta .38 Special i en .357 Magnum - men inte vice versa.
Shasandet efter magnumrevolvrar förbryllar mig då ingen mördare med självaktning - laddar sin magnumrevolver med en
.38 Special ''metal piercing'' ……

''Palmekulan'' - kom, enligt min privata uppfattning - ur en .38 Special revolver och med ammunition som legat ''i en byrålåda''
i många år. Och - nästan säkert köpts i USA eller möjligen - Tyskland. Men inte i Sverige.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 12 juni 2020, 12:26

Kan varjag ge oss bilder på de två revolvrarna så vi okunniga förstår skillnaden?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av varjag » 12 juni 2020, 13:37

Markus Holst skrev:
12 juni 2020, 12:26
Kan varjag ge oss bilder på de två revolvrarna så vi okunniga förstår skillnaden?
Det finns dussintals variationer av bägge, kolvformer, piplängder, finish etc etc - enklaste presentation
Colt .38 Special.jpg
Colt .38 Special.jpg (16.59 KiB) Visad 414 gånger
S&W .357 Magnum.jpg
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 12 juni 2020, 15:02

Det är mig egentligen övermaga att teoretisera över Palmemordet då nog den sämsta utredare kan det bättre än jag, men likväl vill jag dela med mig av en tanke jag fick i går.

Som ung hyrde jag ett stall utanför Avesta. Där fanns också en familj med en sexårig pojke. En dag var vattenslangen knivskuren på flera ställen och eftersom pojken setts med en upphittad morakniv dagen innan frågade jag honom om han visste vad som hänt. Efter att ha skruvat lite på sig säger han ”det är nog du som stuckit hål på den med en kniv”.

Denna lilla historia dök upp i mitt minne när jag läser om skandiamannens alla idéer om mordet. Han verkar väldigt initierad och bygger rätt ingående hypoteser. Han skriver hur kanske någon försökt att prata med Palme på väg från biografen, hur denne någon kanske blivit avvisad och avsnäst och hur sinnet runnit till på någon till den grad att han skjuter statsministern.

Jämförelsen med vattenslangshistorien är rätt intressant, speciellt när man hör hur skandiamannen alltid velat hävda sig och komma upp i ljuset. Att då bli snäst åt av en statsminister han inte tyckte om, tja ...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 12 juni 2020, 17:20

Markus Holst skrev:
12 juni 2020, 15:02
Jämförelsen med vattenslangshistorien är rätt intressant, speciellt när man hör hur skandiamannen alltid velat hävda sig och komma upp i ljuset. Att då bli snäst åt av en statsminister han inte tyckte om, tja ...
Ja det låter inte otroligt.

Nu talas det en del om det lagliga i att stämpla en person som mördaren, Utan att ha några bevis överhuvudtaget. Vad jag förstår kan det väl inte vara någon skillnad på att utan bevis utpeka en levande eller en död person som mördare, han har ju efterlevande som inte tycker det är kul att kanske ens avlidne far av hela landet anses som en statsministermördare.
FredH skrev:
12 juni 2020, 11:22
Min tolkning av vad som sagts var att det fanns mer teknisk bevisning som de jobbade med än bara en variant.
Ja något måste ha fallit bort sedan i februari, kanske något som visat sig oanvändbart?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 12 juni 2020, 21:20

För länge sedan fanns ett textdatorspel om mordet som hette Mördarjakten. Det gjorde narr av Holmér. Man kunde undersöka de mystiska rosorna på platsen.

Här är en sajt med många vittnesmål, och även från rättegång. Den som har den har förstås sin egen teori och den behöver man inte tro på, men han har gjort ett bra arbete med att plocka fram källor. Det finns en del intressanta vittnesmål på WT-män. Läser jag rätt skall två tjejer till och med ha stött på en sådan precis där Palme blev skjuten, men om det är sant eller inte, vem vet.

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Man kan där se av alla dokument att det är en salig röra. Vittnen ändrar sig och deras kollegor har annorlunda uppfattningar om vad som har hänt, även om de jobbar som väktare.

Här är den så kallade Chevamannens berättelse från rättegången. på sidan 9, 19 och 20 kan man läsa om någon som verkar vara Engström, och då inte skall vara mördaren.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015 ... -leif.html

En som heter Inge Morelius vittnade om att mördaren stod och väntade.

http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Det står i förhör två på sidan 2 eller 358.

Och här är vittne från en Anders Björkman, som nog var den som var närmast, om det inte var Christer Pettersson.

http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

Mördaren skall ha haft en typ av uppvikt stickad mössa, jag tror ett annat vittne beskriver det som en Jack Nicholsons i Gökboet.

Med sådan förvirring i vittnesmålen är det inte konstigt ifall vissa vittnen missuppfattar saker och ting och tror att andra flyende vittnen kanske är mördaren. Åklagarens uppfattning var ju nu att Lisbeth Palme verkligen såg Christer Pettersson, som förstås stod och stirrade på vad som hade hänt. Ett annat tecken på förvirring är att flera i förstone inte förstod att offret var Olof Palme, och då kan man undra över vilken chans en förövare hade att känna igen honom, vilket förstås påverkar vissa scenarion.

Jag skrev om väktarna. En väktare ändrade sig två gånger om när Engström kom tillbaka från en måltid, och tiden varierar från 20:10 till runt 21. En kollega säger att denna väktare inte ens var på jobbet 20:10.

När förhållandena är sådana borde det nog alltid behövas någon form av teknisk bevisning.

En notering till, att döma av vissa förhör var Engström en misstänkt redan under 1986. Man kan se det på att Skandiaanställda har förhörts. Fan vet hur de kom in på Christer Pettersson istället.

Allt sammantaget tycker jag att åklagaren Krister Petersson skulle ha struntat i att peka ut Stig Engström. Han kunde ha nämnt honom som en bland många misstänkta istället. Som det blev är ju saken inte alls utagerad.

Jag undrar om mördaren lever. Fyra misstänkta är ju döda.

Victor Gunnarsson
Christer Pettersson
Stig Engtröm
Christer Andersson (Han som aldrig lämnade in sin revolver och sköt sig själv när polisen knackade på 2008.)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Grönis » 12 juni 2020, 22:21

Det finns väl en del i utpekandet som bygger på att Engström sett vittnet Lars som gömt sig bakom byggbaracken. Slutsatsen är att det bara skulle vara mördaren som skulle kunnat sett honom där sekunderna omkring skottlossningen?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 12 juni 2020, 22:35

Leif "Chevamannen" Ljungqvist talar den 1 mars 1986 kl. 20.05 om en "cepsman" som i chock gömde sig i en port. Han nämner också något om förväxling:

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

Är detta Stig "Skandiamannen" Engström? Observera att förhöret hölls redan på kvällen den 1 mars, dagen efter mordet. Engström hade väl inte börjat synas i media då? Kan inte det "fega" agerandet förklara Engströms lögner?

Skriv svar