Quiz: Militär utrustning
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Tyvärr är boken där jag läste om detta utlånad, men jag lovar att återkomma i denna cliff hanger när boken är återgäldad.
Gentle reminder Yngve. Din fråga.
MVH
Hans
MVH
Hans
Oh yes, jag har funderat! Tyvärr kommer jag inte på något finurligt. Frågan är fri.
Bäst att hugga, vad?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Bilagor
-
- bitbort.JPG (74.42 KiB) Visad 353 gånger
Char B i tysk tjänst?

1 Bis, i fransk tjänst. Står i Saumur.
http://www.museedesblindes.fr/en/
MD rasslar vidare.
MVH
Hans
http://www.museedesblindes.fr/en/
MD rasslar vidare.
MVH
Hans
Vad är detta?

- Bilagor
-
- ledtråd%203.jpg (11.86 KiB) Visad 326 gånger
Kupol/tornlavett - för MG 34 i Lv-utförande?
Varjag
Helt rätt.
Din fråga.

Din fråga.
Tack MD650
Men min kända svaghet för saker som knallar -
Pistolkarbiner - var en klass ''sällsynta djur'' - tvåhandsvapen som avfyrade pistolammuniton- här tre tidiga modeller att identifiera: Fabrikat ocb kalibrar frågas?
Varjag
Men min kända svaghet för saker som knallar -
Pistolkarbiner - var en klass ''sällsynta djur'' - tvåhandsvapen som avfyrade pistolammuniton- här tre tidiga modeller att identifiera: Fabrikat ocb kalibrar frågas?
Varjag
Alla tre baserades på existerande pistolmekanismer…..runt förförra sekelskiftet >
Ettan var vanligast, trean en raritet - som f.ö. finns i ett museum i - Shanghai
Om en ''etta'' i fint skick dyker upp på samlarmarknaden - får köparen vara beredd skiljas från sisådär $ 10 000 minst -
En ''tvåa'' - torde betinga minst det dubbla - ''trean'' = oväderlig för miljonärssamlare
Alla har nästan identisk kaliber - baserad på patronen 7,65mm Borchardt från 1893.
Men så förbaskat individuella var tillverkarna - att fast hylsdimensionerna bara skiljde någon tiondels millimeter -
passade bara deras ''egen kaliber'' i respective vapen
Varjag
Ettan var vanligast, trean en raritet - som f.ö. finns i ett museum i - Shanghai
Om en ''etta'' i fint skick dyker upp på samlarmarknaden - får köparen vara beredd skiljas från sisådär $ 10 000 minst -
En ''tvåa'' - torde betinga minst det dubbla - ''trean'' = oväderlig för miljonärssamlare
Alla har nästan identisk kaliber - baserad på patronen 7,65mm Borchardt från 1893.
Men så förbaskat individuella var tillverkarna - att fast hylsdimensionerna bara skiljde någon tiondels millimeter -
passade bara deras ''egen kaliber'' i respective vapen
För svår fråga ?
De snarlika patronerna - kallades 7,63mm Mauser, 7,65mm Mannlicher och -
Till sin karbin - tillverkade Bergmann en speciellt kraftig patron - med svartlackerad hylsa.
På en vapenmässa i Köpenhamn - köpte jag en ''joblot'' - 15-20 patroner i en liten marmeladburk - kostade ngn 100-lapp vad jag minns.
Bland dem - fanns just det - en svartlackerad ''mauserpatron''. Jag hade en Mauserpistol och - konstaterade snabbt att patronen inte kamrade….
Men det tog mig flera år att lista ut - till viket vapen den hörde hemma.
Det dröjde 20-25 år, innan jag hittade en köpare - tysk - som villigt pröjsade $200 för den
(ovanliga som hönständer - som man säger
Om ngn läsare är intresserad - har jag ett exemplar av ''den andra fr. vänster'' - en 6,5mm Bergmann
M 1894 patron UTAN UTDRAGARSKÅRA ! [som inte behövdes då vapnet saknade utdragare] - priset är just det $200 !)
Och så var det med den saken
Frågan är fri!
Varjag
och som blev ''Mauserkarbin, Mannlicherkarbin och Bergmannkarbin….''Alla tre baserades på existerande pistolmekanismer…..runt förförra sekelskiftet
De snarlika patronerna - kallades 7,63mm Mauser, 7,65mm Mannlicher och -
Till sin karbin - tillverkade Bergmann en speciellt kraftig patron - med svartlackerad hylsa.
På en vapenmässa i Köpenhamn - köpte jag en ''joblot'' - 15-20 patroner i en liten marmeladburk - kostade ngn 100-lapp vad jag minns.
Bland dem - fanns just det - en svartlackerad ''mauserpatron''. Jag hade en Mauserpistol och - konstaterade snabbt att patronen inte kamrade….
Men det tog mig flera år att lista ut - till viket vapen den hörde hemma.
Det dröjde 20-25 år, innan jag hittade en köpare - tysk - som villigt pröjsade $200 för den
(ovanliga som hönständer - som man säger
M 1894 patron UTAN UTDRAGARSKÅRA ! [som inte behövdes då vapnet saknade utdragare] - priset är just det $200 !)
Och så var det med den saken
Frågan är fri!
Varjag
Har man inte följt med i viewtopic.php?f=26&t=43025 så är det nog svårt för oss vanliga dödliga.
Vi tar och hjälper Varjagen med en något modernare puffra, vilken?
MVH
Hans
Vi tar och hjälper Varjagen med en något modernare puffra, vilken?
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag vet jag vet jag vet!!! En ugn! D.v.s. en bullpuppa!
Markus gillar sitt nylärda ord, helt OT men vad är en bullpuppa?
MVH
Hans
MVH
Hans