Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av sveahk » 28 februari 2019, 09:29

Varjag snuddade vid det rätta svaret - årtalet stämmer, men...

"When you’re small, as is the tiny, isolated Pacific isle called Pitcairn, its sweet to be “first.” That’s the distinction the women Pitcairn will celebrate on Friday, November 29, 2013, - the distinction of being the first “country” in the world to grant suffrage to women. In their own way, the men of this little South Pacific isle will be celebrating it too.

It was in 1838, while calling at Pitcairn Island, that Captain Russell Elliott of the British warship H.M.S. Fly, answered pleas of the islanders for British protection from the depredations of American whaling crews who were visiting the Island in rapidly increasing numbers.

In the Constitution and code of laws that Elliott wrote, Pitcairn women were given the right to vote, and the education of all Pitcairn children was made compulsory."


Frågan är fri.

Hans K

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Julianus » 3 juli 2019, 00:03

Så här kan vi inte ha det. Jag frågar efter en framstående representant för USA:s 2:a statsmakt. Bröt röstningsabbotage genom att till tvångsräkna ledamöter som vägrade svara på upprop. Och till sist låsa kammarens dlrrar vem var han.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Julianus » 4 juli 2019, 20:53

Barbara Tuchman har skrivit om denne man.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 4 juli 2019, 21:42

Jag har ägnat tid åt att reda ut vad du kan mena med andra statsmakt. Det verkar som om det epitetet tillskrivs den verkställande makten, vilket får mig att tro att du avser en amerikansk president, men en sådan brukar ju inte vara inblandad i omröstningar i kammaren.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Julianus » 5 juli 2019, 14:03

Tusan hakar du har rätt. Både i att uttrycket är mindre begripligt än vad jag kanske trodde åtminstone i en svensk kontext och att det normalt sett är verkställande som kommer på andra plats vid uppräkning. Och då till råga på allt utan att egentligen benämnas med något nummer.


Nåja den eftersökte var talman inte president. Och Tuchman skrev om honom. Kanske litet undanskymda fakta. Men jag ville ha något som inte var direkt googlingspart.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 6 juli 2019, 00:44

Julianus skrev:
5 juli 2019, 14:03
Tusan hakar du har rätt. Både i att uttrycket är mindre begripligt än vad jag kanske trodde åtminstone i en svensk kontext och att det normalt sett är verkställande som kommer på andra plats vid uppräkning. Och då till råga på allt utan att egentligen benämnas med något nummer.


Nåja den eftersökte var talman inte president. Och Tuchman skrev om honom. Kanske litet undanskymda fakta. Men jag ville ha något som inte var direkt googlingspart.
Thomas Reed?

Varjag

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Julianus » 6 juli 2019, 23:21

Jåpp eller Tzar Reed . En kraftfull och beundransvärd ledare. Var finns sådana i dagens värld?

varjag har frågan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 7 juli 2019, 11:46

Tack Julianus
Vi flyttar tlll fjärran nejder - en hamn och ett par höga officerare….
Efter att misslyckats med försvaret av
denna hamn -.jpg
denna hamn -.jpg (14.48 KiB) Visad 353 gånger
fann dess ÖB
denne generalamiral.jpg
denne generalamiral.jpg (29.65 KiB) Visad 353 gånger
och hans deputerande, en
amiral.jpg
amiral.jpg (14.05 KiB) Visad 353 gånger
för gott att taga sig själva ''af dhaga'',,,,,,,

Vilken var hamnen, vad hette officerarna och när - hände det ??

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 8 juli 2019, 11:29

Jag tror det handlar om Weihai längst ut på Shandonghalvön och som senare hette Port Edward under brittiskt styre? Det är under det kinesiska nyåret 1895 som japanerna passar på att landsätta en division som erövrar kustfortifikationerna. Det kinesiska nederlaget är snart ett faktum och de kinesiska amiralerna Ding Ruchang samt Liu Buchan tar sina liv efter fiaskot. Ding erbjuds att asyl hos japanerna men väljer istället att ta en överdos opium liksom hans ställföreträdare Liu.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 8 juli 2019, 12:05

Amund skrev:
8 juli 2019, 11:29
Jag tror det handlar om Weihai längst ut på Shandonghalvön och som senare hette Port Edward under brittiskt styre? Det är under det kinesiska nyåret 1895 som japanerna passar på att landsätta en division som erövrar kustfortifikationerna. Det kinesiska nederlaget är snart ett faktum och de kinesiska amiralerna Ding Ruchang samt Liu Buchan tar sina liv efter fiaskot. Ding erbjuds att asyl hos japanerna men väljer istället att ta en överdos opium liksom hans ställföreträdare Liu.
Perfekt svar Amund !

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Weihaiwei

Japanerna, inte olika dagens propaganda - lät måla en tavla - av Ding Ruchang's kapitulation…..
propagandatavla.jpg
propagandatavla.jpg (81.42 KiB) Visad 340 gånger
- medan sanningen var att han redan tagit sitt opium och att någon kapitulation blev han aldrig skyldig till....

Amund imperialiserar vidare, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 8 juli 2019, 19:43

Inte konstigt att japanerna var fulla av självförtroende och en orubblig tro på sin militära överlägsenhet ända fram till VK2 - man hade vunnit sina slag enkelt ända fram till 1942-43 med undantag av några smärre bakslag för Mukdenarmén mot lokala krigsherrar.

Jag tackar för frågan och går över till en fråga som kan bli ett riktigt hästjobb att besvara:

Här visas fyra bilder med mycket kända personer som levde och verkade under vår tidsperiod, men eftersom de nu är så kända vill jag även veta namnet på deras hästar. :)

Ettan.jpg
Ettan.jpg (57.02 KiB) Visad 335 gånger
Tvåan.png
Tvåan.png (81.2 KiB) Visad 335 gånger
Trean.jpg
Trean.jpg (296.59 KiB) Visad 335 gånger
Fyran.jpg
Fyran.jpg (71.35 KiB) Visad 335 gånger

Kan tillägga att i många fall råder en viss osäkerhet om vilken häst som tillhörde kända militärer, exempelvis blev jag tvungen att avstå från att ha med Napoleon och hans häst Marengo eftersom namnet troligen kan vara en myt. Sedan hinner naturligtvis en människa oftast avverka många hästar under sin levnadsbana och ibland är det ingen särskild av dessa hästar som blir så legendarisk att de platsar här, exempelvis Buffalo Bill som hade många många duktiga hästar under sin levnad.

Lycka till! :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 8 juli 2019, 20:31

1) Robert E. Lee - Traveller
2) Giuseppe Garibaldi - Bologna

De andra två - inte en aning

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Sarvi » 8 juli 2019, 21:34

3 - The Duke of Wellington, Copenhagen

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 9 juli 2019, 07:46

Sarvi skrev:
8 juli 2019, 21:34
3 - The Duke of Wellington, Copenhagen
3:an helt rätt! :)
Markus Holst skrev:
8 juli 2019, 20:31
1) Robert E. Lee - Traveller
2) Giuseppe Garibaldi - Bologna
Även 1:an helt rätt! :)
2:an är mycket riktigt Garibaldi men hans berömda vita springare hette något annat...

4:an var en jäkel på att kriga och har en hel del att göra med nya statsbildningar. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 9 juli 2019, 08:19

Slarvfel på tvåan. Nu tror jag hästen heter Marsala

Skriv svar