Värnplikt på Ubåt

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Grönis » 17 december 2018, 22:28

Hur funkade detta under kalla kriget? Hur många gjorde ungefär värnplikt på Ubåt per år. (70-80-tal).Med tanke på antal båtar och tjänster kan det inte vara jättemånga. Vilka befattningar utgjordes av värnpliktiga och hur såg krigsplaceringen ut? Det måste ha funnits ett antal parallella besättningar för varje fartyg eller? Vad jag förstår fanns några av de längsta utbildningarna inom Ubåtsvapnet, upp till 24 månader..

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av millgard » 18 december 2018, 16:47

Grönis skrev:
17 december 2018, 22:28
Hur funkade detta under kalla kriget? Hur många gjorde ungefär värnplikt på Ubåt per år. (70-80-tal).Med tanke på antal båtar och tjänster kan det inte vara jättemånga. Vilka befattningar utgjordes av värnpliktiga och hur såg krigsplaceringen ut? Det måste ha funnits ett antal parallella besättningar för varje fartyg eller? Vad jag förstår fanns några av de längsta utbildningarna inom Ubåtsvapnet, upp till 24 månader..
En kamrat gjorde dryga årets värnplikt på ubåt. Vad berättade han om det?

Nästan ingenting faktiskt, trots enträgna uppmaningar från oss andra. Inte ens nu efteråt... jo förresten en sak: många år efteråt berättade han att julafton 1990 tillbringade de stilla och tyst på botten strax utanför Riga.

Jag gissar att det som allt annat gällande ubåtsvapnet är mycket gedigna tystnadsplikter inblandade.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Wedman » 25 december 2018, 00:38

Om jag förstått det rätt var det endast kockarna som var värnpliktiga av den krigsplacerade besättningen. Om jag gissar var det ett antal värnpliktiga per besättning under 1980-talet:
PB Ubåt
PB Rasign
PB Mote
PB Syte
GB Ubåt
GB Tomek
Kock

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2018, 09:51

millgard skrev:
18 december 2018, 16:47
många år efteråt berättade han att julafton 1990 tillbringade de stilla och tyst på botten strax utanför Riga.
Vad hade han för befattning? Som jag förstått det är det endast en mycket liten del av de ombordvarande som vet var man är. Ännu färre vet varför.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av FredH » 25 december 2018, 22:58

Markus Holst skrev:
25 december 2018, 09:51
millgard skrev:
18 december 2018, 16:47
många år efteråt berättade han att julafton 1990 tillbringade de stilla och tyst på botten strax utanför Riga.
Vad hade han för befattning? Som jag förstått det är det endast en mycket liten del av de ombordvarande som vet var man är. Ännu färre vet varför.
Du anar inte hur pass mycket rykten som kan gå på ett fartyg. Det slår nog allt som jag varit med om, inklusive matkön bland KB-elever.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Femtiotrean » 25 december 2018, 23:19

Rykten går i alla vapenslag. Inte för ingenting brukade man tala om "Hästkarlarnas nyhetsbyrå", men sanningen visste bara dom som visste sanningen.

Jag vill inte påstå att en svensk ubåt har aldrig lågt stilla och tyst strax utanför Riga, men jag tycker ändå att sannolikheten talar för (a) att de stammanställda har skojat med de värnpliktiga, (b) de värnpliktiga har skojat med en kamrat som på grund av sin befattning kunde luras (och som kanske var lättlurad som person), eller (c) den värnpliktigen ville skoja med en som inte varit med eller så villa han helt enkelt ha en bra berättelse om sin tjänstetid på en ubåt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Lasse O » 26 december 2018, 01:12

millgard skrev:
18 december 2018, 16:47

En kamrat gjorde dryga årets värnplikt på ubåt. Vad berättade han om det?

Nästan ingenting faktiskt, trots enträgna uppmaningar från oss andra. Inte ens nu efteråt... jo förresten en sak: många år efteråt berättade han att julafton 1990 tillbringade de stilla och tyst på botten strax utanför Riga.

Jag gissar att det som allt annat gällande ubåtsvapnet är mycket gedigna tystnadsplikter inblandade.
Lustigt nog pratade jag i mitten av 90-talet med en svensk örlogskapten som efter mycket förfriskningar påstod samma sak. Kanske är det ett internt skämt inom ubåtsvapnet eller också är det sant. Märkligare saker har hänt men inte särskilt ofta.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Urban » 26 december 2018, 10:41

Mot slutet av värnpliktseran:

Gotland hade tydligen 12 värnpliktiga med sig när hon var i USA, vilket ska ha motsvarat 1,5 av de som ingick i en besättning då. Tydligen så var det 11-12 st på föregående klass(er?). Källa

Fördelning:

5 Sonaroperatörer
2 Radiooperatorer
1 Systemtekniker
1 Torpedtekniker
1 Motortekniker
1 Kock

IUB03/06 (special fall men ändå)

4 Sonaroperatörer
1 Radiooperatör
1 Systemtekniker
2 Motortekniker
2 Kockar
1 Torpedtekniker

Planen var runt år 2007 att ha 2 besättningar per ubåt men var problem med att få ihop folk

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av erep » 26 december 2018, 16:03

Urban skrev:
26 december 2018, 10:41
Mot slutet av värnpliktseran:

Gotland hade tydligen 12 värnpliktiga med sig när hon var i USA, vilket ska ha motsvarat 1,5 av de som ingick i en besättning då.
Osannolikt.


Jag har läst att amerikanena blev förvånade att Gotland inte hade alls meniga i besättningen.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Urban » 26 december 2018, 16:51

erep skrev:
26 december 2018, 16:03
Urban skrev:
26 december 2018, 10:41
Mot slutet av värnpliktseran:

Gotland hade tydligen 12 värnpliktiga med sig när hon var i USA, vilket ska ha motsvarat 1,5 av de som ingick i en besättning då.
Osannolikt.


Jag har läst att amerikanena blev förvånade att Gotland inte hade alls meniga i besättningen.
Håller med, mer troligt är att Gotland hade 1,5 besättning med yrkesofficerare för att maximera antalet dagar till sjöss.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Sarvi » 26 december 2018, 17:12

Om jag minns rätt hade man dubbla besättningar under första året i USA, när övningsverksamheten gick i högsta tempo, för att sedan trappas ned till en besättning när uthyrningskontraktet förlängdse.

Och ja, det ingick ”värnpliktiga” i besättningen, men bara om man med det menar sådana besättningsmedlemmar som befattningsutbildats till t.ex. syte under värnplikten i Sverige och sedan anställts i denna befattning under USA-tjänstgöringstiden, utan att passera någon officersutbildning eller motsvarande.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Grönis » 26 december 2018, 20:10

Wedman skrev:
25 december 2018, 00:38
Om jag förstått det rätt var det endast kockarna som var värnpliktiga av den krigsplacerade besättningen. Om jag gissar var det ett antal värnpliktiga per besättning under 1980-talet:
PB Ubåt
PB Rasign
PB Mote
PB Syte
GB Ubåt
GB Tomek
Kock
Innebar detta att man helt enkelt grundutbildade en del för att få personal till befälslinjerna för ubåt? Men om man gjorde upp till 24 månader som PB på ubåt kunde göra borde man ändå fått någon form av kvalificerad krigsplacering. Kan det ha varit som mobreserv på Ubåt i första hand?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Vysotskij » 26 december 2018, 22:06

Intressant tråd, men förvirrande för mig på några håll:
1. Att det saknas meniga ombord är väl inte samma sak som att det inte skulle finnas värnpliktiga?
2. Sen tidigt 1980-tal har väl alla blivande officerare gjort lumpen? Vore det inte konstigt att inte ha vpl-befattningar på ubåt för dem som vill bli ubåtsofficerare?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Wedman » 26 december 2018, 22:37

Grönis skrev:
26 december 2018, 20:10
Wedman skrev:
25 december 2018, 00:38
Om jag förstått det rätt var det endast kockarna som var värnpliktiga av den krigsplacerade besättningen. Om jag gissar var det ett antal värnpliktiga per besättning under 1980-talet:
PB Ubåt
PB Rasign
PB Mote
PB Syte
GB Ubåt
GB Tomek
Kock
Innebar detta att man helt enkelt grundutbildade en del för att få personal till befälslinjerna för ubåt? Men om man gjorde upp till 24 månader som PB på ubåt kunde göra borde man ändå fått någon form av kvalificerad krigsplacering. Kan det ha varit som mobreserv på Ubåt i första hand?
Värnpliktiga på ubåtar var där för att de anmält intresse för att bli sjöofficerare men samtidigt gjorde de sådant som värnpliktiga i flottan gjorde (städning, enklare underhållsarbeten mm). Jag tittade i gamla rekryteringsbroschyrer och 1994 kunde man föranmäla sig till följande sjöofficersutbildningar på ubåt:
Stridsledning/-samband
Ubåt
Skeppsteknisk/maskinteknisk
Systemteknisk
Torpedteknisk

!989 fanns följande PB-utbildningar kopplade till ovan:
Sambandsplutonbefäl (? endast radiotelegrafister på ubåt?)
Ubåtsplutonbefäl
Systemtekniker
Motortekniker
Elektrotekniker (?)
Skrovtekniker (?)

Dessutom fanns följande GB-utbildnignar:
Ubåtsmatros
Radiosignalist
Kock
Motormekaniker
Elektromekaniker (?)
Skrovmekaniker (?)
Torpedmekaniker
Ubåts

Skriv svar