Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 30 december 2019, 18:12

Självständigheten, sådan som den nu ha varit, blev kort: en dag i mars 1939.

Flaggan såg ut precis som Ukrainas flagga ser ut idag, men Ukrainska SSR hade ju en röd flagga...

Huvudstaden hette Khust. Uzjhorod (tysk. Ungwar) skulle ha varit den största staden, men Ungern hade redan införlivad det området i november 1938.


Jag tror vi kan lita på att erep som har frågan förstör inte sin fråga genom att vara stupid på samma sätt som jag var...

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 30 december 2019, 21:29

Femtiotrean skrev:
30 december 2019, 18:12
Självständigheten, sådan som den nu ha varit, blev kort: en dag i mars 1939.

Flaggan såg ut precis som Ukrainas flagga ser ut idag, men Ukrainska SSR hade ju en röd flagga...

Huvudstaden hette Khust. Uzjhorod (tysk. Ungwar) skulle ha varit den största staden, men Ungern hade redan införlivad det området i november 1938.


Jag tror vi kan lita på att erep som har frågan förstör inte sin fråga genom att vara stupid på samma sätt som jag var...
Jag hade inte läst quizzar på en tid och såg bara din korrigering och backade lite. Hade inte kommit på det om du inte hade korrigerat om att landet blivit två.
Jag hade en aning om kortvariga republiker i trakten, men Lemko och Komancza republikerna hörde till tiden efter första världskriget.

Jag ska gräva fram något som hör till quizzens tidsålder.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 30 december 2019, 21:44

Jag tar en enkel, som egentligen är till för att korrigera ett felaktigt påstående på sidan nr. 2 i tråden.

Vilket var datumet då finska och tyska trupper stred första gången mot varandra år 1944? Vad hette operationen och vilken operation som aldrig genomfördes var en planerad parallell operation till denna?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 januari 2020, 03:33

28e September 1944 ?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2020, 04:28

Det var ju det felaktiga påståendet på sidan två.

PS För mig helt främmande signaturer i början av trådet - men det är ju mer än sexton år tillbaka i tiden. Och inte att alla har lämnat Skalman därför att det blivit onöjda eller besvikna på något sätt; man får andra intressen, det händer saker i det verkliga livet, allt har sin tid som man säger, osv osv. Men jag vågar påstå att nog skulle det vara fint med en massa nya medlemmar - eller några gamla som kommer tillbaka.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 januari 2020, 21:44

Femtiotrean skrev:
1 januari 2020, 04:28
Det var ju det felaktiga påståendet på sidan två.

PS För mig helt främmande signaturer i början av trådet - men det är ju mer än sexton år tillbaka i tiden. Och inte att alla har lämnat Skalman därför att det blivit onöjda eller besvikna på något sätt; man får andra intressen, det händer saker i det verkliga livet, allt har sin tid som man säger, osv osv. Men jag vågar påstå att nog skulle det vara fint med en massa nya medlemmar - eller några gamla som kommer tillbaka.
Tror det härstammar från Wiki, sidan om Lapplandskriget. :roll:
Spännande få veta rätta svaret - tycker

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 2 januari 2020, 13:46

Det felaktiga datumet, d.v.s. den 28 september var alltså då de s.k. "höstmanövererna" tog slut och första eldstriden inträffade mellan Tyskland och Finland i norr. Med höstmanövererna avses den period då finnarna och tyskarna hade kommit överens om låtsaskrig. Man kom överens om hur mycket tyskarna drar sig och om dagsmarscher. Parterna sköt lite i luften och sprängde lite ofarligt.

Detta trots att Tyskland redan ca. ett par veckor tidigare genomfört en anfallsoperation mot ett finskt mål med en anfallsstyrka på ca. 2 700 man, av vilka ca. 1 200 togs som fångar och ca. 150 stupade. På finska sidan stupade knappa 40 soldater. Även sovjetiskt flyg deltog, som understöd åt den finska sidan.

Om parallelloperationen hade satts igång hade nog de flesta på forumet också känt till denna operation :wink:

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 3 januari 2020, 11:36

Parallelloperationen som inte blev av gällde Åland.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 4 januari 2020, 14:40

Detta tyckte jag var lätt, men så klart är det det för inhemska skribenter. Men låt oss ge ett tips som jag tror att får tråden att röra på sig:

Parallelloperationen som inte blev av hette Operation Tanne West.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 4 januari 2020, 14:54

Då måste det vara Hogland, spännande historia för den ön.

Edit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hogland - fastnade en stund där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 4 januari 2020, 16:22

Hans skrev:
4 januari 2020, 14:54
Då måste det vara Hogland, spännande historia för den ön.

Edit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hogland - fastnade en stund där.

MVH

Hans
Ja, det var Operation Tanne Ost som öppnade fientligheterna mellan Finland och Tyskland. En ihopskapad tysk styrka på ca. 2 700 soldater från varierande heter försökte ta över ön Hogland (som finns på kartor från 1600-talet med namnet Högland), som på finska heter Suursari (= ung. Storö), den 15 september 1944.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Tanne_Ost

De kände ön väl och hade radarutrustning på ön med soldater som använde utrustningen. Trots det blev det pannkaka av operationen som var avsedd att hålla sovjetiska flottan inne i östra delen av Finska viken. Anfallet passade väl för Finland, då man kunde visa att man inte jobbar ihop med Tyskland längre.

Till fredsvillkoren hörde att tyskarna skulle lämna Finland före den femtonde september 1944. De lämnade södra Finland utan problem, men försökte genast ta Hogland.

Som sagt, trots detta jobbade man ihop med tyskarna i ett låtsaskrig i Norra Finland ända tills den 28:nde september. Egentligen startade Lapplands krig den tionde oktober, då finnarna genomförde en landstigning i Torneås hamn med civila lastångare.

Hans får ta frågan, varsågod.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 4 januari 2020, 16:43

Tackar. Jag måste ha en bok om Hogland någonstans, undrar vilken det är. Kanske inte bara den ön men om den Östra Rikshalvans krigföring i kustnära områden. Någon?

Söker en annan invasion av en ö. Där har två allierade ett slag med varandra som leder fram till nästan hundra döda och över tvåhundra skadade - med lite hjälp av minor från tredje part.

Vad i herrans namn pratar jag om?

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 4 januari 2020, 19:10

Egentligen startade Lapplands krig den tionde oktober, då finnarna genomförde en landstigning i Torneås hamn med civila lastångare.
Den första oktober.

PS Farsan var där, i I/JR53.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av erep » 4 januari 2020, 19:39

Femtiotrean skrev:
4 januari 2020, 19:10
Egentligen startade Lapplands krig den tionde oktober, då finnarna genomförde en landstigning i Torneås hamn med civila lastångare.
Den första oktober.

PS Farsan var där, i I/JR53.
Du har rätt, mitt mistag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Hans » 5 januari 2020, 13:36

Hans skrev:
4 januari 2020, 16:43
Söker en annan invasion av en ö. Där har två allierade ett slag med varandra som leder fram till nästan hundra döda och över tvåhundra skadade - med lite hjälp av minor från tredje part.

Den tredje parten var inte där med någon personal, ön var redan evakuerad. Den tredje parten var då fienden till de två allierade.

MVH

Hans

Skriv svar