Utbildning till kapten och major

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Utbildning till kapten och major

Inlägg av Grönis » 13 maj 2020, 22:05

Var utbildades sen majorerna på den här tiden? Gjordes det någon skillnad på truppslag här?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 13 maj 2020, 22:26

Tror inte det utan alla fick gå militärhögskolan i Stockholm. Men jag var bara kapten.

MVH

Hans

Grip
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 september 2010, 18:07

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Grip » 14 maj 2020, 11:23

Hur lång var kursen på InfSS. Hur många elever var de på kursen samtidigt? Gick alla på den för att fortsätta klättra i karriären eller fanns de någon annan väg?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 14 maj 2020, 11:34

Sent 80-tal. Ett knappt år, typ augusti till juni om jag kommer ihåg rätt. Jag tror det var cirka 50 elever men MD eller någon annan får gärna rätta mig. Som reguljär officer som ville gå steget från löjtnant till kapten fanns inga alternativ.

MVH

Hans

Grip
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 september 2010, 18:07

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Grip » 14 maj 2020, 16:33

Börjar väll glida kraftigt ur ämnet för tråden och en split skulle kanske vara lämplig men. Hur länge var sen dessa kaptener placerade som kompanichefer i krigsorg? Och vart alla placerade på kompani först eller skickade man några till stabstjänst direkt? Skulle gärna höra lite mer om hur karriären gick i sin helhet för dom officerare som inte slutade sin bana som generaler. Den är ju oftast svårare att få en bild av genomsnittskarriären än för dom som klättrade hela vägen till dom guldglittrande högsta graderna som oftast är ganska omskrivna.

Mvh
Grip

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 14 maj 2020, 17:10


Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av MD650 » 14 maj 2020, 20:07

Grönis skrev:
13 maj 2020, 22:05
Var utbildades sen majorerna på den här tiden? Gjordes det någon skillnad på truppslag här?
Fram till slutet av 90-talet utbildades alla som skulle bli majorer på Militärhögskolan på Valhallavägen 117. Sedan bytte skolan namn till Försvarshögskolan.
Och den var truppslagsoberoende.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av MD650 » 14 maj 2020, 20:09

Hans skrev:
14 maj 2020, 11:34
Sent 80-tal. Ett knappt år, typ augusti till juni om jag kommer ihåg rätt. Jag tror det var cirka 50 elever men MD eller någon annan får gärna rätta mig. Som reguljär officer som ville gå steget från löjtnant till kapten fanns inga alternativ.

MVH

Hans
Det stämmer att den var i den tidsperioden, sen aug till sen maj/tidig juni.
Och elevantalet var som jag kommer ihåg i den häraden.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av MD650 » 14 maj 2020, 20:12

Grip skrev:
14 maj 2020, 16:33
Börjar väll glida kraftigt ur ämnet för tråden och en split skulle kanske vara lämplig men. Hur länge var sen dessa kaptener placerade som kompanichefer i krigsorg? Och vart alla placerade på kompani först eller skickade man några till stabstjänst direkt? Skulle gärna höra lite mer om hur karriären gick i sin helhet för dom officerare som inte slutade sin bana som generaler. Den är ju oftast svårare att få en bild av genomsnittskarriären än för dom som klättrade hela vägen till dom guldglittrande högsta graderna som oftast är ganska omskrivna.

Mvh
Grip
En del kaptener kunde vara placerade på kompani i krigsorg länge. Man bytta bara typkompani. En del gick nivåhöjande utbildning och blev majorer och fick nya befattningar. En del hamnade i staber från bataljon och uppåt.

En typisk karriär i krigsorg kunde vara plutonchef som fk, stf kompch som lt, kompch som kn och sen stf batch/batch som mj.
:)

Grip
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 september 2010, 18:07

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Grip » 15 maj 2020, 07:39

Vad krävdes för att få gå respektive utbildning? Hur såg fokus ut på dessa utbildningar var de helt riktade mot krig eller var de mer fredstida för att säkra officers tillgången på utbildningsförbanden? Hur mycket var praktiskt respektive teoretiskt? Hur många underkändes pga olika anledningar eller var de så att när man var där så gick de inte att misslyckas?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 15 maj 2020, 12:01

1. 1982-84. Infanteriets officerhögskola, två år - första året skola i Halmstad, andra året praktik på hemregementet innan du blev fänrik. Huvudsaklig inriktning på trupputbildning. Mycket teori men också en hel del praktik. Vi fick utbilda kurskamraterna i diverse sysslor och teori. Jag började året med att bli sambo med två regementskamrater i en lägenhet. Mot slutet var själv i lägenheten då de bägge blivit utsparkade. En vild gissning är att kanske 10% av de uppemot hundra eleverna rök. Godkänd grundutbildning (gissar minst 10-7-7, jag hade 10-8-8) som 15 månaders värnpliktig eller om du var bara gruppbefäl kunde du gå en förberedande kurs, hur bra eller lång den var vet jag inte då jag tillhörde den första kategorin.

Återkommer om 2 & 3.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av MD650 » 15 maj 2020, 12:36

Truppslagsskolan på InfSS var helt inriktad på att lära dig systemet kompani.
Man gick i befattning som kompch stf kompch, kompartchef, stabstroppchef resp. kvartermästare.
Detta i syfte att förstå och behärska systemet kompani.
På PS (pansartruppernas stridsskola) fick man lära sig att truppföra de stridande delarna. Det blev man duktug på men förståelsen för kompani var lägre än på InfSS.

På InfSS var även målsättning att kunna genomföra stridsskjutning med 1/2 kompani understött med indirekt eld.
Målsättningen totalt för utbildningen var kompanichef eller batstabsmedlem.i krig.

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 15 maj 2020, 12:47

MD fixade min trea. Jag tror inte det fanns några fasta krav utan du sökte kaptenskursen och om dina överordnade bedömde dig duglig fick du åka. Annars fick du vackert vänta tills nästa år. Normalfallet var att du skulle ha jobbat gott som löjtnant 2-3 år.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av MD650 » 15 maj 2020, 15:16

Som Hans skriver så var det ungefär 2-3 år för att gå kaptenskursen.
I tjänstgöringsomdömet som man fick varje år skulle man ha minst 5 av 10 för att bli ianspråktagen till nivåhöjande utbildning.

Och det fanns några enstaka fall då elever blev avskilda men det var få.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Utbildning till kapten och major

Inlägg av Hans » 15 maj 2020, 15:57

Systemet för tjänstgöringsomdömet ändrades flera gånger vill jag minnas under min tid. Men att elever från kaptenskursen blev utsparkade var ytterst ovanligt som MD säger. De var ju redan anställda officerare. Men ett mindre bra betyg ställde till det om man ville kliva upp till nästa steg. Hade VG fast det hjälpte inte då jag lämnade firman.

MVH

Hans

Skriv svar