sonderling skrev: ↑24 sep 2018 18:11
Me262 ja den användes men hur var det med tvåsittsig nattjakt?
Me 163 komet användes de ens?
He 162 Hann skjuta ner ett Tempest plan eller?
Arado ar 234 bomba Remagen bron, spana över England?
Dornier do 335 Flyger ifrån Pierre Glosterman.
Mistel plan i olika konfigurationer användes mot mål på östfronten och Remagen bron eller?
Natter Bachem ba 349 hann inte användas eller?
Sonderling
Ska försöka ge någorlunda korta, men som jag hoppas riktiga svar på dina frågor - vill du veta mer, ja, får du höra av dig...
Ensitsiga Me 262 nattjaktplan användes i Kommando Welter, 75 insatser under tiden 15.2. - 2.5.1945. Ett par tvåsittsare byggdes, fick tillnamnet B-2, men kom aldrig i skarp insats.
Ett femtiotal Me 163 B hade 1./JG 400 i början på 1945, men naturligtvis kom aldrig så många på en gång till insats (Sondertreibstoff!). Vad man vet lyckades de tyska oförvägna piloterna t.o.m. skjuta ner några fiendeplan...en var UO Rolf Glogner som tydligen klämde ner en DH Mosquito den 16 mars 1945.
Jodå, Ar 234 hann med en hel del under sitt korta liv. Första Fernaufklärer-uppdrag skedde redan 2 augusti 1944 där hela invasionsfronten i Normandie blev fotograferad. Under 1945 flögs både från Norge och Nordtyskland kamerainsatser över Skottland ner till sydöstra England. Dessutom utförde KG 76 under de första marsveckorna 1945 med sina Ar 234 B-2 ett flertal bombinsatser i riktning Remagen - men utan att lämna större spår...
Dornier Do 335 flyger ifrån Closterman? Kan jag väl tänka mig...men vet ej.
Gefechtsverband Helbig (KG 200) flög förtvivlade Mistel-angrepp i östlig riktning - broarna vid floderna öster om Berlin skulle sprängas. Vilket de försökte under två månader, mars och april 1945. Ytterst sällan en riktig träff. Om de också angrep Remagen - vet ej.
Bachem Ba 349 "Natter" gjorde upp till 20 försöksstarter med växlande lycka - ingen insats.
Vad beträffar He 162 "Volksjäger". 100% klart är inte nedskjutningen av den brittiska Tempesten - tyska Flak ställde också nedskjutninganspråk...
Hans K