Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 17 maj 2020, 22:57

Boris Smyslovskij (stavningen kan säkert variera, han använde även alternativa namn), född i Finland, tsarrysk. Emigrerade i tid, skapade i Tyskland en division "Ryssland" / Russland huvudsakligen av emigranter, som då kämpade inom den tyska hären. De kom dock aldrig att slåss på fronten, det blev mest garnisonstjänst, underrättelse och anti-partisan verksamhet här och där. Där samarbetet med nazisterna gnisslade: Smyslovskij var förvisso anti-bolsjevik, men han var inte nazist för det... Så det blev diverse kluvna känslor.
Mot krigsslutet fick de asyl i Liechtenstein (ej Monaco som jag tidigare tänkte mig). Och det är alltså om DEM och Liechtenstein som jag talade så varmt om... De var ju inte fanflyktiga sovjeter, de hoppade av väl före kriget, så Liechtensteins furste tänkte sig på goda grunder att de INTE hörde till potten med fanflyktiga, tvärtom, de var ju bevisligen patrioter på sitt sätt. Fursten menade att de som ville återvända med givna löften till Sovjet fick väl göra det, de var inte fångar. men de som ville stanna och "övervintra" var varmt välkomna. Ett par hundra av dem lät sig lockas att resa till Sovjet, och alla spår efter dem upphörde under transporten... Gissningsvis blev det en epidemi av akut blyförgiftning.
Och resten fann olika utvägar allteftersom. Något hundratal fick permanent uppehållstillstånd i Argentina. Smyslovskij själv levde tydligen sina återstående dagar till sen ålderdom i Liechtenstein.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 17 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 17 maj 2020, 23:24


Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 18 maj 2020, 07:54

Bild

"Das Russen-Denkmal ist ein Gedenkstein in Hinter-Schellenberg in Liechtenstein, welcher sich nahe der Taverne „Wirtschaft zum Löwen“ befindet. Er erinnert an die Flucht der 1. Russischen Nationalarmee, die während des Zweiten Weltkrieges mit der Wehrmacht kollaborierte, über die damalige Reichsgrenze nach Liechtenstein, um dort Asyl zu beantragen."

Bild

"In der Nacht vom 2./3.5.1945 trat der noch 494 Personen umfassende Rest der Russischen Nationalarmee vom vorarlbergischen Nofels her über die liechtensteinische Grenze nach Schellenberg über (darunter 33 Frauen und zwei Kinder; 23 Personen waren keine Russen). Die Holmston-Truppe wurde in Liechtenstein interniert. Fürst und Regierung bemühten sich, sie rasch loszuwerden. Bis Ende Juli 1945 verliess rund die Hälfte der Internierten Liechtenstein nach Vorarlberg zur Repatriierung. Weitere 104 Russen folgten im Sommer 1945 einer sowjetischen Repatriierungskommission. Gut 130 Russen, darunter rund 20 Frauen, weigerten sich, in die Sowjetunion zurückzukehren. Ihre Auslieferung lehnte die liechtensteinische Regierung ab. Bis 1948 emigrierten sie in westliche Länder, v.a. nach Argentinien. Holmston, seine Frau sowie der ehemalige Leutnant Michael Sochin lebten später wieder in Liechtenstein."

Bild


"Internierten Russen in Liechtenstein" berättar mer om bakgrunden och detaljerna. (Jag har inte hunnit läsa den själv.)

Jag måste inte bara beklaga utan be om ursäkt för dröjsmålet. Unforeseen circumstances and all that. Men StefanZ inte bara hittade det rätta svaret utan gjorde mitt jobb medan jag var incommunicado och han har naturligtvis frågan.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 18 maj 2020, 08:34

Femtiotrean skrev:
18 maj 2020, 07:54

Jag måste inte bara beklaga utan be om ursäkt för dröjsmålet. Unforeseen circumstances and all that. Men StefanZ inte bara hittade det rätta svaret utan gjorde mitt jobb medan jag var incommunicado och han har naturligtvis frågan.
Det var inte så farligt! Jag skrev mitt svar på kvällen igår, så det vart inget stort dröjsmål. :)

Jag är dig tacksam att du tog upp den här frågan. Liechtensteins insats här är ett utav de vackra kapitlen i samband med WW2 och överhuvudtaget, i mänsklighetens historia.
Det är ju inget stort land, 20 tusen invånare? Att ta emot 500 människor, beskydda dem, livnära dem och så småningom bekosta resan till Argentina för överlevarna, var fint. Tyskland har iofs senare ersatt dem för kostnaderna, fint det. Men det kunde inte Liechtensteinarna veta; deras gåva var absolut, oegennyttig och utan förbehåll. ATT de fick utstå väldiga påtryckningar från Sovjet och säkerligen från de västallierade ock, gör ju inte deras fina insats sämre...
Hedra dem som hedras bör, och i det här fallet, blir det fursten där och hans folk i Liechtenstein.






Min fråga kommer i nästa inlägg.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 18 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 18 maj 2020, 08:46

Tack för ordet, Femtiotrean!

Teknikutvecklingen var snabb i samband med 2:a världskriget. Diverse elektroniska attiraljer kom till åren före eller under kriget. Radar och radarvarnare, undervattensavlyssning av flera typer, mm mm. I jämförelse med dem, var radio en etablerad och mogen teknik. Och radion användes på olika nivåer, statligt, professionellt, militärt, civilt och faktiskt ofta även på ren amatörnivå av både vuxna och ungdomar!...

Ja det blev rent av ganska populärt med sk "radio games" under denna tid, mitt under brinnande krigstid!
Var var dessa "radio games"? Berätta gärna eller ge bra länkar om du hittar dem...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 18 maj 2020, 15:30

Jag fascineras över hur mångfacetterat detta krig var, och hur många berättelser, stora som små, det finns att berätta om det. Quizzarna är en underbar källa till att leta fram och lära om dessa alla berättelser. Tack för er medverkan på Skalman.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 maj 2020, 07:56

Jag hittade dessa "radio games" i en ganska specifik kontext / text. Begreppet var oklart för mig, och de förklarades inte närmare. Efter lite sök och funderingar, insåg jag vad de måste ha gått ut på, och det är egentligen rätt logiskt. "så måste det ha varit, så måste det ha gått till under förehavande omständigheter"

Så som frågan är upplagd, är vartenda ord sant, men ordmassan liksom flertalet goda gåtor, har i sig dimridåer för att inte omedelbart spilla ut allting.

Den som råkar veta exakt vad dessa radiospel var, vet naturligtvis det, dimridåer eller inte. Ungefär som med frågan om Snubbelstenar.
Men alla de andra får fundera å söka lite... :)


Det är inte så svårt som det kanske verkar!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 maj 2020, 19:26

Ok, det är inget ungdomsgöra för ynglingar av bägge könen, som inte har något bättre för sig... Det är vuxengöra, och de allra flesta deltagare är vuxna.

Utförs gärna under krig, men krig är ingen nödvändig rekvisita.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 19 maj 2020, 23:03

OK. Smersh var tydligen duktiga på radio games. Men jag föreställer mig att även andra sysslade gärna med dem, enkannerligen engländarna och de tyske. Måhända även jänkarna och japaneserna.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2020, 08:40

Smersh; "Död åt spionerna", sysslade som namnet säger, bl.a. med anti-spionverksamhet. Kanske också med egen spionverksamhet. Vem vet?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2020, 15:24

Hur brukar spionerna och hemliga agenter kommunicera med de sina?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2020, 20:07

Är det ingen som vill säga något? OK, ni slipper.

Vi avbryter här och nu.


Frågan är fri!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 20 maj 2020, 20:14

Kanske du kan ge oss svaret först...?

Mvh Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2020, 20:37

sveahk skrev:
20 maj 2020, 20:14
Kanske du kan ge oss svaret först...?

Mvh Hans K
OK.

Begreppet är tydligen INTE allmänt känt vedertaget begrepp, men tråkigt att ingen ens försökte sig på lite gissningar...

Smersh, antispionorganisation i Sovjet, va? Har säkert sina motsvarigheter i alla stora länder, tex England, Tyskland, mfl...
Det var Smersh som sägs ha varit mycket duktiga på radio games... så HELT odugliga och blodbesudlade var de ändå inte. Någon nytta gjorde de allt...

OK, så vad är spionernas vanligaste kommunikationsmedel i krigstid? Radio! Och vad brukar spionerna göra? De blir fast på en gång eller annars förr eller senare. Och vad gör fasttagarna? Antingen hänger de spionen på en gång, eller också visar de upp strypsnaran men visar ett alternativ: samarbeta med oss så får du leva... Sköter du dig RIKTIGT bra så kan vi rent av släppa dig och ge dig en liten statlig pension, eller en sinekur, vilket du väljer. DESSUTOM slipper du tortyr. Fundera till imorgon, och välj sedan.

Så ock börjar en lustiger dans. Antingen i ändan på strypsnaran, eller via radio till hemlandet.
Man lurar mottagarna allt vad man kan, och matar med en blandning av halvsanna uppgifter, ofarliga sanna uppgifter och ett och annat förgiftat bete.

Men mottagarna anar kanske att det är något lurt. Det fattas ett kodord. Eller de fick veta via en annan agent att radioagenten är bränd... Så antagligen spelar de med, och kanska matar med motsvarande falska uppgifter tillbaka...

Radio games. :)
Senast redigerad av 3 StefanZ, redigerad totalt 20 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 20 maj 2020, 20:38

Frågan är fri, som sagt.

Skriv svar