Från oxe till rök via ök

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Schwemppa » 29 mars 2019, 14:07

En snabb fråga, för en översättning, som jag tror Markus vet svaret på. Vad heter den här draganordningen på svenska?

Whippletree (eng) och ortscheit (ty), men hittar inte på svenska trots ivrigt googlande.

https://de.wikipedia.org/wiki/Ortscheit
Bilagor
ortscheit.JPG
ortscheit.JPG (33.77 KiB) Visad 762 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 29 mars 2019, 14:18

Det finns mängder med dialektala namn varför det är svårt att ge ett enkelt svar.

Draglinorna är fästa i en tvärbom som kallas för svängel på de flesta ställen. Svängeln är på den nedre bilden fästad i en tvärslå som oftast heter förvåg eller hammeldrag. Det finns mängder med olika draganordningar med kul namn som hade platsat i båtmaffians kuliga uttryck. Beroende på hur många hästar i bredd, hur många häst i rad och vad som dras så ser ju alltihopa olika ut med mängder med kuliga stänger med kuliga namn. Jag tänker INTE berätta alla namn för er eftersom jag själv inte kan dem.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Schwemppa » 29 mars 2019, 14:30

Du gör ju inte det lättare precis. :)

Jag har inte gått och blivit draghästägare, det är fråga om en lista på heraldisk terminologi. Om den heraldiska bilden som ska beskrivas är som på nedre bilden, skulle man kunna kalla det för svängel? Eller förvåg eller hammeldrag?

Det behöver inte vara ûbernördigt bara det beskriver rätt sak.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 29 mars 2019, 16:31

Schwemppa skrev:
29 mars 2019, 14:30
Du gör ju inte det lättare precis. :)

Jag har inte gått och blivit draghästägare, det är fråga om en lista på heraldisk terminologi. Om den heraldiska bilden som ska beskrivas är som på nedre bilden, skulle man kunna kalla det för svängel? Eller förvåg eller hammeldrag?

Det behöver inte vara ûbernördigt bara det beskriver rätt sak.
Åhå. Inte lätt att veta. Inom heraldiken heter ju inget vad det skall, så där vill jag nog svära mig fri.

Hammeldrag ger 117 träffar på google, Förvåg drygt 3000. Jag skulle kalla det för förvåg.

https://www.google.se/search?q=f%C3%B6r ... 40&bih=783

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Schwemppa » 1 april 2019, 08:54

Jag tackar så mycket. :) Förvåg får det bli.
Inom heraldiken heter ju inget vad det skall,
Sådana fördomar folk då har. Nå okej, en del mytiska figurer och kompositioner som har missförståtts genom århundraden kan ha fått en del besynnerliga beteckningar, men åtminstone vardagsföremål och redskap ska heta det de heter.

Om någon undrar, så har det med det här att göra:

http://dev.finto.fi/hero/sv/index/A

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 1 april 2019, 09:03

Jag vet såklart inte vilken roll du spelar angående den länkade hemsidan men du kanske kan berätta för han som har hand om det att på telefon kan man bara läsa den vänstra delen av texten. Svårt att hänga med då.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Schwemppa » 1 april 2019, 09:20

Frivilligarbete, för att jag är en sådan entusiast och inte kan låta bli att lägga mig i saker som intresserar. :)

Jag åtog mig att gå igenom listorna för att se om det fattas ord och termer, som kunde finnas där om någon bara söker upp dem. Men visst, jag ska föra vidare feedbacken, själva websidan och uppbyggnaden har jag själv inte att göra med.

Skriv svar