Vad är felet med världsekonomin?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Amund » 7 april 2017, 22:12

Jag får känslan att börsen nuförtiden går upp trots oro och incidenter, min känsla är att exempelvis de senaste händelserna i Syrien där USA och Ryssland aktivt befinner sig i en krigszon på olika sidor, förr om åren borde ha lett till oroliga börser, likaså den typ av terrordåd som vi bevittnat idag i Stockholm och även tidigare i Europa. För att inte tala om Asien med allt från Nordkorea till Spratley-öarna... Det krävs nog något väldigt extraordinärt innan kapitalet flyr börserna till säkrare hamnar, men det kanske inte längre finns några säkra hamnar som statsobligationer och dylikt?

Vad krävs för att börserna ska rasa ned till en rimlig nivå - Att de västliga centralbankerna slutar dopa ekonomin eller kanske att Kim Jong Un placerar ut kärnvapenspetsar på Key West..? :?

Inte ens stora hot mot oljeleveranser verkar oroa någon placerare nuförtiden... :roll:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 april 2017, 08:41

Amund skrev:Jag får känslan att börsen nuförtiden går upp trots oro och incidenter, min känsla är att exempelvis de senaste händelserna i Syrien där USA och Ryssland aktivt befinner sig i en krigszon på olika sidor, förr om åren borde ha lett till oroliga börser, likaså den typ av terrordåd som vi bevittnat idag i Stockholm och även tidigare i Europa. För att inte tala om Asien med allt från Nordkorea till Spratley-öarna... Det krävs nog något väldigt extraordinärt innan kapitalet flyr börserna till säkrare hamnar, men det kanske inte längre finns några säkra hamnar som statsobligationer och dylikt?

Vad krävs för att börserna ska rasa ned till en rimlig nivå - Att de västliga centralbankerna slutar dopa ekonomin eller kanske att Kim Jong Un placerar ut kärnvapenspetsar på Key West..? :?

Inte ens stora hot mot oljeleveranser verkar oroa någon placerare nuförtiden... :roll:
Överskott på ''löst kapital''som desperat söker hamnar som ger någon - avkastning......

Med svällande bostadsbubblor på många håll och ett ränteläge som i praktiken - är Noll finns det tydligen 2-3 Trillioner $$$ som
dribblas med ''warp speed's fria kapitalrörelser'' runt Jorden för att hitta placeringar - börsen ses som säkrare än det mesta andra.....

En Trillion - är 1000 Miljarder = $ 1000.000.000.000 - go figure....

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 8 april 2017, 09:45

varjag skrev:
Överskott på ''löst kapital''som desperat söker hamnar som ger någon - avkastning......
Precis, det är nog en väldigt stor anledning men det är konstigt att marknaden inte reagerar på att börsvärdet inte motsvaras av företagsvinster utan enbart på stor tillgång av riskvilligt kapital. Som om det inte är nog så går sedelpressarna varma och eftersom ingen vill ha pengarna är det regeringarna själva som prånglar ut dem på marknaden genom att köpa egna obligationer, det är enorma summor som läggs på dessa så kallade "kvantitativa lättnader". Det gjorde nog nytta under finanskrisen men det är bara USA som verkar intresserade av att stänga av nödstyrningen av ekonomin - Jag tror ingen annan vågar stoppa dopningen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 10 april 2017, 09:59

LasseMaja skrev:
mrsund skrev:Jag förstår hur du menar, det kommer då ned på hur man tycker att samhället skall se ut.
En del kan tänka sig subventionerade bostäder, men inte lika många kan tänka sig subventionerade Ferraris :)
Det är väl knappast subventioner som folk pratar om som lösning på bostadskrisen. Det handlar ju om en marknad som inte fungerar. Om oligopol inom byggbranschen som möjliggör prisökningar som inte återfinns inom industrin exempelvis. Det handlar om krångliga byggnormer och regler som fördyrar och försvårar byggandet. Det handlar om långa handläggningstider och möjligheter att överklaga bygglov. Det handlar om brist på marknadshyror för hyresrätter osv. Bostadsbristen är ett högst påtagligt problem och vi håller raskt på att rullas tillbaka många årtionden när det gäller trångboddhet, möjlighet för unga att flytta, möjlighet för äldre att flytta, separation, studier, flytta till lägre avlönade jobb mm.
Är det brist på marknadshyror?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 10 april 2017, 18:21

Efter en noggrann analys har jag kommit fram till att det största felet är att en alldeles för liten del av världsekonomin... hamnar i mina fickor.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 27 juni 2018, 08:28

Nu har börsen gått sidledes i ett halvår, bostadspriserna sjunker, räntorna går ej ännu upp och USA sysslar med div. handelskrig. Kan det vara läge för en riktig nedgång framåt hösten?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 juli 2018, 00:44

LasseMaja skrev:
27 juni 2018, 08:28
Nu har börsen gått sidledes i ett halvår, bostadspriserna sjunker, räntorna går ej ännu upp och USA sysslar med div. handelskrig. Kan det vara läge för en riktig nedgång framåt hösten?
En bra fråga LM - som bättre hjärnor än min grunnar på…..

Den unika (?) situationen med Noll-räntor, har ju lett till helt groteska skuldbördor överallt. Bostäder, spekulationskrediter, företagskrediter.
Statliga och Kommunala krediter av storlek - Kan Aldrig Betalas!
Ingen - vågar röra ''växelspaken'' för då rasar hela korthuset!
Jag föredrar termen ''krediter'' i.s.f. lån då verkligheten är att banker aldrig ''lånar ut pengar''. Dom säljer krediter!
M.a.o. - ''pengarna'' stannar hela tiden - i bankerna.

Samtidigt ser vi en krypande inflation överallt som till slut - troligen spräcker kreditbubblan.

Det är tio år sedan den sista brast - med krascher överallt som började i USA med spreds med olika effecter över hela världen….

Lånebubblan idag är oerhört mycket större än 2007/2008 - och när (inte om!) den brister, vet nog ingen var raset slutar :roll:

När en
Ferrari GTB 1964.jpg
har en prislapp på $ 100 000 000 dollars
http://www.foxnews.com/auto/2016/04/08/ ... -shop.html
- är det nånting mycket sjukt med världsekonomin :oops:

My tuppence, Varjag

Skriv svar