Quiz: Finlands historia

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Markus Holst » 14 juni 2018, 00:59

Jag ger Varjag rätt för halva svaret, och konstaterar att han inte har googlat sig fram för då hade han enkelt hittat del två :)

Skändningen ägde ju rum på Åbo slott, men dit fick inte konstnären komma in. Slottet fungerade som många andra gamla borgar som sädesmagasin vid tiden. Istället hittade han lämpliga miljöer i Åbo domkyrka, vilka fick tjäna som inspiration.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hertig_Ka ... emings_lik

Varjag frågar vidare

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2018, 02:29

Markus Holst skrev:Jag ger Varjag rätt för halva svaret, och konstaterar att han inte har googlat sig fram för då hade han enkelt hittat del två :)

Skändningen ägde ju rum på Åbo slott, men dit fick inte konstnären komma in. Slottet fungerade som många andra gamla borgar som sädesmagasin vid tiden. Istället hittade han lämpliga miljöer i Åbo domkyrka, vilka fick tjäna som inspiration.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hertig_Ka ... emings_lik

Varjag frågar vidare
Tack Markus----
Jag ger gärna frågan till erep, han har bättre grepp om Finlands hisoria än jag - varsågod erep !

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 14 juni 2018, 04:50

Nja,
Jag är definitivt ingen expert, och använder olika söktjänster för detaljer, men enligt ett antal källor blev Edelfelt missnöjd med sädesmagasinet (Åbo slott), så han åkte tillbaka till Paris och använde kapellet på Cluny museum som en förebild för en medeltida omgivning. Jag hittade inget om Åbo domkyrka på nätet, men är definitivt ingen konsthistoriker.

Det är enklare att läsa om finsk historia när man som barn lärt sig finska.
Prova med översättare här https://kaponieeri.blogspot.com/2010/12 ... rkuun.html

Sedan kan man fråga sig vad är sant och vad är "fake news".

Här är en artikel av en historiker, där skribenten bekräftar att Hertig Karl faktiskt kontrollerade att Klaus Fleming fanns i kistan, att han följde änkan till kistan för att inte råka ut för det som numera kallas IED, men att han knappast drog i skägget eller ingav sig i bråk men änkan
https://anulah.wordpress.com/2017/03/10 ... lla-sanoi/

Från ena av länkarna finns ju ett re-enactment av händelsen

Bild

----

Men eftersom jag inte har någon fråga, och inte vill lägga beslag på frågan, så är den för min del är fri

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 15 juni 2018, 21:00

varjag skrev:Hmmm...dax knyta upp denna frågan :( Det var bara Schwemppa som fattade vad den handlade om :thumbsup:

The Great Grain Race - kappseglingen från Sydaustraliska hamnar till Falmouth på Englands Kanalkust.
Year, Winning ship,Flag,Days

Route

1921 Marlborough Hill Finland 91 Port Lincoln - Cobh
1922 Milverton Finland 90 Melbourne - London
1923 Beatrice Sweden 88 Melbourne - London
1924 Greif Germany 110 Port Lincoln - Falmouth
1925 Beatrice Sweden 103 Adelaide - Falmouth
1926 L'Avenir Belgium 110 Geelong - Lizard
1927 Herzogin Cecilie Finland 98 Port Lincoln - Cobh
1928 Herzogin Cecilie Finland 96 Port Lincoln - Falmouth
1929 Archibald Russell Finland 93 Melbourne - Cobh
1930 Pommern Finland 105 Wallaroo - Falmouth
1931 Herzogin Cecilie Finland 93 Wallaroo - Falmouth
1932 Parma Finland 103 Port Broughton - Falmouth
Pamir Finland 103 Wallaroo - Cobh
1933 Parma Finland 83 Port Victoria - Falmouth
1934 Passat Finland 106 Wallaroo - Lizard
1935 Priwall Germany 91 Port Victoria - Cobh
1936 Herzogin Cecilie Finland 86 Port Lincoln - Falmouth
1937 Pommern Finland 94 Port Victoria - Falmouth
Passat Finland 94 Port Victoria - Falmouth
1938 Passat Finland 98 Port Victoria - Falmouth
1939 Moshulu Finland 91 Port Victoria - Cobh
1948 Viking Finland 139 Port Victoria - Falmouth
1949 Passat Finland 110 Port Victoria to Penarth dock south wales

1949 - gick det sista loppet - då ångan redan sedan länge - slagit ut segelfartygen. Det fanns bara två deltagare -
fyrmastbarkarna PAMIR och PASSAT.....bägge tillhöriga den två år tidigare avlidne Åländske skeppsredaren

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Erikson
The last of the Grain Races was in 1949. Pamir (Captain Verner Björkfelt), fully loaded with 60,000 sacks of Australian barley for distilleries in Scotland, set sail at Port Victoria on 28 May 1949, rounded Cape Horn on 11 July, passed Lizard Point on 2 October and arrived at Falmouth just beyond it in 128 days. Passat (Captain Ivar Hägerstrand), left Port Victoria four days after Pamir, but passed Pamir somewhere in the Roaring Forties of the southern Pacific Ocean on the 6,000 mile run to Cape Horn, and arrived at Penarth Dock South Wales after 110 days. However, it bestowed on Pamir the honor of being the last windjammer with a commercial load to round Cape Horn
Kapten Björkfeldt/PAMIR = 1:a frågebilden, Kpt Hägerstrand/PASSAT = 2:a (männen av Järn)
Finnish Barque Won

'The Grain Race'
LONDON, October 3.— The fourmacted Fin
tiith barque Passat, which anchored yesterdayafternoon at Barry Roads, South Wales, won the

grain race from Australia by some hours from her
rival, the fourmaster Pamir.
As the Passat dropped anchor. I
the Pamir was sUll to Seaward of
Falmouth lighthouse with about three miles to go. !
Kan man kalla en ''fotofinish!''

https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/63073267

Som ses i tabellen ovan vann totalt finska barkskepp de flesta av dessa lopp. Gustaf Erikssons' flotta bestod övervägande av
klassiska barkskepp han köpt från de sägenomspunna tyska Laeisz-rederiet, kända som ''The Flying P-Liners'' då fartygen alla
hade namn som började med bokstaven P

http://pamir.perso.infonie.fr/Voiliers/ ... ottewe.htm

PASSAT - kan än idag beses i Travemünde -
fyrmastbarken PASSAT.jpg

liksom många av Erikssons gamla skepp…som bevarats till eftervärlden :thumbsup:

PAMIR blev tyskt skolskepp - kantrade & sjönk vid Azorerna 1957 under tysk kapten - Johannes Diebitsch, med svår manspillan….

https://en.wikipedia.org/wiki/Pamir_(ship)

Jag minns att på Åland efteråt var det ''många huvudskakningar och mycken tandagnisslan….'' :roll:

På lilla Åland, fanns det mera samlad kunskap 1957 - än någon annanstans i hela världen - om konsten att hantera råseglade skepp
i transoceanfart.
Sjökaptener med ''Kaptensbrev'' - både för Segel & Ånga!

Som slutkläm; 1939 bordades ett finskt barkskepp av engelsk kryssare > har glömt vilka….

Kryssarchefen hotade ta barken i beslag. Finnskepparn blev inte svaret skyldig -
Kapten, Ni har inte en enda man i Engelska Flottan som kan segla mitt fartyg!

Hrmmm - You are absolutely right Captain!

:lol:

Frågan är fri!

Varjag
Om ni har tillgång till VPN med en server i Finland, finns här en intressant dokumentär om ett av skeppen, Herzogin Cecilia. Programmet är på svenska, även med svensk textning
(Arenan skall inte ses via VPN, men i.a.f. Freedome VPN lyckas med att fixa det)

https://arenan.yle.fi/1-2073053

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 24 juni 2018, 12:07

Lite stiltje.
Vem designade det här märket och vilka bar det?
Bilagor
Not Tiffanys.jpg
Not Tiffanys.jpg (85.93 KiB) Visad 506 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 24 juni 2018, 22:31

Ledtråd:
Bilagor
upphovsman.JPG
upphovsman.JPG (42.21 KiB) Visad 483 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 juni 2018, 23:18

Akseli Gallen-Kallela
Pilotmärke?

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 25 juni 2018, 08:58

Visst är det ett pilotmärke från 1918 formgivet av Gallen-Kallela. Finns att köpa på finska flygvapenmuseet men rekommenderas inte att bäras utrikes.
Varjag lyfter nästa.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 juni 2018, 11:53

Tack Lasse
Denne man, en svensk
en liten incident....jpg
en liten incident....jpg (177.02 KiB) Visad 448 gånger
sägs varit inblandad i -
Bilagan en liten incident....jpg finns inte längre
- som den kallades…..

Vad hette svensken, vad och var - inträffade ''incidenten'' ?

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 25 juni 2018, 17:44

Sådana här scener såg man väl inte ens i Dragsvik. Ser mer ut som japaner som roar sig i t ex Nanjing men vad har Sverige och Finland i så fall med saken att göra?
Ännu en lyckad kryptisk fråga från varjagen.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 juni 2018, 21:59

Lasse Odrup skrev:
25 juni 2018, 17:44
Sådana här scener såg man väl inte ens i Dragsvik. Ser mer ut som japaner som roar sig i t ex Nanjing men vad har Sverige och Finland i så fall med saken att göra?
Ännu en lyckad kryptisk fråga från varjagen.
Tja Lasse - ingen vacker bild. Men det var ''jägare'' inblandade….

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 25 juni 2018, 23:25

Det var kanske mannen med svärdet, antagligen en officer, som ledde tankarna mot Nanking eller Nanjing (som vi skriver i dag), men jag tror att han har bara pekat nånting. Mördandet gjordes på ett normalt militärt sätt, med ordentliga exekutionsplutoner.

Vi talar om ungefär 400 mordoffer i slutet av april år 1918.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 juni 2018, 04:42

Femtiotrean skrev:
25 juni 2018, 23:25
Det var kanske mannen med svärdet, antagligen en officer, som ledde tankarna mot Nanking eller Nanjing (som vi skriver i dag), men jag tror att han har bara pekat nånting. Mördandet gjordes på ett normalt militärt sätt, med ordentliga exekutionsplutoner.

Vi talar om ungefär 400 mordoffer i slutet av april år 1918.
ja men kläm fram med svaret då…..!

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 26 juni 2018, 06:21

When in Rome...

...gör som varjagen gör :roll:

PS Jag har ju en så pass hemmaplansfördel i den här kvissen att jag tycker att jag bör låta andra skalmaniter pröva sina kunskaper först - och jag tycker inte alls att det viktigaste med kvissarna är att få det rätta svaret och gå vidare till nästa fråga så snabbt som möjligt. Men ta det lungt, jag skall inte lämna dig i det fruktade kvissträsket eller -öknet :lol:

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 27 juni 2018, 23:35

Under slutskedet av det finska inbördeskriget avrättade de vita - jägare och skyddsgårdister under ledning av jägarofficerare - 360 ryssar eller ryskfödda viborgare och några tiotal andra icke-finländare (polacker, balttyskar, t.o.m en italianare). Massmordet på fyrahundra oskyldiga civilister - bland dem några skolgossar - som hade inget med den röda sidan att göra utan hade sympatiserat med den vita sidan och väntat på jägarna som befriare är kanske den största skamfläcken i inbördeskrigets och i Finlands historia.

En undersökning efter kriget lades ned utan resultat. Avrättningarna som skedde utan rannsakning och rättegång avfärdades som ett beklagligt fall av allmänt kaotiskt krigshärjande och enskilda befälhavares självsvåld och en reaktion på de mord som de röda hade gjrrt sig skyldiga. När de vita hade intagit staden, hade de funnit tiotals lik av vita civilister som hade dödats med handgranater i länsfängelsens celler. I frihetskrigets historieskrivning passade den naturligtvis inte och massmordet som jägarna verkställde förblev en undanhållen skamfläck. Senare såg man avrättningar mot en bakgrund av jägarnas segeryra eller segerbrunst och en mer eller mindre virulent rysshat som var förhärskande i den vita armén

Den kanske senaste teorin, lanserad av historikern Lars Westerlund, är att det hela var en provokation mot Mannerheim. Avsikten var att få honom att öppet utmana jägarna, som i så fall skulle ha segrat på grund av sin stora popularitet som den vita sidans frälsare. Mannerheim skulle ha störtats, Wilhelm Thesleff hade intagit hans plats. Men Mannerheim avstod från öppen konfrontation med de självsvåldiga jägarna och avvaktade tills tyskarnas nederlag i kriget konsoliderade hans position. Wilhelm Thesleff drog sig tillbaka från politiken.

Svensken var major Martin Ekström som ledde Vasa skyddsgardister. Man vet att han var aktiv i händelserna, men inte om han gav order om avrättningen eller inte ens om han var närvarande mellan slottsvallarna där avrättningarna tog plats.

Låst