Tredje riket
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Tredje riket
Det här har säkerligen avhandlats förr här på forumet, men om jag har läst svaret någon gång så har jag glömt det igen. Och det klagades ju på brist på nya trådar om IIVK, så jag frågar väl istället för att söka bland gamla trådar:
Om Nazityskland var tredje riket, vilka var då de första två? Och varför just de bland alla riken som har funnits? Vem myntade begreppet Tredje riket till att börja med?
Om Nazityskland var tredje riket, vilka var då de första två? Och varför just de bland alla riken som har funnits? Vem myntade begreppet Tredje riket till att börja med?
- Johan Elisson
- Medlem
Annars räknar man oftast det Heliga romerska riket av den tyska nationen (det Tysk-romerska riket) (962-1806) som det första riket. Men det växte ju fram av Karl den Stores rike, så man kan i princip slå samman dessa. För övrigt beskrev Voltaire riket som "varken heligt eller romerskt eller ens ett rike".
Andra riket var som wreezig säger det kejserliga Tyska riket (1871-1918).
/Johan
Andra riket var som wreezig säger det kejserliga Tyska riket (1871-1918).
/Johan
Johan Elisson
Karl den stores kröning år 800 räknas oftast till kejsarrikets grundande medan andra ser den mer formella kröningen av Otto den första som kejsarrikets grundande.
Faktum är dock att Karl den store utropade sig till kejsare av det tysk-romerska riket år 800 och det var endast påven som motsatte sig hans överhöghet.
Jag är ganska säker på att Hitler iallafall menade Karl den store som grundaren av det första riket.
Det beror ju på hur man bedömer när riket grundades.Annars räknar man oftast det Heliga romerska riket av den tyska nationen (det Tysk-romerska riket) (962-1806) som det första riket. Men det växte ju fram av Karl den Stores rike, så man kan i princip slå samman dessa. För övrigt beskrev Voltaire riket som "varken heligt eller romerskt eller ens ett rike".
Karl den stores kröning år 800 räknas oftast till kejsarrikets grundande medan andra ser den mer formella kröningen av Otto den första som kejsarrikets grundande.
Faktum är dock att Karl den store utropade sig till kejsare av det tysk-romerska riket år 800 och det var endast påven som motsatte sig hans överhöghet.
Jag är ganska säker på att Hitler iallafall menade Karl den store som grundaren av det första riket.
- Johan Elisson
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Jag är 100% säker på att Johan Elissons förklaring är den rätta.wreezig skrev:Johan ElissonDet beror ju på hur man bedömer när riket grundades.Annars räknar man oftast det Heliga romerska riket av den tyska nationen (det Tysk-romerska riket) (962-1806) som det första riket. Men det växte ju fram av Karl den Stores rike, så man kan i princip slå samman dessa. För övrigt beskrev Voltaire riket som "varken heligt eller romerskt eller ens ett rike".
Karl den store kröntes år 800 till romersk kejsare av Påven. Påven och Karl den store hade ett nära samarbete. Däremot erkändes inte Karl den stores kejsartitel av det Bysantinska riket. De bysantinska kejsare gjorde anspråk på hela det område som en gång hade tillhört romarriket. Det tyskromerska riket skapades först 962 när Otto den store kröntes. Detta riket var ett av de riket som via olika arvsdelningar härstammade från Karl den stores Frankerrike.