SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2018, 19:23

sonderling skrev:
23 juni 2018, 18:30
Jag fattar ingenting av denna konlikt men så lyssnade jag på : https://sverigesradio.se/avsnitt/1094166
Vetenskapsradion historia där de tog upp ämnet och begrep lite mer.
Kan du ge oss en resumé?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av koroshiya » 24 juni 2018, 01:54

sonderling skrev:
23 juni 2018, 18:30
Jag fattar ingenting av denna konlikt men så lyssnade jag på : https://sverigesradio.se/avsnitt/1094166
Vetenskapsradion historia där de tog upp ämnet och begrep lite mer.

Såg avsnittet på Vetenskapens värld på tv om Kata och det var mycket intressant.

Sonderling
Du har lyckligtvis missat hela grejen. Det här har varit en stor konfliktfråga sedan 70-talet.

Man kan säga att det fanns en traditionell syn på hur Sverige blev Sverige, och en nyare, som pekar på faktorer och krafter utanför Mälardalen.

Så sent som på 80-talet var det här så allvarligt att välutbildade historiker och arkeologer kunde bli svartlistade för att de beskrev en verklighet där allt inte kretsade kring Mälaren. Således finns det exempel på en historiker som fick fly från landet, och istället göra karriär i ett av grannländerna, där han också blev professor på ett universitet.

Nuförtiden har folk lugnat ner sig och kommit fram till att det i Sverige finns gott om plats för olika maktcentra, och att man inte längre tror på att ett enda område skulle ha kunnat utöva någon form av hegemonisk makt under 1000 år eller så.

Men det är fortfarande högst känsligt, och varje program om denna tid kommer att nagelfaras, och kommer att kritiseras.

Jag tror jag skrev att en del av problemet kanske är att de som säljer programmen kanske också skapar namnen. Vikingarnas tid, skulle kanske egentligen heta, några Vikingars tid, och vissa andras.... men det hade väl inte varit lika gångbart.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av sonderling » 24 juni 2018, 06:26

Markus Holst skrev:
23 juni 2018, 19:23
sonderling skrev:
23 juni 2018, 18:30
Jag fattar ingenting av denna konlikt men så lyssnade jag på : https://sverigesradio.se/avsnitt/1094166
Vetenskapsradion historia där de tog upp ämnet och begrep lite mer.
Kan du ge oss en resumé?
Ja alltså de tog upp detta hur känsligt det var och att tv programmet anmälts till granskningsnämnden och att man bombas med arga mail så fort man säger si eller så. En person i programmet, minns inte vem men en kvinna vågade t.o.m påstå att det kunde vara den gamla konflikten mellan Stockholmare och Västkusten, som kunde ligga bakom. (En konflikt som jag själv fått känna av men inte fattat nått av heller. Mest Västkust mot Sthlm om jag säger så. :roll: )
Alla var väl överens om att Sverige började på flera olika ställen innan det ens blev Sverige så att säga.

Jo jag har nog missat hela grejen. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av koroshiya » 25 juni 2018, 00:07

sonderling skrev:
24 juni 2018, 06:26
Markus Holst skrev:
23 juni 2018, 19:23
sonderling skrev:
23 juni 2018, 18:30
Jag fattar ingenting av denna konlikt men så lyssnade jag på : https://sverigesradio.se/avsnitt/1094166
Vetenskapsradion historia där de tog upp ämnet och begrep lite mer.
Kan du ge oss en resumé?
Ja alltså de tog upp detta hur känsligt det var och att tv programmet anmälts till granskningsnämnden och att man bombas med arga mail så fort man säger si eller så. En person i programmet, minns inte vem men en kvinna vågade t.o.m påstå att det kunde vara den gamla konflikten mellan Stockholmare och Västkusten, som kunde ligga bakom. (En konflikt som jag själv fått känna av men inte fattat nått av heller. Mest Västkust mot Sthlm om jag säger så. :roll: )
Alla var väl överens om att Sverige började på flera olika ställen innan det ens blev Sverige så att säga.

Jo jag har nog missat hela grejen. :oops:

Sonderling
Som IFK-are och göteborgare är den konflikten välkänd, fast jag i stort inte bidragit till den. Enda gången var då jag var på semester i Stockholm och hamnade på ett hak med en bajare, och sade några ord om de mäktiga göterna... Förvisso var jag något provocerad av hans yra, då det här var i början av 2000-talet, och något av Hammarbys bästa tid, men mina ord var ändå bara trams, och handlade om en ifk-framtid som vi inte fick se.

Annars får jag säga att det var en väldigt trevlig semester, och att stockholmarna var väldigt vänliga, och den jag pratade med om fotboll var också mestadels trevlig :)

Men den här frågan har äldre rötter med grunder i folksägner om Västergötland. På något vis verkar man ha trott att gudakrafter har varit förknippade med berg och annat i området, och med tiden har präster och adelsmän snappat opp det, och börjat fundera över områdets äldre historia.

En typisk ädling som varit aktiv är Per Tham. Han menade saker som att Yggdrasil stod på hans mark, och att Oden bodde på andra sidan sjön från hans gård...

Under det tidiga 1900-talet hade beläsenhet spridit sig till stora delar av områdets befolkning, och det hände att folk gjorde sina egna tolkningar av gamla sagor. Dessa tolkningar kom ofta fram till att de gamla göterna och asarna hade bott ganska nära det ställe där författaren satt och skrev. Ett exempel är Theodor Stalheim som kom fram till att asarna bodde runt Uddevalla, och att alla germaner kom från Atlantis och hade stigit iland på Hermanö (Germanö).

Så det var ursprungligen inget man hade emot Stockholm, utan bara en nationalromantisk önskan om att lyfta fram hembygden.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av Lejonmod » 10 juli 2018, 14:06

Som stockholmare förstår jag inte heller denna konflikt, eftersom de flesta invånarna i rikets kungliga huvudstad är flyktingar från Svea Rikes kulturellt underutvecklade provinser

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inlägg av erep » 10 juli 2018, 16:03

Här utanför Sverige tar jag bara fram popcornet...

Skriv svar