Segrar och förluster i övningskrig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 16 maj 2020, 18:13

Då om jag hade haft fötterna på bordet som du vet snarare Nerikes Allehanda.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2020, 19:49

Alltså. Kom ihåg att det här är Skalman. Var nu snälla mot Hans. Tänk på hur hjälplös han är.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 16 maj 2020, 20:02

Idiot.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2020, 21:00

Äsch, så säger du säkert till alla :oops:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 16 maj 2020, 21:56

Markus Holst skrev:
16 maj 2020, 21:00
Äsch, så säger du säkert till alla :oops:
Jag hörde att han funderar på att bli major. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2020, 21:59

Hans passar inte som major. Hans är snäll. Fast han kallar ju indirekt mig för major, vilket är snällt.

MVH

C Skalman

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 17 maj 2020, 12:47

Major Holst & Major Lasse får mig att skratta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Kontaminerade kaserner

Inlägg av Hans » 18 maj 2020, 16:29

I början av förra seklet byggdes ett antal kaserner med tillhörande regemente upp i landet i samband med att värnplikten ifördes. Många var förvånansvärt lika, måste ha funnits någon form av ISO-standard i Krigsmakten på den tiden.

Förutom mitt hem på InfSS som finns kvar fortfarande men under namnet MarkStridsSkolan Kvarn idag så har jag tre regementen jag känner väl.

1. K3, där jag gjorde GU på 80-81. Trängen har tagit över men jag skulle nog känna igen mig
2. I3 som jag tillhörde i kanske närmare 10 år. Kontaminerat av civilister
3. I4, bara ett par år med formell tillhörighet men mina hobbykrigarår var under deras ledning. Kontaminerat av civilister

Framförallt gamla I3 undviker jag att besöka. Det här gamla kasernområdet har jag många trevliga minnen ifrån. Jag vill ha kvar dem och inte minnen av lägenheter och affärer. Mässen likaledes. Där vi då och då hade fester men framförallt fikade och åt lunch. Minns speciellt en sommar då köket renoverades men jag och några kollegor utfodrade oss med jordgubbar och filmjölk. Men mässen är bevarad dock flyttad till Kumla.
http://livreg.se/bielkemassen-2/
https://archive.is/20120525101823/http: ... assen.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Kontaminerade kaserner

Inlägg av koroshiya » 18 maj 2020, 20:25

Hans skrev:
18 maj 2020, 16:29
I början av förra seklet byggdes ett antal kaserner med tillhörande regemente upp i landet i samband med att värnplikten ifördes. Många var förvånansvärt lika, måste ha funnits någon form av ISO-standard i Krigsmakten på den tiden.
...
Jag gjorde lumpen på I17. Kasernerna invigdes 1913 och ser ut så här idag.

https://goo.gl/maps/d1Ya5Vz78LTGnKb1A

De verkar ganska lika, med en typ av djupare gavlar där befäl arbetade och där vapenskåpen fanns. Det fanns fyra trappor i varje länga, om jag minns rätt. Två för soldaterna och två i gavlarna som befälen kunde använda. Jag kommer inte längre ihåg hur många logement det var på varje våning, men det var sex eller åtta, och så var det dusch och toalett i mitten.

Mitt lilla krypin låg högst upp längst i söder närmast den sydligaste gaveln. Allt är visst något affärscentrum nu och man kan se att de har byggt en del nya hus.

Norr om oss låg gympasalarna, sedan bespisningen och det runda norr om det var mässen. Bakom bespisningen åt väster fanns en backe där bibban låg/ligger. Nordost om min kasern ligger en till där det låg skyttekompanier, åtminstone låg mitt kompani där :D och norr om det tror jag trängen och artilleriet fanns, mellan de två östra kasernerna och längre mot öster, där IF metall är idag, låg regementskansliet. Nordost om allt låg allt underhåll, nära allmän väg.

Vad jag minns fanns det tre ingångar, alla i norr nära Västgötavägen. Den i nordost leder till en parallell väg till Västgötavägen och vidare norrut mot skjutbanor och alla träsk. Skjutbanorna heter Samneröd och är visst fortfarande öppna.

Första dagen när vi ryckte in fick vi en cykel och packning och trampade iväg fem kilometer till ett övningsområde. För mig som vid den tiden bara spelade spel var det ett helvete.

Ni pratade om majorer. De är individer som alla andra. Bossen för oss KB-elever var en råidiot som gick igång på adrenalin, kanske lite som den du berättade om Hans. Majoren över det skyttekompani jag hamnade på var mycket bättre än jag fattade. En gång körde jag i diket och kompaniet rapporterade händelsen. Paranoid som jag var berättade jag inte att jag inte hade något körkort, men det kom fram med en gång. När han hade lagt på luren sade denne major medkännande, "varför sade du inte?" Då förstod jag att han hade skakat fram en annan förare om jag hade berättat.

Under jägarövningen kapade vi en lastbil, och det var inte alls tänkt att vi skulle använda den. Ett befäl sade, "så, om vi inte skyltar banken, tycker ni att ni kan gå in och råna den?" På slutövningen kapade vi en motståndarlastbil och försökte få dem att köra oss till motståndarbataljonens stab, men det misslyckades förstås. Vi hade inga riktiga hot och hamnade på en plats som denna stab redan lämnat, så det gick inte för oss att vinna kriget på det sättet.

En personlig förlust på övning var konstaterandet en gång att min kpist inte gick att skjuta med. Det var en lärdom från vinterkrig. I tältet smälte all snö och is och bildade vatten i vapnet. När man kom ut och det hade gått en stund frös allt vattnet, och mekaniken fungerade inte längre. En lösning kom jag aldrig på = det fanns inte tid till det, men jag förmodar att det kanske är bättre att lämna vapnen utanför tältöppningen. Någon som är utbildad i norr kanske vet hur man gör?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kontaminerade kaserner

Inlägg av Lasse O » 21 maj 2020, 17:21

Hans skrev:
18 maj 2020, 16:29
1. K3, där jag gjorde GU på 80-81. Trängen har tagit över men jag skulle nog känna igen mig
2. I3 som jag tillhörde i kanske närmare 10 år. Kontaminerat av civilister
3. I4, bara ett par år med formell tillhörighet men mina hobbykrigarår var under deras ledning. Kontaminerat av civilister

Framförallt gamla I3 undviker jag att besöka. Det här gamla kasernområdet har jag många trevliga minnen ifrån. Jag vill ha kvar dem och inte minnen av lägenheter och affärer. Mässen likaledes. Där vi då och då hade fester men framförallt fikade och åt lunch. Minns speciellt en sommar då köket renoverades men jag och några kollegor utfodrade oss med jordgubbar och filmjölk. Men mässen är bevarad dock flyttad till Kumla.
http://livreg.se/bielkemassen-2/
https://archive.is/20120525101823/http: ... assen.html
MVH
Hans
Vad jag främst saknar är underofficersmässen på I 3. Den fina gamla tvåvåningsbyggnaden från början av seklet var plats för alla julfester som vi underofficersbarn deltog i. Lukten av cigarrer, punsch och matos är en fantastisk cocktail som jag fortfarande minns.

Vad många inte vet är att flyglarna på bataljonskasernerna med egna trapphus ofta var bostäder för ungkarlar och underbefälsfamiljer. Sedan blev de på 60-talet befälsrum.
Så t ex hade officerarna och officersfamiljerna en egen flottare kasernbostad till vänster då man kom in genom I 3 vakt och vi som var underofficersfamiljer bodde bl a i den fristående byggnad mot Venavägen som sedan blev bibliotek. Inget bad eller dusch men i alla fall WC och rinnande vatten.

Angående befälsrum så försökte instruktörerna som ofta var furirer få egna rum med skrivbord men det bromsades av regementsledningen som ansåg att befälen inte skall sitta vid skrivbord! De skall vara ute och leda övningar!
De enda som på 50-talet hade egna rum var kompch och hans adjutant samt i vissa fall även officerare, beroende vilken tjänst de hade vid kompaniet.
Instruktörerna fick ännu några år nöja sig med ett furirrum per bataljon.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kontaminerade kaserner

Inlägg av MD650 » 21 maj 2020, 18:13

koroshiya skrev:
18 maj 2020, 20:25

En personlig förlust på övning var konstaterandet en gång att min kpist inte gick att skjuta med. Det var en lärdom från vinterkrig. I tältet smälte all snö och is och bildade vatten i vapnet. När man kom ut och det hade gått en stund frös allt vattnet, och mekaniken fungerade inte längre. En lösning kom jag aldrig på = det fanns inte tid till det, men jag förmodar att det kanske är bättre att lämna vapnen utanför tältöppningen. Någon som är utbildad i norr kanske vet hur man gör?
Steg 1 är att se till att hålla vapnet fritt från snö.
Det enklaste är att förvara vapnet närmast tältduken bakom sitt eget liggunderlag där det är kallt vilket innebär att vapnet inte "svettas" så mycket.
Ett alternativ är att förvara vapnet utanför tältet.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2020, 18:17

Får man ha vapnet så långt ifrån sig som utanför tältet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av MD650 » 21 maj 2020, 18:30

Markus Holst skrev:
21 maj 2020, 18:17
Får man ha vapnet så långt ifrån sig som utanför tältet?
Har du bevakning utanför så ja.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 21 maj 2020, 18:32

För att återgå till kaserner så ser man på Google maps en byggnad som till förväxling liknar min barndoms underofficersmäss vid I 3 men den lär ha rivits efter en brand på 70-talet. I alla fall fanns den inte då jag gjorde trupptjänst vid I 3 i slutet av 70-talet.
I sanning ett mysterium.

Angående vapen under vinterförhållanden så gällde minimalt med vapenfett och vapnet, precis som MD säger, mot tältduken vid huvudändan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 21 maj 2020, 18:47

Jag har hyfsat tydliga minnen av vad jag tror var underofficersmässen från 80-talet. En träbyggnad med två (?) våningar. Röd med vita knutar. Där jag fikade ibland.

MVH

Hans

Skriv svar