Halvannan och andra förvillande ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Ephraim
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 1 april 2009, 20:50

Re: Halvannan och andra förvillande ord

Inlägg av Ephraim » 2 april 2020, 22:56

Lite kuriosa på samma tema.

Latin har ordet sēsqui som betyder ‘en och en halv’. Det är tydligen ett hapax legomen, d.v.s. ett ord som endast är belagt på ett ställe (i de klassiska källorna i alla fall), nämligen i detta fall hos Cicero. Ordet kommer troligen av sēmis ’en halv’ + -que ’och’ så det finns väl ett underförstått ūnus ’en’ där.

Som prefix är sēsqui- vanligare och i vart fall på engelska förekommer det i vissa ord:
https://en.wiktionary.org/wiki/Category ... th_sesqui-

Ett intressant exempel är sesquipedalian som betyder ‘ett långt ord’, ‘person som använder långa ord’ eller ‘som har att göra med långa ord’. Ursprunget är inte alls genomskinligt men sēsquipedālis (även sēsquipedāneus) på latin betyder ‘en och en half fot’ och har tydligen kommit att användas (jag är osäker på när) om något som är överdrivet långt, särskilt om språkbruk.

Latin har även i övrigt en del mer eller mindre ogenomskinliga termer för olika andelar. Uncia betyder tolftedel (där engelska ounce) och av detta bildas bl.a. septunx ’sju tolftedelar’ (av septem ‘sju’) och deunx ’elva tolftedelar’ (såvitt jag förstår av ’från’, så egentligen en tolftedel från en hel).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halvannan och andra förvillande ord

Inlägg av Hans » 3 april 2020, 12:06

Tack för intressant läsning Ephraim, kan inget formellt sett om språk även om jag pratar nästan fem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Halvannan och andra förvillande ord

Inlägg av Markus Holst » 3 april 2020, 12:08

Hans skrev:
3 april 2020, 12:06
Tack för intressant läsning Ephraim, kan inget formellt sett om språk även om jag pratar nästan fem.
Det är med språk som med flickor. Man har dem omkring sig hela tiden, lär sig ändå aldrig att förstå.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halvannan och andra förvillande ord

Inlägg av Hans » 3 april 2020, 12:13

Lysande liknelse Markus.

MVH

Hans

Skriv svar