Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 14:04

Markus Holst skrev:
22 juli 2019, 12:44
Känd man som det skrivits böcker om och invaderar kelter, eller galler som han själv kallade dem, torde vara Julius Caesar, eller Julle som han kallas i ett Asterix-album.
Så är det Markus. Problemet är att Caesar sprang runt och ställde till ofog på rätt många ställen, så det finns säkert många som hade velat gräva ned skatter.

Jag väntar till kvällen med att ge en ledtråd som mer tydligt pekar ut ett område att söka i.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 14:56

nedrans vad mycket keltiskt silver som grävts upp! det var inte lätt att leta. Anknytningen till Julle avgränsade det ju en del, och till slut tror jag att jag hittade rätt: https://www.jerseyheritage.org/jersey-s ... coin-hoard

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 15:14

Markus Holst skrev:
22 juli 2019, 14:56
nedrans vad mycket keltiskt silver som grävts upp! det var inte lätt att leta. Anknytningen till Julle avgränsade det ju en del, och till slut tror jag att jag hittade rätt: https://www.jerseyheritage.org/jersey-s ... coin-hoard
:) Just densamma, även kallad Grouvilleskatten.

De som hittade den har letat efter den sedan 80-talet. De visste att man funnit mynt där, men markägaren lät dem bara leta någon dag om året.

Den grävdes förmodligen ned av en stam som hette Curiosolitae. De är kända för att ha präglat mynt och man har hittat deras mynt på flera ställen.

Om man ändå hade kunnat finna en sådan skatt. 70 000 mynt där de billigaste är värda runt en tusenlapp. Fast jag antar att det kan vara svårt att finna köpare till alla.

Din fråga Markus!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 15:48

Tack skall du ha! Jag läste på om Curiosolitae, om vilka man verkar veta väldans lite. Dock, i kombination med vad man vet om svenska folk vid samma tid - så vet man väldans mycket om Curiosolitae. Likt om nordborna så lär man inte känna till några namngivna Curiosolitae. Curiosolitae är dessutom en latinska dativ-form, så vad de kallade sig själva i nominativ vet man tydligen inte.

Men på tal om nordbor: Man vet som sagt inte namnen på så många från antikens tid. Den första av dem dyker upp strax efter att denna quiz slutar, alltså medio 500-talet. Vad hette denna äldsta vid namn kända nordbo? Det hjälper nog inte så mycket att veta att han är flitigt nämnd på Skalman.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 16:17

Det är kung Rodulf över Ranrike som sägs ha stuckit iväg till Italien.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 16:28

Jaha. Där ser man. Denne Rodulf var okänd för mig och tydligen även för den man ( Dick Harrison) som lärde mig att rätt svar är Hugleik. Denne verkar emellertid ha dykt upp ett halvsekel senare än Rodulf, så jag ger dig rätt. Din tur - igen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 17:22

Markus Holst skrev:
22 juli 2019, 16:28
Jaha. Där ser man. Denne Rodulf var okänd för mig och tydligen även för den man ( Dick Harrison) som lärde mig att rätt svar är Hugleik. Denne verkar emellertid ha dykt upp ett halvsekel senare än Rodulf, så jag ger dig rätt. Din tur - igen.
:) Jag undrar om jag inte har läst hans text om Hugleik. Det är nog ingen större skillnad i ålder på de två gubbarna.

Ska gå och handla till middagen. Återkommer med en fråga sedan.

Måste lägga till att det visst blev otydligt. Det är alltså ingen större skillnad i ålder på Rodulf och Hugleik, och inte på Harrison och Hugleik :D

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2019, 19:22

Ok, nästa fråga handlar om graffiti på latin. En berömd mening lyder, fututa sum hic, och skrevs av en arbetare på en speciell typ av inrättning.

1. Vad betyder det?
2. I vilken stad kan man finna texten?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 23 juli 2019, 02:29

Äsch, både denna och den i sjöfartsquizen var kassa. Antingen kan man det eller så kan man det inte. Med minsta googlande är svaret lätt förstås, men det blir inte mycket till funderande.

Men en ledtråd. En speciell typ av inrättning handlar om det som ibland sägs vara människans äldsta yrke. Hic betyder här, sum betyder jag är, men kan förändras av verbet. Så vi har verbet xxxxxxx, och är jag här, eller kanske blev jag här.

Människorna som levde där och då verkar ha haft en viss typ av moral långt från den vi har vuxit upp med.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 23 juli 2019, 09:25

Du har rätt i att få av oss kan latin nog för att rakt av översätta det. De två sista orden kunde jag. Det första fick jag googla varvid det framgick att det var ett, vad som i min barndom kallades, runt ord.

Ordagrant borde texten lyda "här blev jag knullad".

Därefter är det inte långt till att förstå att det troligen är klotter utanför ett av de så ofta omtalade glädjehusen i Pompeji, enda platsen där rester av det antika folklivet överlevt till dags dato

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av koroshiya » 24 juli 2019, 00:11

Ja, det är rätt.

Jag tror denna graffiti finns inne i själva bordellen.

På ytan är texterna inte så intressanta, men det säger en hel del om attityder och om annorlunda synsätt. I vårt Sverige är det inte vanligt att kvinnor stolt basunerar ut att de har blivit påsatta. Flera som jobbar där förekommer också med sina namn och med titlar, eller vad man ska kalla det. En kallar sig felatris som förtjänstfullt översatts till "the blow-job babe" på engelska, en annan kallar sig foutoutris, som med tanke på verbet fututa är lätt att förstå. Deras förtjänster beröms också, så man kan få läsa saker som, X suger bra, och så vidare :)

En bordell är förstås en speciell värld och det är lätt att tänka sig att sexualmoralen var annorlunda för andra kvinnor.

Din fråga Markus!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2019, 11:57

Jag är på resande fot idag, återkommer i morgon med fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 24 juli 2019, 23:10

Den viktigaste feniciska staden, innan Tyr blev det, är antingen döpt efter en inhemsk gud - eller så betydde namnet kort och gott fiskstaden. Vad heter den idag?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2019, 20:18

Jag kan avslöja att den aktuella guden, som staden kan vara döpt efter, hette Sid

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av Amund » 26 juli 2019, 07:51

Markus Holst skrev:
25 juli 2019, 20:18
Jag kan avslöja att den aktuella guden, som staden kan vara döpt efter, hette Sid
Då känns en gissning på Sidon inte helt fel?

Skriv svar