Mängder med medaljer

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Mängder med medaljer

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 10:09

Frågan gäller antagligen för flera länder, men här blir det specifikt Sovjet.
När man ser bilder på gamlingar som är, eller antas ha varit veteraner, är de påfallande ofta bokstavligen överhöljda av medaljer. Bröstet, buken,,, Ibland ser de ut som vandrande gatumånglare i medaljer... Gör de sig till och hänger på sig köpta och upphittade medaljer, eller vad är det som pågår?? KAN de övht vara krigsveteraner på riktigt??

ps. Exempelbild nedan.
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 16 gång.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 12:55

Exempelbild:

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 16 mars 2020, 14:11

Utan att svara på frågan (om det är en) så är det inte omöjligt. Plåtbitarna delades ut ibland bara för att ha varit på rätt plats i tid. Och för att ha varit i partiet länge nog. Och av massor av andra orsaker. Skall man svara seriöst på det hela måste man identifiera alla plåtbitarna. Att alla skulle vara i kategorin tapperhetsmedalj faller på sin orimlighet - alla kan omöjligt vara i klass med Riddarkors. Sovjeterna var generösa i att dela ut plåtbitar, även tapperhetsmedaljerna delades ut i miljontals.

MVH

Hans

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 15:14

Ja det är fråga, kanske mera allmän än specifik. Men jag har sett tex på Pinterest, att folk undrar och hånler. Jag tror det finns en mycket god förklaring, men vill höra om det finns fler... Samt sprida infot. :)

Även jag har sett uppgifter att de kunde dela ut belöningar till höger och till vänster, både som medaljer och pengar. Kanske för att uppmuntra soldaterna när de började bli krigströtta och många ville inte slåss längre... Men när jag läser veteranernas minnen, har jag inte något intryck att (tapperhets)medaljerna eller belöningar utdelades för vad som helst. För det mesta måste de förtjäna dem dyrt. Högre officerare däremot kunde lättare få medaljer, speciellt om de redan var i ropet. Men så har det alltid varit i alla armeer. Här och nu talar vi om manskapet och möjligen lägre officerare. Eller då, random? gamlingar som gärna vill betraktas som veteraner.

Hur som, en stor chokladkaka till Hans, medan vi väntar på andra svar. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13569
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 15:20

Medaljer delades väl även ut till månadens arbetare, fabriker som nådde femårs-målet, och liknande. Tänk dig att t ex Sarah Sjöström skulle hänga på sig alla sina medaljer från baddaren och uppåt så hade hon sett likadan ut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av Hans » 16 mars 2020, 15:25

Sarah Sjöström, var tvingad att googla. Är hon gift?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13569
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 15:44

Hans skrev:
16 mars 2020, 15:25
Sarah Sjöström, var tvingad att googla. Är hon gift?

MVH

Hans
Ja. Och oförskämd. Hon hade många elaka kommentarer när vår ryttare Peder Fredricsson fick Jerring-priset för några år sedan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av Hans » 16 mars 2020, 15:48

Jag får då satsa på han med det trevliga namnets politiker istället.

Relaterat till tråden: viewtopic.php?f=6&t=41152&hilit=kapitalist

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av sveahk » 16 mars 2020, 16:41

Som den andre Hans skriver, sovjetmänniskan fick under och efter andra världskriget ett otal olika medaljer. Dels de direkt militära under kriget, då det ute i fältet kunde se ut så här...
IMG_0481.jpg

Under kriget, och då särskilt i dess slutskede var det inflationsutgivning av sovjetiska plåtbitar. För varje större stad som försvarades och erövrades blev det medalj. Jag har uppgifter om 5.3 miljoner stridsorden och 7.6 miljoner militäriska förtjänstmedaljer, där "För tapperhet" gavs ut 4 miljoner gånger. Vid krigsslutet kom dessutom 14.9 miljoner segermedaljer! Och viktigt, många av stridsmedaljerna kunde man få mer än en gång. Dessutom kom det efter kriget -när man börjat räta ut vem som hade gjort vad under kriget - ytterligare ett par miljoner krigsmedaljer. Och vart tionde år efter kriget kom jubileumsmedaljerna: för krigsslutet, för armén, för flottan, för flyget, Lenins död etc., etc...

Därtill de civila medaljerna. Den flitigast utgivna medaljen fick arbetarna vid krigsslutet, "För hjältemodigt arbete i det stora patriotiska kriget 1941-1945". Mer än 16 miljoner(!) hamnade på den manliga och kvinnliga bringan. Därtill medaljer för arbetet i fabriken, kolchosen, fisket osv. Medaljer för arkitekter, maskinbyggare, bönder, konstnärer - you name it.

Så nog samlade det till sig en hel del plåtkilo för varje sovjetmänniska, som han kunde visa upp på otaligt förordnade jubeldagarna...

I korthet Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 17:37

Förträffliga svar allesammans, många chokladkakor utdelas! Vi har med gemensamma krafter kommit fram till målet. Och nu kan sanningens skönjas, och förlåten dras isär för min tänkta huvudvariant:

Jag försöker att inte låtsas om de massiva utdelningarna i slutet. Jag har en annan förklaring som också nämns här i tråden:
De delade ut massvis med minnesmedaljer för dem som varit med! Både för enskilda kampanjer och enskilda slag... Vilket medförde att en soldat som varit med ett tag, fick ju därmed efter krigsslutet automatiskt ett antal medaljer.
Vidare, de gav dem gärna också i samband med jubileer: 10 års jubileum, 20 års jubileum, etc...
Det blir inte sämre av att medan de riktiga strids- och tapperhetsmedaljerna var vanligen sparsmakade, var dessa minnesmedaljer ofta mycket påkostade. Värsta St Anna orden...
Så, vår tappre kamrat och veteran hade en 2-5 äkta tapperhetsmedaljer, och per automat, ett antal plåtbitar, ett för varje större slag eller kampanj. Ju längre han levde desto fler plåtbitar eftersom de förökades vart 10 år....

En ögonöppnare för mig var när jag såg någonstans två väl medaljerade äldre damer. Inte ett ont ord om dem, mycket hedervärda och förtjänta personer, men brösten fullbemängda med plåtbitar inte sämre än mången general...
Nu fanns det ju många namnkunniga kvinnliga soldater i Sovjetarmén, men vad gjorde dessa två?
Den ena var med och kämpade om befrielsen av Prag. Fint va? Men vad gjorde hon då? Jo, hon var en sådan där trafikvakt... En ganska svår å inte helt ofarlig syssla som kräver sin kvinna eller sin man, men knappast värt mera än ett par av de enklare stridsmedaljer...
Den andra var något slags järnvägsfunktionär som jobbade invid fronten...

Personerna på exemplelbilden är såvitt jag förstår helt äkta stridsveteraner. Jag tycker mig minnas dem från andra bilder där det förklarades vad de gjort... (...)

Och de flesta av dessa "vandrande medaljmånglare" på Pinterest torde alltså också vara helt äkta veteraner. Även om det säkert lär förekomma att en och annan är i lånta fjädrar. ATT de är gamlingar är i sig ett starkt indicium, det är bara just som gamla veteraner de kunde få ihop så mycket plåt.
Bilder på veteraner tagna i samband med kriget eller omedelbart efter, har aldrig så mycket plåt, inte ens när de är i paraduniform och vill visa upp sig. Dessa har sällan mer än 2-5 medaljer.

De enda färska bilder från anno dazumal med mycket plåt, det är generaler på ropet, typ Zjukov....
Senast redigerad av 1 StefanZ, redigerad totalt 16 gånger.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 20:47

Mannen på exempelbilden är Alexiej Stefanov, veteran från Stalingrad och ett antal andra kampanjer. Hustrun är Ljudmila, vad hon har gjort framgår inte tydligt av artikeln om Alexiej, men uppenbarligen måtte hon har gjort en del även hon. https://www.thespec.com/news-story/2269 ... talingrad/

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av StefanZ » 16 mars 2020, 22:36

Jag vill passa på att kommentera "prisutdelningsceremonin" här ovan. Det tycks ju vara ett överflöde av medaljer som tilldelas en ganska liten trupp. Ett kompani?

Men jag tror bordet är snarare tilldelning för hela regementet, kanske rent av hela divisionen...
Det finns två scenarion jag kan tänka mig - de som vet hur sådana utdelningar brukade gå till, får gärna hjälpa till.

Det kommer alltså en mäktig general med medaljerna, och tillsammans med förbandets chef samt politiske officeren, förbereder de stället; lägger upp alla medaljerna prydligt på ett bord så det går snabbt och smidigt till.

Och sedan; 1. antingen tillkallas varje kompani för sig, och i all hast delas medaljer till individer i kompaniet, och så gör man tills man har gått igenom alla kompanierna... Lär ta större delen av dagen.

ELLER snabbvarianten 2. är det enbart de i förväg utsedda medaljmottagarna som kommer, kanske i ett par olika grupper för att inte trängas och bli tydliga mål för fientligt flyg...

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av adlercreutz » 12 april 2020, 00:00

Från Aftonbladet, 30:e maj 1945 (ögonvittne till slutstriderna i Berlin):

Bild

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av sonderling » 14 april 2020, 07:22

Men är det inte också så att man i väst ersätter medaljerna mot bara en tyg lapp? Heter det ribbons? (Ja jag ber om ursäkt men jag kan inte terminologin?)
En del typ amerikanska generaler har ju som en hel a5:a med olikfärgade tygbitar på sig. Hade "plåten" varit med så hade det kanske sett likadant ut.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mängder med medaljer

Inlägg av Hans » 14 april 2020, 14:09

Släpspänne/Medal ribbon.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4psp%C3%A4nne

Men lite samma sak, gått den skolan, varit i Vietnam, tjänstgjort i förband X o.s.v..

MVH

Hans

Skriv svar