Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av sveahk » 25 februari 2019, 11:29

Något som de här grabbarna och jäntorna placerat på, vid, under skenorna...?
Castor.jpg

http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 00119.html

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2019, 12:14

Det man söker är ingenting som skulle stoppa ett tåg eller spränga ett räls i luften. Det som söks väger bara några gram.

Vi befinner oss i början av 1990-talet.


Transporten av atomsopor till Gorleben börjades ett par år senare.

PS Castor står för CAsk for Storage and Transport Of Radioactive material. "Not many people know that." :lol:

Bild

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 25 februari 2019, 21:49

Kan man leta efter en patronhylsa..?
Är ganska säker på att det är tyska poliser i alla fall, och bilden känns ca 20-25 år gammal..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2019, 22:16

Hylsor eller kulor.

25 år är en mycket bra ungefärlig gissning.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 26 februari 2019, 04:52

Bahnhof.jpg
Bahnhof.jpg (72.29 KiB) Visad 303 gånger
spårfyra.jpg
spårfyra.jpg (67.8 KiB) Visad 303 gånger
En man och en kvinna, en "undercover agent" (infiltratör?), och ca. hundra poliser av olika typ.

Två döda, två skottskadade, ett par höga polisdirektörer som fick nya arbetsuppgifter och en inrikesminister som lämnade sin post.

Antagligen hundratusentals sålda veckotidningar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 26 februari 2019, 21:14

Aha! Det är från gripandet av Volfgang Grams på järnvägsstationen i Bad Kleinen 1993, hur det nu gick till..?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 26 februari 2019, 22:19

Det misslyckade gripandet av RAF-terroristen Wolfgang Grams, ja. (Den andra, Birgit Hogefeld, blev gripen.) Nästan allt som i princip kunde gå fel gick fel - och det blev rabalder också om Grams verkligen sköt sig när han låg på rälsen eller om han blev avrättad.

Det hela, var vad man på engelska skulle kalla "a seminal event" för många tyskar som då var kanske mellan 20 och 40 år.

https://de.wikipedia.org/wiki/GSG-9-Ein ... ad_Kleinen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Grams

Amund fortsätter!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 28 februari 2019, 14:02

Tack Femtiotrean! Jag försöker mig på en mycket svår fråga tror jag.
Denne man

Massmördare.jpg

kan man verkligen säga vände kappan efter vinden... och kom undan med det., levde i lugn och ro ända till 1979 när han dog en naturlig död.

Kan inte garantera att nästa bild

Mot döden.jpg
är knuten till vår mans missdåd men kanske - hursomhelst får vår man för sig att det är dags för lite dödande... :cry:

Vem var han och när/var sker denna massaker..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 1 mars 2019, 09:41

Det hände sig i det nuvarande Tjeckien.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 1 mars 2019, 20:33

Nej den här frågan kändes lite väl krånglig och svår - när jag stötte på denne figur och hans öde ville jag gärna dela det på Skalman.
Slovaken Karol Pazur kunde minsann vända kappan efter vinden. När tyskarna invaderade så deltog han i den Hitlertrogna Hlinkalegionen i operation Barbarossa. Efter att ha hamnat som krigsfånge hos Röda armén lyckades han övertyga dem om sin kommunistiska övertygelse och fick nu bekämpa de förhatliga fascisterna i Röda arméns tjeckiska legion.

I den lila sömniga tjeckoslavakiska staden Přerov upptäckte den kommunisten ett tåg med flyende så kallade Karpattyskar, men även hemvändande ungrare och slovaker. Nu kände den rättrogne officeren Pazur att rättvisa borde skipas. Sagt och gjort - 71 män, 120 kvinnor och 74 barn fördes av tåget, skjöts och begravdes i masgravar som invånarna fick gräva... Rättvisan som fortfarande fungerade innan kommunisterna tog över helt dömde honom men 1951 ansåg den kommunistiska regimen Pazur vara en hedervärd medborgare som dessutom blev ordförande i den Antifascistiska kamratföreningen. :roll:

Jodå - Nazisterna utförde de mest fruktansvärda brott man kan tänka sig, men man bör som historiskt intreserad kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt för att kunna förstå att krig är mer komplicerat än att det finns goda och onda. :cry:

https://sk.m.wikipedia.org/wiki/Karol_Pazúr
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hlinka_Guard
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Přerov

Frågan är fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 1 mars 2019, 23:45

Prövar en annan….vi söker
ett par kænda -.jpg
''Jultomtar'' -
detta lasarettsfartyg.jpg
detta lasarettsfartyg.jpg (76.76 KiB) Visad 180 gånger
och - en viss Jul …..
då bägge besökte fartyget.
En knorr på frågan, var att det gick sjögång...gungade bra - tomtesällskapaet närmade sig i FYRA helikoptrar;men när
dom såg sjöhävningen och lasarettsfatygets lilla landningsplattform - vände dom hemåt igen :cry:

MEN - en vände tillbaka - riskerade landningen som gick OK - och ''tomtade'' i vanlig ordning för folket ombord….. :thumbsup:

Vilka vara de bägge tomtarna, lasarettsfartyget och - vilken jul handlar det om?

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2019, 07:56

Amund skrev:
1 mars 2019, 20:33
Nej den här frågan kändes lite väl krånglig och svår /...(Frågan är fri!
Eller kanske tåget gick så snabbt att det stod folk på perrongen som bara kunde konstatera att det hann aldrig stiga på tåget?

Jag vet att vi här på Skalmanforumet har olika uppfattningar on hur det skall gå, men jag tycker att - och jag har också sagt det tidigare - det är bättre att ta det lite lungt och låta frågan vila eller mogna och ge också "latecomers" en chans eller ge alla en chans att kolla något de kanske kom ihåg eller att gå efter en magkänsla osvan att vara opatient och lämna frågan fri redan efter kanske 30 timmar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 2 mars 2019, 14:17

Femtiotrean skrev:
2 mars 2019, 07:56
Amund skrev:
1 mars 2019, 20:33
Nej den här frågan kändes lite väl krånglig och svår /...(Frågan är fri!
Eller kanske tåget gick så snabbt att det stod folk på perrongen som bara kunde konstatera att det hann aldrig stiga på tåget?

Jag vet att vi här på Skalmanforumet har olika uppfattningar on hur det skall gå, men jag tycker att - och jag har också sagt det tidigare - det är bättre att ta det lite lungt och låta frågan vila eller mogna och ge också "latecomers" en chans eller ge alla en chans att kolla något de kanske kom ihåg eller att gå efter en magkänsla osvan att vara opatient och lämna frågan fri redan efter kanske 30 timmar.
Tack för kritiken vilken jag tar till mig. Det kändes som att frågan legat ute betydligt längre än som var fallet, men mer avgörande var att jag hade så knapphändiga uppgifter om vad som hänt, knappt några källor alls och kände därför att frågan var svag.

Angående Varjags fråga har jag ingen gissning, tycker jag känner igen gubbarna. Ett lasarettsfartyg, hmm... Koreakriget..?

Edit: Vill ursäkta mina många stavfel tidigare, hatar att skriva på mobil. :x

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av MD650 » 2 mars 2019, 16:04

Ena tomten ser ju ut som Bob Hope.
Gissar på julen 68 i samband med Vietnamkriget?????
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av varjag » 2 mars 2019, 22:34

MD650 skrev:
2 mars 2019, 16:04
Ena tomten ser ju ut som Bob Hope.
Gissar på julen 68 i samband med Vietnamkriget?????
:)
Visst är det Bob Hope - som Jular i Vietnam, fast året är fel.
Den andre tomten - var faktiskt minst lika känd då - som någonsin någon Hollwoodstärna efter en bedrift samma år - :wink:

Varjag

Skriv svar