Från oxe till rök via ök

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av sveahk » 19 oktober 2018, 09:31

Jag säger som tidigare skrivare - ett för mig obekant ämne som belyses och berättas på ett utmärkt sätt! Tack för det Markus!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 19 oktober 2018, 10:10

Gruvorna behövde enorma mängder oxar. De var ju sällan belägna där det fanns vattenkraft så innan ångmaskinerna kom fick oxar och säkert även hästar göra jobben. Det handlade dels om att dra vagnar nere i jorden men jag gissar att ett lika stort jobb var att gå runt runt i kreatursvandringar som drev vinschar, pumpar och liknande. Den sista gruvponnyn i England lär ha pensioneras 1999.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Nu blir det häst-prat

Inlägg av Markus Holst » 19 oktober 2018, 11:31

Men hästen då, undrar ni nog nu. Varför berättar inte Markus om hästen? Det kommer nu.

Det verkar som om hästen kom senare i användning som dragare än vad oxen och kon gjorde. Förvisso hittar vi i Sverige bilder på bronsålders-ristningar som visar hästar framför vagn, men i vilken utsträckning de kördes vet vi inte. Bilderna kan vara berättelser om gudasagor från utlandet. På kontinenten kördes det tidigare men äldsta arkeologiska beviset på körhästar i Sverige är från 500-talet före Kristus. Söderut körde man tidigare med häst.

Så står man där med sina hästar, någon gång i forntiden, och försöker göra om det där enkla tricket man gjorde med oxarna: En bom över manken, en stång bakåt till redskapet och ett liten smackning. Där och då fick man problem. Granngubbarna skrattade åt en. Hustrun skakade på huvudet och gick in. För kvar på samma ställe stod redskapet och en bit längre fram två förvånade hästar.

På en häst fungerar det inte att dra med manken och det finns inga horn att binda fast draget i heller. Den enkla lösning som fungerade med kossorna fungerar inte med hästen. Jag måste därför lära er ett nytt begrepp: Dragpunkt.

Dragpunkten är den teoretiska punkt på djurets framkropp som dragkraften utgår från. Den draganordning du väljer skall helst vila där, och sedan gå i rät linje till fäst-anordningen på redskapet. Helst bör denna linje – draglinjen – ligga nära djurets tyngdpunkt. Kommer den för högt eller lågt blir det svårt att dra med full kraft.

Enkelt uttryckt: Lägg ett rep över djuret och ställ dig bakom och dra i repet bakåt-nedåt. Ligger repet stilla och kvar på djuret har du hittat rätt dragpunkt. På oxar och kor kan du lägga repet över manken och dra det bakåt-nedåt. Det ligger kvar. Gör du samma trick med hästen glider repet bakåt.

Hästens dragpunkt ligger mellan manken och bogspetsen. Där är det svårt att fästa något för det är en hals i vägen. Framför allt går det inte med den typ av ok uppe på ryggen eller halsen som användes på oxar.

Så nu står stenåldersgubbarna mitt på gårdsplanen med var sin öl i handen och funderar: Hur tusan gör vi nu? De hittar efter lite överläggningar på lösningar.

Fortsättning följer.
Bilagor
dragpunkten.jpg
dragpunkten.jpg (52.82 KiB) Visad 1273 gånger

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Lejonmod » 19 oktober 2018, 17:28

Tack Markus.
Du har lärt mig mycket nytt och fått mig att se en ny sida av historien.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 19 oktober 2018, 19:21

Lejonmod skrev:
19 oktober 2018, 17:28
Tack Markus.
Du har lärt mig mycket nytt och fått mig att se en ny sida av historien.
Tack!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av koroshiya » 19 oktober 2018, 21:55

Markus Holst skrev:
19 oktober 2018, 19:21
Lejonmod skrev:
19 oktober 2018, 17:28
Tack Markus.
Du har lärt mig mycket nytt och fått mig att se en ny sida av historien.
Tack!
Jess, det här var bra :)

Här är en bild på oxar i Egypten - statyetten kan vara 4000 år gammal.

Bild

Kalvar har vad jag vet det inte så kul nu heller. De föds upp till slaktvikt och är borta inom 18 månader.

Ska bli kul att få läsa mer om hästar som dragdjur.



Länkar till denna film också - där kan man se en pålle jobba hos två original. På många andra vis är det en fantastisk beskrivning av ett Sverige som kanske inte längre finns.

P.S Morsan hälsar - vi har just ätit middag tillsammans.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 20 oktober 2018, 16:06

Vi är kvar i forntiden där oxar, och i viss mån mulor, gjorde de tunga jobben och hästar främst användes där snabbhet och vighet behövdes. Eftersom det tog tid att hitta bra draganordningar – seldon – tog det tid innan man kunde använda hästens styrka på ett bra sätt.

Det hästen drog var länge främst olika typer av åkdon. Därför skall jag nu lära er att skilja på olika typer av sådana.

Den första kan ni alla: Släden. Man kan skilja på olika typer av slädar beroende på ifall de är ledade eller inte, men det tar vi en annan gång. Låt oss för enkelhetens skull kalla allt med medar för slädar.

Nu kommer det klurigare: Vi skall skilja på kärror och vagnar.

Låt oss börja med
kärra.jpg
kärran
Kärran har bara en axel. Därför kan den så att säga inte stå av sig själv utan behöver bli upplyft i ena ändan av någon eller något för att kunna transporteras. Det vet alla som kört en skottkärra. När hästen drar en kärra bär den alltså viss del av lastens vikt på sin rygg. Är kärran fel-lastad lyfts hästen istället uppåt av lasten.
obalans.jpg
Även om det sällan blir så här dratiskt
Har ni någon gång kört en dåligt lastad paket-kärra vet ni hur det känns. Kärran behöver alltså lastas med viss omsorg.

vagn.jpg
Vagnen
kom lite senare i historien, troligen genom att man kopplade ihop flera kärror. Vagnen har en ledad framaxel och bär hela lastens vikt. Hästen behöver bara dra. Det ger den underbara fördelen att man kan spänna för och spänna ur hästen trots att vagnen är lastad. Det går betydligt sämre med en kärra. Dessutom räcker det att stanna och kanske låsa hjulen för att hästen skall få full vila. Med vagnen kan man alltså enklare ge hästen en rast.

I Sverige fanns kärrorna mest i norr och vagnarna i söder. Det verkar som om man föredrog kärra i obygderna med sämre vägar, troligen för att kärran har mindre mark-friktion och alltså är lättare att ha med sig på sämre vägar.

Kom ihåg denna skillnad: med en kärra bär hästen en del av vikten. Det är viktigt att komma ihåg när jag i nästa avsnitt skall försöka förklara varför man i forntiden så länge höll fast vid oket.

Fortsättning följer

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av koroshiya » 20 oktober 2018, 16:47

Det finns en artefakt som kallas Urs standard, på vilket man kan se vagnar dragna av åsnor eller något sådant. Det skall vara 4500 år gammalt.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_of_Ur

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 20 oktober 2018, 17:07

Jag har ofta fascinerats av den "målningen" eftersom en del av djuren ser ut att ha en vridbar nyckel på ryggen, som uppdragbara leksaksbilar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av koroshiya » 20 oktober 2018, 17:18

Markus Holst skrev:
20 oktober 2018, 17:07
Jag har ofta fascinerats av den "målningen" eftersom en del av djuren ser ut att ha en vridbar nyckel på ryggen, som uppdragbara leksaksbilar.
Haha, ja - jag funderade över om jag skulle skriva om det - det ser ut som leksaker.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Sarvi » 20 oktober 2018, 17:33

Markus Holst skrev:
20 oktober 2018, 16:06
I Sverige fanns kärrorna mest i norr och vagnarna i söder. Det verkar som om man föredrog kärra i obygderna med sämre vägar, troligen för att kärran har mindre mark-friktion och alltså är lättare att ha med sig på sämre vägar.
Jag har läst en skildring från Tiveden, dvs den oländiga gränsskogen mellan Närke och Västergötland, skriven av en präst i mitten av 1800-talet. Där tar särskilt upp som utmärkande för bygden att man till skillnad från de mer välmående - och plattare - grannsocknarna använde kärror i stället för vagnar. Vägarna var så smala och krokiga mellan berg, träd och stenblock att det inte var möjligt att ta sig fram med den mer otympliga (men lastdrygare) vagnen. I de allra mest otillgängliga delarna fick man klövja lasten på djuren istället.

En vagn har ju viss vändradie, medan en kärra i princip kan vändas runt sin enda axel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 20 oktober 2018, 17:49

Klövjning är intressant i sammanhanget. Jag har letat efter bilder och berättelser för att hitta något om klövjning med oxar. Jag hittar inget så det är möjligt att man inte använde dem till sådant. Oxen verkar ha använts bara till dragning medan hästen verkar ha varit multifunktionella.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Sarvi » 20 oktober 2018, 19:35

Såg nån artikel i en amerikansk outdoor-tidning om ”pack goats”. Oklart med den historiska bakgrunden dock.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av erep » 20 oktober 2018, 20:32

Sarvi skrev:
20 oktober 2018, 17:33
Markus Holst skrev:
20 oktober 2018, 16:06
I Sverige fanns kärrorna mest i norr och vagnarna i söder. Det verkar som om man föredrog kärra i obygderna med sämre vägar, troligen för att kärran har mindre mark-friktion och alltså är lättare att ha med sig på sämre vägar.
Jag har läst en skildring från Tiveden, dvs den oländiga gränsskogen mellan Närke och Västergötland, skriven av en präst i mitten av 1800-talet. Där tar särskilt upp som utmärkande för bygden att man till skillnad från de mer välmående - och plattare - grannsocknarna använde kärror i stället för vagnar. Vägarna var så smala och krokiga mellan berg, träd och stenblock att det inte var möjligt att ta sig fram med den mer otympliga (men lastdrygare) vagnen. I de allra mest otillgängliga delarna fick man klövja lasten på djuren istället.

En vagn har ju viss vändradie, medan en kärra i princip kan vändas runt sin enda axel.
Om du sett dina 3 versioner av Okänd soldat ser du bara kärror. De kunde ju passerna nästan vilka som helst stigar.

PS. Fin tråd! Jag uppskattade tråden om ridande och även denna är fin!
Jag hatar filmer där romare rider med stigbyglar :cry:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från oxe till rök via ök

Inlägg av Markus Holst » 20 oktober 2018, 20:38

Armén hade främst kärror, åtminstone i nyare tid. SoldI häst är full av bilder av hur man tar kärror över stora diken och uppför branter. Fast kanon med lavett blir ju en vagn och historiskt har nog mången vagn tjänstgjort i armén. Artilleriets signalpukor fördes väl på vagn i karoliner-armén

Skriv svar