Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 21 september 2018, 15:20

varjag skrev:
21 september 2018, 12:46
Hmm....ettan poserar med Spitfire, tvåan med Hurricane och trean med...slips :roll:
Kanske ett tips...

Varjag
Jag vet att frågan är svår - även om när ni vet svaret så är det mer än en som kommer att säga, va f-n, det kände jag till! - och naturligtvis kommer det tips - som, t.ex.:
Att deras yrke förde ihop dem på den platsen där han med slipsen står...och även efteråt, efter det att de lämnat platsen ifråga, delade de samma öde...

Hans K

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Schwemppa » 21 september 2018, 15:33

Kan det ha haft något att göra med... :)
Bilagor
flykt.JPG
flykt.JPG (39.4 KiB) Visad 400 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 21 september 2018, 15:41

Schwemppa skrev:
21 september 2018, 15:33
Kan det ha haft något att göra med... :)
Yes! Kan du också reda ut vilka vi ser på bilderna - och varför just dem - så har du frågan!

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 september 2018, 23:19

Bram van der Stok, (NL) Jens Müller (N) och Per Bergsland (N) - alla klarade sig

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 22 september 2018, 11:28

varjag skrev:
21 september 2018, 23:19
Bram van der Stok, (NL) Jens Müller (N) och Per Bergsland (N) - alla klarade sig

Varjag
Och där har vi de tre som i verkliga livet klarade av "The Great Escape"! Sjuttiosex "fångar" vågade sig igenom den hundra meter långa tunneln - med täcknamnet "Harry" - ut från Stammlager der Luftwaffe III i dåvarande Sagan, Niederschlesien. Men bara en holländare och två norrmän lyckades till slut med flykten.

Bram van der Stok kom via Holland, Belgien, Frankrike, Spanien och Gibraltar till England. Tre och en halv månad tog det.

Per Bergsland och Jens Müller var den 43. och 44. som kröp igenom tunneln. Müller: "Det tog tre minuter att komma igenom tunneln. Därefter kröp jag längs ett rep som var bundet vid ett träd, upp i det fria. Där träffade jag Sgt. Bergsland. Vi rättade till våra kläder och gick till Bahnhof Sagan."

Med förfalskade dokument i fickan, omändrade brittiska flyguniformer och en väska med norsk tandkräm och tvål, sandvikare och 163 Reichsmark som de fått från lägrets flyktkommité tog de tåget till Frankfurt an der Oder. Deras dokument utgav dem vara norska elektriker på uppdrag i området, kunskaperna i tyska hjälpte. Vidare i tredje klass med tåg till Küstrin, och nästa tåg till Stettin. Under hela resan blott en gång kontrollerade - utan problem.

I Stettin sökte de upp den kontaktadress de fått från flyktkommitéen. "Det var en fransk bordell med en skylt: Nu för Ausländer - für Deutsche verboten. Så kom vi i kontakt med en svensk sjöman. Vi sa vilka vi var på svenska och frågade efter ett fartyg. Han skulle hämta oss vid bordellen klockan åtta."

Men första försöket "ging in den Hosen", det svenska skeppet lämnade hamnen utan dem - faran var tydligen för de inblandade sjömännen för stor. Efter att ha klarat av ytterligare en natt och en dag, tillbaka till bordellen där de träffade två svenska matroser som lovade hjälpa. De tog med sig norrmännen till hamnen tre kilometer utanför staden, och deras bevakade fartyg. Svenskarna visade den tyska vaktpersonalen sina papper, vilka med en blick på norrmännen frågade : "Alle von der gleichen Mannschaft?" Ivrigt nickande fick de gå ombord.

Ombord måste de gömma sig - i ankarrummet. "Snarka inte. Tyskarna kontrollerar tidigt. Troligtvis utan hund - tycker inte om metalltrapporna." Så skedde också, ytlig tysk kontroll - och det svenska skeppet kunde gå! Flykten hade lyckats!

Per Bergsland fortsatte med flygandet efter kriget, först som Chefpilot hos norska Fred Olsens Flyselskap, här i mitten framför en Curtiss C-46 Commando...
IMG_2356.jpg
Kuriosum: 1958 grundades österrikiska Austrian Airlines. Men för deras första flygningar med nyinköpta Vickers Viscount hade de inga utbildade österrikiska piloter! Per Bergsland anställdes huxflux och fick lika snabbt ett österrikiskt pass - bara inhemska piloter var tillåtna att flyga - och den 31 mars 1958 flög han som chefpilot det första AUA-flyget från Wien till London...!

(Den av mig här rejält förkortade historien har jag hittat i senaste numret av Öfh(Informationen der Österreichischen Flugzeug Historiker), skriven av Gottfried Holzschuh.)

Schwemppa eller varjag får gärna överta frågandet.

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 22 september 2018, 12:13

Schwemppa eller varjag får gärna överta frågandet.
Schwemppa tar över!

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 24 september 2018, 03:08

OK - jag kör en fråga
ett minnesmonument.jpg
ett minnesmonument.jpg (143 KiB) Visad 344 gånger
i Kalifornien, erinrar om tre djärva flygare och deras vågade distansflygning som slutade på denna ''aerodrom''...

Vilka var dom, varfrån kom dom och när hände det?

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 24 september 2018, 14:04

2012._Марка_России_1607m.jpg
?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 24 september 2018, 23:05

Just den trion …
Both Chkalov's and Gromov's crews were now destined to fly north from Moscow to San Francisco. Over 18–20 June 1937 – the same crew of Valery Chkalov, co-pilot Georgy Baydukov and navigator A. Belyakov made a non-stop flight from Moscow to Portland, United States, in bad weather. At the 60-hour point they passed Seattle, and after two more hours they passed the Portland lighthouse on the Columbia River and headed deeper into US territory. Over the city of Eugene they found they were short of fuel and turned back for the army airbase at Fort Vancouver Barracks at Vancouver,[3] landing at Pearson Airfield.[4][5][6][7][8] The 9,130 kilometres (5,670 mi) trip took 63 hours and 25 minutes. In 1975, an obelisk was erected on the airfield to commemorate this event.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_ANT-25

sveahk har starttillstånd för nästa, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 25 september 2018, 16:36

Tack för det starttillståndet varjag!

Hur länge följande tre flygplatser kan ge starttillstånd är en tidsfråga - de ligger alla på öar med högst fem meter ner till vattenytan. Om vi önskar besöka dessa "paradis" bör vi inte vänta alltför länge!
först.jpg
sedan.jpg
till slut.jpg
till slut.jpg (183.46 KiB) Visad 290 gånger
Om vilka flygplatser handlar det?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 25 september 2018, 17:34

Mittenbilden är velana international air port, Maldiverna

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 25 september 2018, 17:59

Markus Holst skrev:
25 september 2018, 17:34
Mittenbilden är velana international air port, Maldiverna
Yes sir - en avklarad!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 25 september 2018, 20:54

Kan den sista vara St. Maarten..?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 25 september 2018, 21:36

Jätterolig fråga! Jag har hela kvällen letat flygplatsen på Google maps

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 25 september 2018, 21:42

Amund skrev:
25 september 2018, 20:54
Kan den sista vara St. Maarten..?
Nej, men MYCKET nära!

Hans K

Skriv svar