Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 29 mars 2020, 18:24

Absolut Peter!
plakat.jpg
vita byxor.jpg
Trettiotalets brasilianska fascister, som efter en misslyckad "Pyjama Putsch" år 1938 försvann från bildytan - för att senare sköta sitt politiska arbete mer dämpat...utan dåtidens stora åthävor!

Peter bjuder på nästa.

hans K

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterE » 29 mars 2020, 19:44

Oj tack! Jag tänker så det knakar och återkommer.

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterE » 29 mars 2020, 22:20

Tja, då gör jag ett försök!

Kryssaren ”Lützow” hette egentligen något annat från början - vad? Och vad lär ha varit skälet till att den döptes om? 🤔

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 mars 2020, 23:33

Ja vad Lützow skulle hetat från början är en bra fråga, och Wikipedia säger inget därom. Men vad Lützow KOM att heta, det är en riktig historia det.
Hon såldes nämligen till Sovjet medan de var fortfarande goda vänner. Där namngavs hon till Petropavlovsk, färdigställdes, och när kriget kom, deltog hon i försvaret av Leningrad. Blev sänkt, bärgad och reparerad, fick ett nytt namn; Tallin, och fortsatte strida kriget ut... Sitt otium hade hon som logement- och skolfartyg.
Lútzow var i övrigt i Admiral von Hipper-klassen, där kryssarna kallades efter stora tyska härförare till lands eller till sjöss.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 29 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 29 mars 2020, 23:39

Det tycks fö funnits två olika Lützow vid början på andra världskriget.
Fickslagskeppet Deutschland omdöptes till Lützow när väl försäljningen till Sovjet av tunga Hipper-klass kryssaren var genomförd.
På det att Lützow´s ärorika namn förblev inom den tyska flottan. (och kanske för att minska risken att Deutschland gick förlorad - hellre en härförare än Faderlandet självt...)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 mars 2020, 00:30

PeterE skrev:
29 mars 2020, 22:20
Tja, då gör jag ett försök!

Kryssaren ”Lützow” hette egentligen något annat från början - vad? Och vad lär ha varit skälet till att den döptes om? 🤔
Inte säker på att jag förstår frågan- som du skrev - döptes pansarskeppet DEUTSCHLAND om till LÜTZOW när namnet blev vacant
genom försäljningen av den halvfärdiga kryssaren av Hipperklassen till CCCP.
Orsak - hemskt om ett skepp med Vaterlands Namn - skulle sänkas (som hände med GRAF SPEE 8O )

Hipper-klassen tunga kryssare - bestod av fem fartyg - LÜTZOW var det femte. Det fjärde - SEYDLITZ skulle byggas om till hangarfartyg ( 8O 8O 8O )
av vilka vilda paner - inga genomfördes. Om det blivit färdigbyggt - skulle det fått namnet WESER....

https://en.wikipedia.org/wiki/Admiral_H ... ss_cruiser

https://en.wikipedia.org/wiki/German_cruiser_Seydlitz

mvh, Varjag

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterE » 30 mars 2020, 06:29

Jag tror jag har lyckats att åstadkomma en sk ”slamkrypare” här tyvärr. Frågan är visserligen tagen från min gamla hederliga ”WWII Quiz book” från bokhyllan men det utesluter ju inte att frågorna kan vara oklara eller tveksamma egentligen.

Alltså, i original lyder frågan så här:
”Why was the pocket battleship Deutschland renamed the Lützow? Because of Hitler’s fear of the psychological effect if a ship named Deutschland was sunk by the enemy.”

Jag vet inte vad medlemmarna säger, kanske ska vi bara försöka glömma mitt debakel och lämna frågan fri.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 mars 2020, 06:43

Jo, men både Varjag och jag svarade ju med just denna gissning, hellre En härförare än Vaterlandet.

Att det var Hitlers personliga fobi, det är väl den biten som fattas....

Men jag för min del låter gärna frågan vara fri - det hade jag släppt den ändå. Om Varjag har något på lager tar han lämpligen och skjuter den.
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 30 gånger.

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterE » 30 mars 2020, 07:24

StefanZ skrev:
30 mars 2020, 06:43
Jo, men både Varjag och jag svarade ju med just denna gissning, hellre än härförare än
Ja, sant, jag ville bara lägga mig platt och säga att det var inget fel med svaren utan med frågan. Om man ska vara helt, helt grundlig så vet jag ju inte heller hur officiellt det skälet egentligen är till namnbytet? Jag vet inte om man någonstans i källorna har hittat att så var fallet.
Så för att göra en lång historia kort här: jag skulle hittat en bättre fråga helt enkelt!

Nu har jag inte deltagit så länge här i quiz-tråden men jag har märkt att för mig är det lite grann som med julklappar - fast omvänt. Jag tycker det är roligare att ge än att få. Men det är roligare att svara på en fråga än att ställa en!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 30 mars 2020, 08:14

De svarade alltså rätt på fel fråga?

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterE » 30 mars 2020, 08:17

Ja!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 mars 2020, 09:00

PeterE skrev:
30 mars 2020, 07:24
StefanZ skrev:
30 mars 2020, 06:43
Jo, men både Varjag och jag svarade ju med just denna gissning, hellre än härförare än
Ja, sant, jag ville bara lägga mig platt och säga att det var inget fel med svaren utan med frågan. Om man ska vara helt, helt grundlig så vet jag ju inte heller hur officiellt det skälet egentligen är till namnbytet? Jag vet inte om man någonstans i källorna har hittat att så var fallet.
Så för att göra en lång historia kort här: jag skulle hittat en bättre fråga helt enkelt!
Jag tycker inte du behöver lägga dig platt å krypa till korset här. Det är väl bara att hasta och bekräfta de svaren som kom, och där gissningarna var goda nog att vara OK svar. Vi blir ju lika glada för det!

Så får man ju ändå göra många gånger, när publiken har svårt att komma på ett perfekt svar, så får man godta något som är nästan nära...

Nu blir det ett väldigt OT, fastän litegrann på temat ändå, att utnyttja situationen, improvisera och ta tillfället i flykten. En minnesscen:

Undertecknat agerar här en skollärare i SO, det är början på skolåret i åk 7, klassen skall köras igång. Dubbeltimme. Det av skolledningen anbefallda breda temat är känslor och antimobbning.
Jag har förberett ett antal OH blad med ansiktsuttryck och kroppshållning som klassen får diskutera ikring.

Klassen kommer igång bra med gemensam start och grupparbete, mha de gemensamma OH-bilderna. Och nu skriver de och samarbetar för glatta livet.
Men så kommer det in väldigt sent, tre stycken som har varit hos specialläraren. Dyslektiker.
Vad göra? De får sätta sig tillsammans, jag förklarar lite snabbt temat, och så får de starta med första OH-bladet som får vara hos dem.
Efter en bra stund ropar de på mig och visar stolt resultatet av sina tankemödor.
Jag hoppar till: de har ritat sina resonemang direkt på original OH! Och därmed förstört det bladet. Vidare, deras lösning, deras svar, är helt annorlunda än min tänkta facitlösning. MEN jag inser också att det är faktiskt en helt OK lösning, jag vill godta den.
Jag inser också att det inte är något bra läge att skälla ut dem för att ha förstört OH-bladet...
Vad göra? Ja, jag fick i all hast ordna till anletsdragen, klistra fast ett förtjust leende, och berömma dem högt och tydligt för det väl gjorda arbetet, samt berömma dem för att de lyckades hitta en egen, fungerande lösning. Inte samma som i facitförslaget, men faktiskt lika bra.

Och min reaktion var uppenbarligen helt rätt. Eftersom jag hade aldrig hade några svårigheter med dem och deras dyslexi och ej heller med deras bortovaro hos specialläraren. De gjorde sitt för specialläraren, och när de kom sena till mina lektioner, gjorde de allt de skulle som övriga klassen gjorde på mina lektioner. De jobbade alltså dubbelt upp. Helt frivilligt och gladeligen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 mars 2020, 12:58

Inlägg av PeterE » mån mar 30, 2020 5:29 am

Jag tror jag har lyckats att åstadkomma en sk ”slamkrypare” här tyvärr. Frågan är visserligen tagen från min gamla hederliga ”WWII Quiz book” från bokhyllan men det utesluter ju inte att frågorna kan vara oklara eller tveksamma egentligen.

Alltså, i original lyder frågan så här:
”Why was the pocket battleship Deutschland renamed the Lützow? Because of Hitler’s fear of the psychological effect if a ship named Deutschland was sunk by the enemy.”
Den orsaken har repeterats i tusenals böcker och - jag tror på den!
GRAF SPEE's snöpliga angöring i engelskvänliga Montevideo, internering av besättningen och - senare
Graf Spee sjælvsænkning.png
gillades inte alls av Hitler; inte ens Kapten Langsdorff's självmord bättrade inte Hitlers humör :x

Det var helt logiskt att byta DEUTSCHLAND's namn - för att undgå samma nesa för en båt med Vaterland's namn

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 mars 2020, 23:38

OK - ny fråga - vi söker en operation under 2:a Vk -
pukor utan trumpeter.jpg
pukor utan trumpeter.jpg (113.15 KiB) Visad 342 gånger
Vilken, var och när?

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 31 mars 2020, 00:09


Skriv svar