Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 10 november 2018, 20:15

Jag fortsätter på ett tema med kopplingar in i vår tid. Här

Fredsfördrag.jpg

tecknas ett freds och vänskapsfördrag mellan två viktiga länder, ett fördrag som fungerar och har fungerat som ett starkt vänskapsband under många år men med något undantag vid något tillfälle. Nittiofyra år senare vill en del politiker i ett av länderna riva upp fördraget pga. en händelse.

Mellan vilka länder tecknas fördraget och när? Varför ville några helt plötsligt riva upp fördraget så långt efteråt?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 11 november 2018, 09:12

Bild

Det är bara Georgij Tjitjerin, folkkommissarien för utrikes ärenden, som jag känner igen - men det räcker. Vi har alltså det ena fördragspartiet och då är det inte så himla många länder man kan tänka sig som det andra partiet.

Moskvafördraget mellan Sovjetryssland och Turkiet, mars 1921.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Moscow_(1921)

94 år senare sköts ett ryskt Su-24 ner av ett turkiskt F-16 i gränsområdet mellan Syrien och Turkiet - och då blir det stora ord i stasduman när vissa politiker vill slå mynt av incidenten.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 11 november 2018, 16:00

Femtiotrean skrev:
11 november 2018, 09:12
Det är bara Georgij Tjitjerin, folkkommissarien för utrikes ärenden, som jag känner igen - men det räcker. Vi har alltså det ena fördragspartiet och då är det inte så himla många länder man kan tänka sig som det andra partiet.

Moskvafördraget mellan Sovjetryssland och Turkiet, mars 1921.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Moscow_(1921)

94 år senare sköts ett ryskt Su-24 ner av ett turkiskt F-16 i gränsområdet mellan Syrien och Turkiet - och då blir det stora ord i stasduman när vissa politiker vill slå mynt av incidenten.
Alldeles riktigt! Ja Tjitjerin är nog den namnkunnigaste på fotot, den skicklige utrikesministern som gjorde upp med Rathenau i Rapallo. Särskilt Zyuganov ska ha gormat ordentligt efter nedskjutningen 2015.
Avtalet då - Både det bolsjevikiska Ryssland och postottomanska Turkiet var två riktigt sargade och reducerade stater som båda behövde vänner ute i världen. Det nya Turkiet mottog ett enormt stöd med vapen och lån från Moskva under dessa år vilket byggde ett förtroende mellan dessa ärkefiender som kanske ofta underskattas. Kanske (min egen gissning) det var detta som gjorde att Turkiet aldrig ställde upp på Hitlertysklands sida? Ett Tyskland som fram till VK1 varit en mycket viktig partner.
Ett litet hack i vänskapen blev det allt när Beria pushade på Stalin om gränsjusteringar mot Turkiet i Georgien i slutet av 40-talet - Det ledde bara till NATO-medlemskap för Turkiet.

Femtiotrean har åter frågan - Varsågod!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 12 november 2018, 12:13

ovanligsyssla.png
ifrämmandeland.png
???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 12 november 2018, 23:00

slutet.png
slutet.png (157.12 KiB) Visad 422 gånger
För de överlevande kom räddningen i form av det fartyget man hade försökt skjuta i sank.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 13 november 2018, 22:15

Besättningen hade alltså tid att t.o,m. sköda odlingar på land. Det fanns flera orsaker: fartyget hade fått skador som måste repareras och det dröjde, det rådde brist på passande drivmedel och ammunition. Man kan anta att besättningen fick städa och putsa och att högre officerare representerade...

Det kuriösa är att fartyget seglade under två namn och två flaggor.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 14 november 2018, 13:07

"Too many quizzes, too little time..."? :o :cry: :roll: :thumbsup:
ihamn.jpg

Frågan blir genast fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 14 november 2018, 21:15

Tyska kryssaren SMS BRESLAU - blev turkiska MIDILLI
Provisions being distributed to the crew of the German light cruiser SMS Breslau, date unknown.

At the beginning of the First World War the Breslau was transferred to the Ottoman Navy and renamed the Midilli. Despite sailing under the Ottoman flag she retained her German crew. During the war the Breslau took part in operations in the Black Sea area until sunk by mines in January 1918 during a raid on the island of Imbros in the Aegean Sea
https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Breslau

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 15 november 2018, 08:27

Varjag to the rescue - again!

PS "Der Untergang der Breslau" för den som kan tyska, är intresserad i ämnet och har någon dag tid för allt sådant som man vill läsa: http://www.kp-renneberg.de/Der%20Unterg ... u%20a2.pdf

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 15 november 2018, 11:53

Tack Femtiotrean
slagskepp bombarderar huvudstad......jpg
slagskepp bombarderar huvudstad......jpg (95.71 KiB) Visad 347 gånger
Vilken huvudstad, vilket slagskepp ?

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 15 november 2018, 14:59

Nästan alla huvudstäder inom räckvidd var neutrala. Om jag inte har fel, så var Rysslands, Turkiens och Greklands huvudstäder de enda möjliga mål. Och då gissar jag:

Aten

och efter att ha sökt och läst https://en.wikipedia.org/wiki/Noemvrian ... hens:_1916 kan jag ge rätt svar också till den andra frågan:

cuirassé Mirabeau

Bildtext: "Le cuirassé français le Mirabeau bombarde Athénes le 1er décembre (18 novembre julien) 1916."

Antagligen räckte det med fyra skott: "Quatre obus sont tirés, dont un qui tombe près du palais royal."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 15 november 2018, 21:59

Femtiotrean skrev:
15 november 2018, 14:59
Nästan alla huvudstäder inom räckvidd var neutrala. Om jag inte har fel, så var Rysslands, Turkiens och Greklands huvudstäder de enda möjliga mål. Och då gissar jag:

Aten

och efter att ha sökt och läst https://en.wikipedia.org/wiki/Noemvrian ... hens:_1916 kan jag ge rätt svar också till den andra frågan:

cuirassé Mirabeau

Bildtext: "Le cuirassé français le Mirabeau bombarde Athénes le 1er décembre (18 novembre julien) 1916."

Antagligen räckte det med fyra skott: "Quatre obus sont tirés, dont un qui tombe près du palais royal."
Well done Femtiotrean och snygg analys!
Visst var det det franska
slagskeppet i helfigur -.jpg
slagskeppet i helfigur -.jpg (12.16 KiB) Visad 330 gånger
MIRABEAU som satte skräck i grekerna, november 1916 - innan dom invaderade Pireus :roll:

Din fråga, Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 16 november 2018, 02:56

Jag gör det lätt för mig själv - och antagligen ganska Svårt för er - med en bildfråga:
kvissarbete.jpg
Och ännu lättare med ett par frågetecken i stället för välförmulerade frågor:

???

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 16 november 2018, 10:01

Den s.k. glömda "arméen" i första världskriget - kineser klipper taggtråd i Frankrike...
http://multimedia.scmp.com/ww1-china/
05film.jpg

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 16 november 2018, 12:25


Skriv svar