För ett par år sedan presenterade Amund i denna tråden ett tyskt fältpostbrev hittat i en tysk uniform i Sverige.
Vi diskuterade kort om det ev. fanns dolda Stalingrad-budskap i brevet - för att klara censuren som Amund skrev, eftersom det var skrivet just vid det tyska sammanbrottet i den staden. Troligtvis inte, men just i den riktningen passar nästa brev in - som faktiskt inte har något alls med Sverige att göra, men som jag tycker är tillräckligt intressant för en presentation här.
IMG_0616.jpg
En äldre dam skickar ett fältpostbrev stämplat Aldingen, Baden-Württemberg till en släkting som tjänstgör som Oberstabsarzt i Frankrike. Brevet är skrivet den 7 februari 1943, alltså en dryg vecka efter Stalingrad. Jag citerar ett par rader:
IMG_0617.jpg
"
Och så har vi det fruktansvärda kriget, de många (bomb)inflygningarna verkar också på gemytet. Stalingrad har också fordrat många offer, även från Neuruppin, man var van vid enbart segrar. Hjärtat blöder för varje människa som måste falla för sådana "Mörderbande"..."
Så skriver hon om en yngre väninna som gifte sig just under denna tiden:
"
Hennes man kämpar också på ostfronten, och om han inte hade fått bröllopsledigt, så vore även han under Stalingrads offer..."
Ett brev som om det hamnat under censurens ögon så direkt efter Stalingrad kanske hade fått vissa rader svärtade! Kan nog tänka mig att om man överhuvudtaget ville skriva om katastrofen i Stalingrad, så gällde det nog att följa den officiella patetiska hjältestilen!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.