Hur långt västerut hade mongolerna nått om Ögedei Khan inte hade dött 1241?

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Hur långt västerut hade mongolerna nått om Ögedei Khan inte hade dött 1241?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 4 januari 2020, 02:24

I Nådens År 1241 låg Europa öppet för de mongoliska horderna. Polen, Böhmen och Ungern hade just blivit grundligt besegrade och Tysk-Romerska Riket började skramla ihop trupper.
Precis då dog Ögedei Khan och härskarorna vänder åter till Mongoliet för att välja en ny Khan.
Någon ny attack kom inte mot Europa, utöver strider i Ryssland.

Frågan är; vad hade hänt om Ögedei inte hade trillat av pinn utan man hade fortsatt mot västeuropa. Hade Tysk-Romerska Riket haft någon chans att stoppa dem? Frankrike? Italienska stadsstaterna?
En skillnad är att naturen är betydligt krångligare än de öppna slätterna i östra och centrala Europa, men mongolerna hade stridit i Hindu-Kush och kunde mer än öppna slättlandskap.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Hur långt västerut hade mongolerna nått om Ögedei Khan inte hade dött 1241?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 januari 2020, 05:19

Svår fråga, då mongolerna faktiskt lyckades besegra en ganska stor styrka av mycket krigsvana tyska riddare i ett stort fältslag (minns inte årtalet, platsen eller datumet), så de var mycket kompetenta i krigskonsten.

Ärligt talat så skulle det inte förvåna mig om de faktiskt hade lyckats lägga nästan hela Europa under sig, om inte HELA Europa. Europa som vid den här tidpunkten väl knappast var enat utan bestod av flera konkurrerande stater, som knappast hade kunnat utöva ett enat motstånd.

HGS

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur långt västerut hade mongolerna nått om Ögedei Khan inte hade dött 1241?

Inlägg av Markus Holst » 4 januari 2020, 11:17

Vad jag någon gång lärt mig, så hade mongolerna svårt för strid i skog. Deras erövringar söderut (ostindien) tog slut där träden började växa. Om detta stämmer eller om det berodde på annat, vet jag inte.

Således torde de få större problem i de skogiga och kuperade delarna av Europa där överlägset kavalleri inte har samma förutsättningar. Denna förhoppning motsägs ju av att även européer i alla tider föredragit att slåss i öppen terräng.

Detta var ett inlägg som inte tillförde något som helst till diskussionen.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Hur långt västerut hade mongolerna nått om Ögedei Khan inte hade dött 1241?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 6 januari 2020, 13:02

Markus Holst skrev:
4 januari 2020, 11:17
Vad jag någon gång lärt mig, så hade mongolerna svårt för strid i skog. Deras erövringar söderut (ostindien) tog slut där träden började växa. Om detta stämmer eller om det berodde på annat, vet jag inte.

Således torde de få större problem i de skogiga och kuperade delarna av Europa där överlägset kavalleri inte har samma förutsättningar. Denna förhoppning motsägs ju av att även européer i alla tider föredragit att slåss i öppen terräng.

Detta var ett inlägg som inte tillförde något som helst till diskussionen.
Ja, det är inte helt orimligt. Det var lite så jag tänkte också och det är som du nämnde märkligt hur de kom till Ungern, men undvek Indien som var rakt under deras hem.
Jag har ändå svårt att se att de hade kunnat flyga fram lika lätt genom tyska skogar och berg, eller genom alperna ner till Italien.

Men man vet ju aldrig.

Skriv svar