Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 6 november 2017, 17:43


Ola Frithiofson
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 28 juni 2013, 10:06

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Ola Frithiofson » 6 november 2017, 18:29

1995 års ubåtsutredning pekade inte ut någon nation och avstod därför från att göra en säkerhetspolitisk analys. Det är svårt att göra en analys av en nation som inte pekats ut.

På UD gjordes en utredning som av denna anledning fick hålla sig till en teoretisk nivå, en spekulativ nivå om man så vill. Den gjordes av några ambassadörer och så statsvetare, fyra personer totalt. De utgick ifrån att kränkningarnas ursprungsnation fanns i Östersjöområdet och det tog automatiskt bort ett par länder vi diskuterat ganska flitigt här. Därifrån drog de slutsatatsen att både öst och väst hade anledning kränka svenska vatten, men störst skäl hade öst och av de nationer i Östersjöområdet som tillhört östblocket var Sovjetunionen sedemera Ryssland, den mest troligt skyldige.

Vid denna tidpunkt, 1995, existerade fortfarande uppfattningen att det s.k. typljudet kom från en ännu inte skådad sovjetisk undervattensfarkost med en för alla västlänningar okänd och helt ny framdrivningsteknik. Bara så kunde typljudet ges en ubåtsförklaring för det ljudet - som när man steker fläsk i stekpannan har fiskeriverkets forskare förklarat ljudets karaktäristika - hade aldrig tidigare hörts komma från ubåtar. Kanske den svenska marinens övertygelse på den här punkten hade något att göra med det ÖB Bengt Gustafsson berättat, att representanter från den brittiska marinen informerat sina svenska kollegor om att de också hade hört ett ljud som typljudet, i Barents hav, när britterna var där med sina ubåtar. Nåväl det finns sill också i Barents Hav, se http://norskfisk.se/fiskskolan/varafiskar/sill . Likaså fanns treminutersinspelningen från Mälsten, som enligt Emil Svensson när den okända ubåten med den okända framdrivningstekniken förklarats vara ljud från sill, var det säkraste beviset på sovjetisk ubåtsaktivitet. Det ljudet det blev avslöjat vara Amalia först 2007 och efter det fanns inte längre några "säkra" bevis på sovjetiska ubåtar. Så det finns ursäkter för UD-gruppens resonerande, men jag tycker också att deras säkerhetspolitiska världsbild – begränsad till östersjöstater - inte tar in alla relevanta frågor kring svenska säkerhetspolitiska intressen.

Riktigt snurrigt blev det 1990 eller om det var 1991 då det svenska typljudet snurrat runt i örlogsvärlden ett tag – oklart hur många ljudfiler som skickas runt bland planetens mariner – och amerikanerna i sina sonarbojar vid sin bas på Filippinerna fått in nästan samma ljud! Det blev ubåtsjakt där också men inte heller där fick de fatt på någon sovjetisk ubåt.

Tror det var 1996 – jag har läst Göranssons bok ”Björnen kommer” - som fiskeriverkets forskare slutligen övertygade den svenska marinen om att typljudet var av biologiskt och inte mänskligt ursprung och att det härrörde från sillstim.

Vem och varför folk bjuds in på olika seminarier vet jag inte. Såg ingen socialdemokrat eller någon tvivlare på ”Sovjetspåret” på det Timbroseminarium där ÖB Gustafsson, Frisk och andra ubåts(sill)jägare diskuterade de senaste aktiviteterna, 2014-15. Kanske ABFs seminarieplanerare anade att inte allt stod rätt till med typljudet och ville hålla ubåtsdiskussionen på ett mer sunt grundat resonerande.

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 7 november 2017, 08:37

Ser Herr Fritiofsson ingen motsättning i att Usa skulle involvera en 40 meter lång miniubåt, som bullrade mer än det flesta, och var totalt beroende av sitt moderfartyg för att kunna operera i övningar där man riskerade att bekämpas av skarp verkanseld ? Miniubåten var dessutom atomdriven .
Och varför skulle man nyttja HMY Britannia för transport av miniubåtar. Och vilka miniubåtar? Britterna hade inga vid den tiden. Och om man gjort sig omaket att bygga om HMS Porpoise för uppgiften, varför nyttjades inte hon ? Operationerna var väl tänkt att ske dolt ? Och om man använde HMY Britannia, var det svenska dykarna informerade , och en del av mörkläggningen ?
//Thule

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Gerrgul » 14 november 2017, 11:38

Thule3 skrev:Här är lite Gerrgul , men det finns andra källor. Skall återkomma då jag har mer tid //Thule

http://www.kalla-kriget.se/sverige/mili ... planer.php
Tack för länken. Jag har tagit en titt på materialet och det verkar innehålla i huvudsak efterhandskonstruktioner där kärnvapenscenariot är ett bland flera. Annars var ju huvudhypotesen bland NATO s strateger att ett eventuellt sovjetiskt anfall skulle inledas i Centraleuropa via en massiv pansarattack. Om detta skriver ju också Holmqvist vars bok jag börjat läsa.

Mitt syfte med inhoppet i diskussionen var ju att fästa uppmärksamheten på de stora skillnaderna mellan dagens Rysslands marin och !980-talets. Marinen är enligt fredsforskningsinstituten den försvarsgren där Ryssland stöter på de största svårigheterna att återställa något av den forna kapaciteten efter 90-talets förfall. Och till bilden hör då rimligen också det faktum att Stilla Havet och Svarta Havet alltid getts högre prioritet.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 14 november 2017, 23:03

Stighult skrev:Någon som läst Björnen Kommer?
https://shop.offsidepress.se/sv/bocker/ ... ed-ry.html
Ja, jag håller på.

Den är i mycket en förnuftig bok.

Men tro för guds skull inte att boken
"Som läsare får du därigenom verktyg för att skilja relevant information från propaganda och rena bedrägerier."
Precis som alla andra i debatten så är boken skriven med ett syfte,
Historian han vill berätta är att "Ryssland har inte varit ett hot mot Sverige, och miniubåtar har aldrig funnits i svenska vatten"
Fakta som skulle kunna motsäga hans historia, utelämnas eller i några fall förlöjligas.
Författaren är dock en bättre författare än de tidigare försöken i ämnet.

Om jag orkar så blir det nog en egen recension i en egen tråd.

Själv tycker jag det vore intressant om vi kunde få tillbaka Rickard till forumet.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av MD650 » 23 november 2017, 17:12

Tråden stängd för översyn tillsvidare

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av LasseMaja » 22 maj 2018, 17:42

Då låser vi upp den här tråden på prov igen. Försök att vara trevliga mot varandra.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 15 juli 2018, 12:49

Debatten halvdog lite efter låsningen,

Något som vore bra för att föra debatten framåt tycker jag vore om några av er som sitter inne på faktisk information tar bladet från munnen och berättar vad ni vet, ren fakta.

Får vi tillräckligt många som bidrar med information kan kanske de sista pusselbitarna börja läggas.

Hitills blir det mest insinuationer och sen en slutsats. Vad som saknas är verifierbar information så att tråden kan dra en kvalificierad slutsats.

Nu har faktiskt OceanX haft sina vittnesmål publicerade ett år eller nåt och dom har inte fått någon påringning av någon myndighet eller militär och det är detaljerade vittnesmål av dom som var där.

Kan dom kan vi tänker jag här :D

Vi kan antingen köra på i denna tråd eller börja posta information i de olika kränknings-trådarna, typ Töre 1987 osv. ett bibliotek av vittnesmål?

Jag är personligen jädrigt trött på de färdigserverade slutsatserna, dom är ju ganska grundligt diskuterade vid det här laget, jag kan nog rabbla dom i sömnen.

Jag tycker vi kom långt i diskussionen innan låsningen och tesen om U137 har väl än så länge inte fällts?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 18 juli 2018, 11:01

Jag fortsätter med lite förslag,

-Någon som tjänstgjort på BELOS och kan bekräfta att amerikanska SEALs var närvarande till och från under 80-talet?

- Någon som tjänstgjorde på VISBY (på bryggan) under Horsfjärden incidenten och kan bekräfta det Pierre Hanell sade sig ha sett?

-Någon som tjänstgjorde på, eller runt, Sjöhunden under Horsfjärden incidenten och kan bekräfta att Västtyska eller Sovjetiska ubåtar/farkoster passerade ut genom det norra inloppet?

-Någon som tjänstgjorde på de patrullbåtar som Kviman använde sig av vid Mälsten som kan bekräfta hans historia.

-Någon som tjänstgjorde vid Töre 1987 eller 1983 eller på något fartyg vid Hävringe 1988 som kan addera till det vi tror oss veta :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 21 juli 2018, 16:53

JHAN skrev:
18 juli 2018, 11:01
Jag fortsätter med lite förslag,

-Någon som tjänstgjort på BELOS och kan bekräfta att amerikanska SEALs var närvarande till och från under 80-talet?

- Någon som tjänstgjorde på VISBY (på bryggan) under Horsfjärden incidenten och kan bekräfta det Pierre Hanell sade sig ha sett?

-Någon som tjänstgjorde på, eller runt, Sjöhunden under Horsfjärden incidenten och kan bekräfta att Västtyska eller Sovjetiska ubåtar/farkoster passerade ut genom det norra inloppet?

-Någon som tjänstgjorde på de patrullbåtar som Kviman använde sig av vid Mälsten som kan bekräfta hans historia.

-Någon som tjänstgjorde vid Töre 1987 eller 1983 eller på något fartyg vid Hävringe 1988 som kan addera till det vi tror oss veta :)
HMS Visborg?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 27 juli 2018, 17:50

Wedman
HMS Visborg?
Ja det var det väl kanske :)

Var du där?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bjernevik » 27 juli 2018, 21:29

JHAN skrev:
27 juli 2018, 17:50
Wedman
HMS Visborg?
Ja det var det väl kanske :)

Var du där?
Rimligen. För 1982 låg HMS Visby i Göteborg... :wink:
Bild

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 4 september 2018, 21:22

Det var väl kul att det här till sist kom fram, vi har ju diskuterat det länge i tråden och prickat väldigt rätt :D

Dock så är ju CB gjord helt i teflon och detta kommer inte röra honom i ryggen,

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amer ... r-till-usa

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingv ... -sitt-land

Thule3
Medlem
Inlägg: 1140
Blev medlem: 26 maj 2015, 05:34
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 15 oktober 2018, 04:54


Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 25 oktober 2018, 19:12


Skriv svar