Inspiration härifrån:
Alltså spöar en halv pluton (~20 man) en bataljon (~dryga 800) i alla fall temporärt.Hans skrev: ↑4 januari 2020, 16:19
Hade två grupper från en skyttepluton 66M och kidnappade en BV 206 med några förskrämda bandyspelare från en idrottspluton i mitt framryckningsområde. Min uppgift som B-styrka var väl att stridspana längs en vintrig väg i mellansverige i början av 80-talet. Kommer fram till ett kilometerlångt fält och intuitionen säger att på andra sidan finns den lede svensken. Dubbel omfattning, en BV till vänster, en grupp på skidor till höger och en grupp med två BTR 60 (Traktorer med ptpkärror) rakt på. Det fanns blågul så jag hade indirekt understöd med både spräng och rök (krevadkarbin och rökfacklor). Den lede svensken på andra sidan förstod nog inte antalet utan såg röresler till vänster, till höger samt rakt fram - samtidigt som det sköts indirekt eld. Efter en del häftiga närstrider så backade faktiskt förkompaniet till den framryckande skyttebataljonen åtmindstone någon kilometer. Efter att ha förföljt den flyende fienden så insåg jag, vid nästa stora fält, att man skall nog inte fresta lyckan för mycket och drog mig ur under god ordning och utan motverkan.
Att leka krig är skoj men jag är glad att jag aldrig såg skarp strid.
MVH
Hans