Gamla minnen och legender

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Gamla minnen och legender

Inlägg av Markus Holst » 29 juli 2019, 11:39

Eldkvarns brand var en tidsangivelse full i klass med 11 september och mordet på Palme och Kennedy. Jag är uppvisen med uttrycket "sedan Eldkvarn brann", vilket betydde något som hänt eller inte hänt på väldigt länge. Eldkvarn brann 31 oktober 1878, så det är ju inte så väldans länge sedan. En del av oss har träffat personer som var i livet när det skedde.

En äldre brand är den på Tingstäde träsk, som skall ha skett på 1100-talet. "Det rökte så som när Tingstäde träsk brann" lär vara ett talesätt i trakten ända in i nutid. Det som brann lär ha varit Bulverket, ett försvarsverk byggt på en plattform i sjön.

Invånarna runt Sandby borg på Öland har tydligen ända in i modern tid känt en avsmak för att besöka borgen. Den har gett dåliga vibbar. Nu har arkeologer funnit att det på borgen har skett en rejäl massaker av invånarna på 400-talet. Tydligen har minnena av borgens våldsamma historia levt vidare som en meme.

Det måste finnas fler exempel på gamla händelser som lever kvar i minnen, legender och tales-sätt. Fyll gärna på.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av Hans » 29 juli 2019, 11:57

Några städer har ju gått åt - det torde ha lämnat något spår i staden ifråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _i_Sverige

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av Amund » 30 juli 2019, 07:53

De så kallade "Krigsvintrarna" är ju ett begrepp. Om de statistiskt sett utmärker sig eller om det beror på en kombination med de årens omständigheter med en orolig omvärld, beredskapstjänst och ransoneringar vet jag inte.

Som barn minns jag att en del äldre använde ordet "Ryss" som ett förstärkningsord, exempelvis att som, stark som eller stor som en ryss. Jag själv har alltid dragit slutsatsen att det stammar från striderna och ockupationen 1809.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av Davian » 1 augusti 2019, 11:24

Från min del av Småland är Värend fortfarande ett begrepp som används för identitetsskapande. Lite likt hur man använder söderkis.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av tyskaorden » 14 oktober 2019, 18:54

Amund skrev:
30 juli 2019, 07:53
De så kallade "Krigsvintrarna" är ju ett begrepp. Om de statistiskt sett utmärker sig eller om det beror på en kombination med de årens omständigheter med en orolig omvärld, beredskapstjänst och ransoneringar vet jag inte.

Som barn minns jag att en del äldre använde ordet "Ryss" som ett förstärkningsord, exempelvis att som, stark som eller stor som en ryss. Jag själv har alltid dragit slutsatsen att det stammar från striderna och ockupationen 1809.
Begreppet "är du alldeles rysk" användes ju med betydelsen är du helt från vettet. Rysshärjningarna i Stockholms skärgård 1719 har ju fortsatt lämnat spår i befolkningens minne.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av Vidugavia » 17 oktober 2019, 21:32

Som skärgårdsbo har jag funderingar på om en hel del lokalt snack om "ryssen" snarare är kopplat till den flotta som skickades till Sveriges stöd mot dansken under det sena 1743 än de förödande härjningarna 1719.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av a81 » 13 december 2020, 00:12

Stadsbränder brukar finnas kvar i minnet, även hos personer som inte är så historieinstresserade: Uppsala 1702, Gävle 1869, Sundsvall 1888, etc., men det är ju mera via utställningar på länsmuséer, tidningsartiklar, etc., inte minnen som förts vidare i generationer.

Beredskapstiden under Andra världskriget är ju ett levande minne hos de flesta med föräldrar eller far- och moräldrar som upplevt den tiden, samt givetvis de gamla som ännu är i livet. För dem som är födda efter cirka 1990 är nog minnet av "kriget" emellertid mindre levande.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av StefanZ » 3 januari 2021, 08:27

tyskaorden skrev:
14 oktober 2019, 18:54
[
Begreppet "är du alldeles rysk" användes ju med betydelsen är du helt från vettet. Rysshärjningarna i Stockholms skärgård 1719 har ju fortsatt lämnat spår i befolkningens minne.
Ja. Men just denna fras kan vara ett eko / folketymologi från tyskans typiska fras:

Bist du ganz förrückt? Dels låter det litegrann lika, dels om man inte uttalar på tyska men bara läser på svenska, kommer det att låta förruskt., där fraserna då sammanblandats och sammansmält. Lä

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Gamla minnen och legender

Inlägg av hilbert » 4 januari 2021, 15:14

Jag hörde en gång ett föredrag av en man från Tjeckien som uppgav att det fanns ett tjeckiskt uttryck :
" En riktigt svensk".

Det skulle beskriva en rejäl smäll på käften, och vara en kvarleva från trettioåriga kriget då halva befolkningen strök med.

Skriv svar