Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 27 augusti 2019, 14:43

Detta kanske är en smula smalt för det här forumet; Mod får i sådana fall flytta/ta bort den.

Men när jag läser om skapandet av Hammarbyleden 1918 (dvs den sjöled som går mellan Liljeholmen, Skanstull till Danvikstull så nämns att Hammarbysjön var i höjd med Järlasjön innan Danvikstull sprängdes fram och Hammarbysjön hamnade i samma nivå som Saltsjön/havet.
Man byggde istället en sluss vid Sickla.

Vän av ordning undrar; varför? Varför lät man inte Järlasjön sänkas till samma nivå och bli en vik? Då hade man dessutom kunnat öppna upp borta vid Saltsjö-Duvnäs och skapat en genväg mellan Hammarbysjön och Lännerstasundet/övriga skärgården.

Någon som vet mer?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarbyleden

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Markus Holst » 27 augusti 2019, 15:12

Tack. Nu lärde jag mig många nya namn på saker i Stockholm. Du menar att man skulle sprängt vidare där slussarna nu är så Järlasjön dränerades? Om detta gjordes så kanske det blivit för lite vatten kvar för att kunna fortsätta österut på det vis du tänker. men vad vet jag, jag är ju född göteborgare.

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 28 augusti 2019, 00:28

Markus Holst skrev:
27 augusti 2019, 15:12
Tack. Nu lärde jag mig många nya namn på saker i Stockholm. Du menar att man skulle sprängt vidare där slussarna nu är så Järlasjön dränerades? Om detta gjordes så kanske det blivit för lite vatten kvar för att kunna fortsätta österut på det vis du tänker. men vad vet jag, jag är ju född göteborgare.
Insåg att jag skrev fel; sjön heter egentligen Sickla Sjö (Järlasjön är den östra delen av detsamma). Nåväl.

Sjön hade säkert blivit mindre (såsom Hammarbysjön blev; äldre kartor av Stockholm visar en mycket större sjö än dagens lilla sjö med kanaler), men med muddring och annat hade det säkerligen gått.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Lejonmod » 28 augusti 2019, 17:37

Enligt min morfar, som är död sedan länge, så fanns ingen reguljär båttrafik på "Långsjön" så man ansåg att det var onödigt att sänka den. Jag vet inte om detta stämmer och jag vet inte hur han kunde veta detta. Han var förvisso född på Söder
Bilagor
Stora_Sickla_Lilla_Sickla_1901.jpeg
Stora_Sickla_Lilla_Sickla_1901.jpeg (99.56 KiB) Visad 1356 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Donkeyman » 28 augusti 2019, 18:22

En intressant ting i sammanhanget är - vad är det egentligen för vattendjup runt om i Sickla sjö. Sänkningen av Hammarby sjö var dramatisk. Hammarby sjö låg mycket högre än Saltsjön, men också mycket högre än Mälaren. Sänkningen var enligt olika uppgifter mellan 4,5 och 5 meter. Med resultat att det inte blev mycket kvar av den tidigare Hammarby sjö. Det är bara att studera gamla kartor.

Sickla sluss består av två slussar för att klara den stora nivåskillnaden. Antag nu att man hade sänkt Sickla sjö till samma nivå som Hammarbyleden. Var skulle vattennivån ha hamnat. Tar vi de "enkla" sjökorten i Eniro karta till hjälp ser vi att dagens vattendjup in genom Långsjön i huvudsak är under 5 meter, till största delen långt under. I den egenliga Sickla sjö finns en liten sträcka med rejält vattendjup på runt 20 m men i huvudsak ligger man under eller långt under 5 meter.

Konklusion - Sickla sjö hade inte tålt en sänkning på 4,5 meter. Det hade blivit en liten pöl kvar men inte mer. Det gamla klassiska Nackanäs värdshus hade fått utsikt över en leråker. Men med tiden hade man naturligtvis dränerat och fått en mängd med byggbar mark.

Dessutom som upplysning. Innan man sänkte Hammarby sjö gick det ångslup mellan Söder och Nacka genom Sickla sjö. Där ett av de stora målen var just Nackanäs värdshus som i gamla tider var en känd "festplats".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Markus Holst » 28 augusti 2019, 21:06

När jag läser om Hammarbysjön avvattnades den tidigare tydligen österut, via sicklasjön och vidare ut mot Saltsö-Duvnäs. Där verkar emellertid vara torrt nu och sjöarna avvattnar västerut. Är det en följd av sjösänkningar eller landhöjning?

Tydligen var Hammarbysjön ett resultat av en uppdämning som Gustav Wasa beordrade.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Lejonmod » 29 augusti 2019, 17:32

Enligt min morfar, åter igen, förlorade Nackanäs värdshus tillståndet att sälja sprit runt 1915 och då försvann även ångsluparna. Det vore roligt för mig om han hade rätt, eftersom han fyllde mig med en massa onödigt vetande om Södermalm och kringliggande områden.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Donkeyman » 29 augusti 2019, 17:54

Det låter rimligt. Brattsystemet med spritransonering och motbok infördes ju i de åren, kanske ett par år senare. Men samtidigt skedde en stor förändring av restaurangerna. Finkrogar fortsatte att vara privata, de kallades "internationella restauranger" men "vanliga" restauranger kommunaliserades i stor utsträckning och försågs med kraftiga restriktioner. En sådan plats som Nackanäs värdshus var urtypen för sådant som fick restriktioner, dit flockades ju "vanligt folk" och söp. Vilket just Brattsystemet hade som målsättning att förhindra.

Ni som är lite äldre minns väl SARA-kedjan. Det vill säga "Sveriges Allmänna Restaurantaktiebolag". De hade nästan monopol på krogar för "vanligt folk" ända till dess Brattsytemet och motboken avvecklades 1955. Då förändrades mycket och det är inte helt förvånande att SARA gick i konk lite längre fram när konkurrensen ökade.

Så att ångslupstrafiken in i Sickla sjö upphörde när Nackanäs förlorade sina spriträttigheter är inte ägnat att förvåna. Folk uppe i själva Nacka hade ju Saltsjöbanan att resa med vilket var mycket närmare och snabbare. Själva området Nackanäs är ju ett litet villaområde som knappast kan skapa underlag för någon omfattande trafik.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Stighult » 29 augusti 2019, 20:28

Vid Järla sjö fanns industriområdet där de Laval huserade. https://sv.wikipedia.org/wiki/AB_de_Lav ... 85ngturbin
Även AGA hade huserat i området men flyttade tidigt 1900 tal. Så det var inte så enkelt att sjötransporter kunde vara aktuella?
Även efter Sickla sjö fanns ju industriområdet med bla. Atlas.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Donkeyman » 29 augusti 2019, 20:56

Det är en fullt tänkbar förklaring till att man inte sänkte nivån. Skulle man ha gjort så hade ju inte sjötransporter varit möjliga. Men trådens fråga är onekligen intressant och vi spekulerar ju bara. Ingen vet säkert, i vart fall utan att tråla bunkar med gamla dokument.

Men alternativen var ju bara två. Antingen investerade man i Sickla Kanal med slussar eller så utplånade man hela Sickla / Järla sjö vilket ju hade varit billigast men som också hade förändrat hela området. Men man tyckte det var helt ok att i stort sett utplåna Hammarby Sjö, frågan är om det hade varit politiskt möjligt i dag.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Stighult » 29 augusti 2019, 21:27

Hittade lite om gamla Hammbysjön "Länge var området kring Hammarby sjö en lantlig idyll. Platsen var populär för utflykter och användes både sommar- och vintertid till idrottstävlingar. Men under vissa perioder var vattnet starkt förorenat. I slutet av 1800-talet beskrivs området så här:
hur sköna dess stränder än äro, så är likväl dess vatten af sämsta slag, och sjön liknar i detta fall mera en pöl än en sjö"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Markus Holst » 29 augusti 2019, 21:33

Jag försöker förstå vad som gjordes när hammarbyleden skapades. Finns det någon karta hur det tidigare såg ut öster om Hammarbyslussen? Var det landbrygga vid slussen så Årstafrun kunde vandra torrskodd till staden, eller var där en å?

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Stighult » 29 augusti 2019, 22:01

Markus Holst skrev:
29 augusti 2019, 21:33
Jag försöker förstå vad som gjordes när hammarbyleden skapades. Finns det någon karta hur det tidigare såg ut öster om Hammarbyslussen? Var det landbrygga vid slussen så Årstafrun kunde vandra torrskodd till staden, eller var där en å?
Lite om Årsta holmar http://sodermalm.one/tanto/arstaholmar.html
Och lite kartor .https://stadsarkivet.stockholm.se/hitta ... en/kartor/

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Donkeyman » 30 augusti 2019, 05:56

Där Hammarbyslussen ligger i dag var det en smal landtunga mellan Mälaren och Hammarby sjö. Det var också nivåskillnad mellan de två vattnen. Men även Mälaren låg lite högre än i dag, fast den har sänkts ungefär en meter ungefär vid samma tidpunkt som Hammarby sjö sänktes nästan fem meter. Även från Söder till Nacka över Danvikstull var det fast land. Seglar man genom kanalen ser man tydligt på sidorna hur högt landtungan låg.

Makrill
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 juli 2015, 17:33
Ort: Trollhättan

Re: Varför sänktes inte Järlasjön vid Hammarbyledens byggande?

Inlägg av Makrill » 30 augusti 2019, 23:13

Om man sänkte Mälaren med ca en meter, varför sänktes den inte ytterligare så att man inte behövt slussar över huvud taget?

Skriv svar