Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av erep » 6 december 2018, 09:13

Vitryssland gör reklam för visumfri vistelse (5 dagar)
http://en.belarus.travel/news/informati ... nt=dynamic

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Borussia » 13 december 2018, 20:05

Ein frage, är det inte längre möjligt att själv besöka ryska ambassaden i Stockholm eller konsulatet i Göteborg och lämna in visum ansökan? Verkar som att allt ska gå igenom ryska visumcentralen.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 16 december 2018, 14:07

Som jag fattar det så går det i Göteborg också.

https://ifs-sweden.com/

De rekommenderar att boka tid innan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Borussia » 17 december 2018, 07:05

Aha, verkar mycket enklare att boka tid till konsulatet i Göteborg än vad det är till ambassaden i Stockholm. Känns onödigt att gå till en visumcentral och betala det dubbla om det går att besöka konsulatet direkt. Var i Ryssland under fotbolls-VM tidigare i år och reste då med ett sånt där fan id som ersatte vanliga visum. Alla med matchbiljetter var behöriga ett fan id, hur smidigt som helst, gratis, sökte det över "nätet" och fick det hemskickat. Vet att Ryssland förlängt giltighetstiden för fan id till att gälla året ut och förhoppningsvis kanske de kan förlänga det ytterligare över nästa år.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Borussia » 2 april 2019, 14:10

Ha, var på ryska konsulatet i Göteborg igår och lämnade in visumansökan enligt konstens alla regler. Korrekt ifylld visumansökan, "Rysslandsintyg" från försäkringsbolaget, "inbjudan" från en av ryska staten godkänd agentur samt en fullmakt från min reskamrat som ger mig rätt att företräda honom i alla ärenden som rör hans visumansökan. Det är inte bara som ni märker. Skulle något saknas eller var felaktigt ifyllt blir det "njet", jo, jag vet, har varit med om det tidigare. Bara att hasa sig hemåt igen trettio mil och göra om, göra rätt och återvända och hoppas att kommatecknen är på rätt plats nästa gång (ok, lite raljering, men ändå). Denna gång var det dock allt i sin ordning och våra ansökningar gick igenom som ett skolexempel, lite väl lätt med tanke på alla uppgifter en ansökan består utav. Blev lite besviken att jag inte synades mer noggrant med tanke på den noggrannhet jag lagt ner på ansökningarna. Enda som hände var att den konsulära tjänstekvinnan drog några streck här och några streck där så var allt klart på mindre än fem minuter. Ändå är man tvungen att lämna in ansökan personligen eller via ombud, boka tid per ansökan, hade bokat två tider där varje ansökan är tilldelad 20 minuter, alltså 40 minuter för mig och min reskamrat. Ja ja, tänkte jag, detta hade ju givetvis kunnat gått lika enkelt genom att skicka in ansökan via brev men jag kände mig givetvis nöjd att ansökningarna varit korrekt ifyllda. Det visste jag förvisso att de var, men oron fanns givetvis där, det vet alla som befunnit sig i en beroendeställning gentemot någon som företräder den ryska staten. Men känslan av lättnad försvann lika snabbt som den infunnit sig, inte nog med att ansökningarna måste lämnas in fysiskt, nu var passen även tvungna att hämtas ut fysiskt. Inte som förr då man kunde lämna ett förbetalt rekommenderat brev så skickades passen hem, det underlättade ju i alla fall i en riktning. Gjorde ett tafatt försök att få dem hemskickade men fick bara till svar att We don´t do that any longer. Så nu blir jag likt förbaskat tvungen att återvända till Göteborg (bor i Värmland) nästa vecka och att hämta ut passen. Surt sa räven innan han gick över ån efter vatten och ramlade ner i gropen han grävt andra och konstaterade att det är något ruttet i Ryssland.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 3 april 2019, 19:50

Jag småskrattar när jag läser ditt inlägg.

Förslag, skapa en tråd om hur det är att (försöka) åka till Ryssland, för trots deras samspel så är det två olika länder. Starta med inlägget ovan och fyll på med t.ex osäkerheten runt ett besök på Monino.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Hans » 26 maj 2019, 17:53


KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av KoteGaeshi » 6 juni 2019, 01:02

Visumdiskussionen påminner mig om en kollega som skulle åka med en grupp studenter till Leningrad i början på 80-talet. Han, som "reseledare" och rysktalande, blev uppringd av en ambassadstjänsteman och fick förklarat att hans studenter var välkomna till Arbetarnas och Böndernas Proletära paradis, men han själv hade ju fyllt i att han ämnade resa till Sovjet för att gifta sig? Detta gick givetvis inte för sig, så hans ansökan avslogs.

Det hjälpte inte att han förklarade att han redan var gift och att han visst fyllt i att han skulle på en studieresa och inte för att gifta sig. Sannolikt berodde det på att han något år tidigare varit i Kiev och umgåtts med fel sorts långhåriga gitarrspelande studenter (jodå, de fanns även i 70-talets Ukraina..)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2020, 12:36

liljen skrev:
19 maj 2013, 21:27
Nästa tidsresa till kommunismen borde gå till Transdnjestrien! Har inte varit där själv än, men kanske blir i sommar. 8-)
Kom du dit?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Byråkratiturism eller en tidsresa till kommunismen

Inlägg av liljen » 11 augusti 2020, 12:49

Jodå, vi åkte ett gäng svenskar och tittade på Moldavien-Sverige våren 2015 och då tog vi förstås en dagstur till Transdnistrien dagen efter matchen. Rekommenderas! För det känns verkligen delvis som en tidsresa.
De har faktiskt ett fint litet museum i den gamla fästningen i Bender, med stor del av utställningen kopplad till den berömda kalabaliken. Precis bredvid är den ryska armén posterad med en liten bas. Egen valuta, som ingen tar på allvar utanför landet och det mesta av näringslivet kontrollerat av landets enda oligark, Smirnov som gillar ordet Sheriff. Därför hette både mackkedjan, butiker och förstås fotbollslaget just så!

Efter att vi ätit lunch så blev vi förföljda av en lustig filur som påstod sig vara Jehovas vittne, kunde ganska bra engelska och ville diskutera och fråga ut vissa svenskar. Han ville bland annat diskutera Systembolaget. Varför ett jehovas (de är nykterister) skulle ha koll på vår alkoholpolitik och bara råka vandra in i gruppen svenska turister i ett annat rätt öde Tiraspol kunde inte förklaras på ett bättre sätt än min kompis teori om att han var nåt slags lokal KGB-agent. :D
Så nog fick man lite Sovjetkänsla alltid.....

Passa på medan det går!

Skriv svar