Tabun runt häst som mat?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av Hans » 23 juni 2018, 12:24

Tackar för svar.

En liten parentes, om jag rider med Brunte och han ramlar och bryter benet. Lider rejält. Får jag som privatperson gå och hämta lämpligt skjutvapen och avliva honom?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2018, 12:55

Hans skrev:
23 juni 2018, 12:24
Tackar för svar.

En liten parentes, om jag rider med Brunte och han ramlar och bryter benet. Lider rejält. Får jag som privatperson gå och hämta lämpligt skjutvapen och avliva honom?

MVH

Hans
Ja.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av erep » 23 juni 2018, 22:25

Markus Holst skrev:
23 juni 2018, 04:00
erep skrev:Ett av argumenten mot hästkött är ju att de är fullpumpade med doping-medel, så det ska inte ätas. Är det faktiskt så?
Nej.

Doping inom hästvärlden är sällsynt. Dopingkontroller är lika rigorösa inom åtminstone ridsporten som i humansporten. Ingen hästsport är ju en styrkesport varför doping inte är särdeles effektivt. Man kan inte dopa fram teknik. De vanligaste dopingpreparaten är olika typer av smärtstillande. Hur det är inom trav och galopp vet jag inte, men har svårt att tro att det är särdeles annorlunda där. Däremot är det så klart inte ovanligt att hästar vid dödsögonblicket har behandlats med mediciner utskrivna av veterinär. Mer om det nedan.

Att de flesta (svenska) hästar inte blir livsmedel beror på de saker jag redan nämnt ovan:

1) När beslut om avlivning tas är hästarna oftast sjuka. Antingen infektierade eller så går de på någon behandling mot någon obotlig krämpa, vilket oftast medicineras mot med något preparat med slakt-karens, till exempel smärtstillande. Då kan hästen inte säljas till slakt.

2) De flesta hästägare trivs inte med tanken att deras kamrat skall ätas upp. Att köra ett djur till ett slakteri för att där låta avliva det känns, tja, okamratligt, för att använda ett banalt ord. Därför anlitas oftast nödslakt, alltså att hästen avlivas på gården och kadavret hämtas för destruktion.

3) Just som med våra hundar vill många ta hand om kvarlevorna. Det är långt ifrån ovanligt att hästar grävs ned under värdiga former hemma i hagen (vilket kräver statens tillstånd) eller att de kremeras och askan tas om hand av ägaren.
Ja, jag antog att doping "argumentet" var strunt.

Jag förstår argumentet angående en "kamrat", men historiskt hade man inte problem med djur som man namngav. På småbruk gav man namn åt sina grisar och nötkreatur. Trots det var det inte ett problem att slakta och äta dem. Hur det var med hästar vet jag inte. Jag killgissar på att en del såldes till slakterier.

Under fortsättningskriget uppfödde min far som tonåring kaniner för köttets skull. Jag skulle vara förvånad om inte de var namngivna. Jag måste fråga honom om det.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av frodeh » 26 juni 2018, 22:38

Hvalbiff, selkjøtt og hestepølse får du kjøpt i butikker her i alle fall. Hestepølsa her i traktene kalles svartpølse og var en slager da mine barn var små. Jeg tror som noen andre her nevnte at dette med at hest ikke skal fortæres er noe vi har fått fra den engelskspråklige sfæren. Det hadde vært interessant å vite mer.

Historisk så har ikke vi skandinaver hatt alt for mye å velge i på matbordet, så man tar det man har. Min svigerfar pleide å si at "hest er best - som pålegg". Hval og sel har blitt mer eksotisk og overklasse etter at miljøorganisasjonene presterte å svartmale hele industrien, men før var dette hverdagsmat og har nok berget livet på mange nordmenn opp gjennom årene.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av sonderling » 30 juni 2018, 12:33

Ot spåret äta en kamrat. Läste som sidoinfo i en bok om Malayan emergency att byborna byte grisar med varandra för att slippa slakta den de fött upp.

Sonderling

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av Jens Yde » 30 juni 2018, 14:37

I Danmark er salget af hestekød så lavt, at det ikke registreres.

Roskilde Festival 2018 åbner i dag. I 2017 var der en bod "Eat Horse Of Course", hvor der blev solgt 5000 cowboytoasts med hestebøf til festivaldeltagerne.

90 procent af maden på festivalen er økologisk.
https://sn.dk/Roskilde-Avis/Grundsmag-b ... kel/665063

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tabun runt häst som mat?

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2020, 20:03

Jag tänkte på en sak till, ang. hästar som mat.

Kan det vara så, att om man äter häst äter man en stor investering?

Mjölk-kon är lönsam för mjölkning i kanske fyra år, sedan är det bäst att ersätta henne med en yngre förmåga. Därför är det rentabelt att slakta henne.

Tjurkalvar får man vare sig man vill eller inte. För moderna bönder är de mesta en kostnad. Att äta upp tjurkalven skapar ingen negativ ekonomi.

Hästen, däremot, har oftast varit en så dyr investering att man gör bäst i att hålla den vid liv och arbetsför så länge som möjligt. Det är alltså ekonomiskt olönsamt att slakta dem i förtid varför det alltid varit ont om hästkött på marknaden.

Det resonemanget kan man, jämfört med oxen som oftast saktades vid 7 års ålder och ersattes av en ny, vända åt andra hållet: Eftersom det inte finns efterfrågan på hästkött är det mer lönsamt att låta hästen arbeta så länge den kan. Fast fortfarande var nog en ung häst dyrare i inköp än en ung oxe eftersom de senare fanns i överflöd.

Skriv svar