Vad är inte bra med Ringen?
Nästan alla här är väl överens om att "The Lord of the Rings" är en bra bok, men det vore intressant att veta vad alla vi som gillar boken tycker är mindre bra med den. Den kan ju inte vara alltigenom perfekt, eller?
Namn
Alla dessa namn och släktförhållanden som gås igenom in i minsta detalj.
namn kan ju hålla med om att de kan vara svåra om man inte kan sindarinska (eller det är kanske främst i silmarillion?) men det är ju klart att en del andra namn också kan vara lätta att blanda ihop med varandra o.s.v. men släktförhållanden kan ja inte hålla med om att de förklaras så noga. kommer inte på nåt dåligt med böckerna att skriva så där på rak arm, men ja vet att det finns saker ja stört mej på förr, och ja ska nog kunna komma på dem igen... men ge mej lite tid 
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Nu blir ni väl arga, men för mig är det det här med den (eventuella?) främlingsfientligheten.
Fast det ska vi verkligen inte ta en gång till
.
Fast det ska vi verkligen inte ta en gång till
Jag har alltid tyckte mycket illa om episoden med Tom Bombadill.
Det blir riktigt töntigt och löjeväckande när han springer runt på ängarna och sjunger om sin Hjortrongull. På något sätt passar det heller inte in i resten av bokens stil. Bra att dessa delar inte är med i filmen!
Det blir riktigt töntigt och löjeväckande när han springer runt på ängarna och sjunger om sin Hjortrongull. På något sätt passar det heller inte in i resten av bokens stil. Bra att dessa delar inte är med i filmen!
Vad är det jag ser?! Tom Bombadill är ju alldeles underbar och att han inte var med i filmen var skandal!Dallandra skrev:Jag har alltid tyckte mycket illa om episoden med Tom Bombadill.
Jag tycker att denna del är bland det bästa i hela boken.Vet inte hur det är med er men jag stör mig på slutet då Saruman börjar härja i Fylke.
Så mycket av Tolkiens tematik kommer så tydligt fram i detta på många sätt avgörande kapitel. Jag kan inte räkna upp allt, men delar i alla fall...Jag ser inte vad som skulle vara bra med det.
Till att börja med har vi ju det faktum att Frodo faktiskt på ett sätt gav sig av för att rädda Fylke. När han kommer tillbaka och finner Fylke vandaliserat påmins läsaren om att bara för att Sagan är slut är inte "slutet gott, allting gott". Ondskan drabbar alltså även det hem som Frodo önskade komma tillbaka till, och för mig känns den ondskan mer "realistisk" och påtaglig, och berör på ett helt annat sätt än Saurons mer ogripbara superondska.
Kapitlet visar även att ondskan till sin karaktär oftast är ganska futtig. Saruman misshandlade ju inte Fylke för någon vettig anledning, utan mer för skadeglädjen.
Frodo får även i detta kapitel föra fram Tolkiens främsta tema: barmhärtigheten. Endast genom att vara barmhärtiga kan vi rädda oss själva. Det är ju tydligt vad gäller Gollum, och även i detta kapitel. Dessutom bjuds vi på några av Tolkiens mest välformulerade repliker (från Saruman till Frodo).
Vi får även se hur mycket egentligen hobbitarna har "vuxit". Merry & Pippin har ju förvandlats från riktiga överklassodågor till krigsveteraner.
Jag skulle kunna fortsätta, men nu får det räcka...[/quote]
Senast redigerad av 1 Danne, redigerad totalt 3 gånger.
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Håller med om att Bombadill är lite väl flummig, han passar liksom inte alls in i resten av boken. Och även om jag vet varför början är barnsligare än slutet känns det ju lite kasst.
Slutet är ju helt underbart bra, eller i alla fall Grå Hamnarna-kapitlet.
Gillar inte heller Fylkebitarna riktigt, det är för mycket Bilbo över dem.
Slutet är ju helt underbart bra, eller i alla fall Grå Hamnarna-kapitlet.
Gillar inte heller Fylkebitarna riktigt, det är för mycket Bilbo över dem.
- Never Spirit
- Medlem
Ju längre norrut man kommer (längst till Fylke) ju löjligare blir det, och ju längre söderut man kommer (längst till Mordor) desto allvarligare eller vad man ska säga. Men iallfall löjligast: Fylke/Gamla Skogen: aldrig varit i krig.....
Mordor: Ondaste riket................
Obs! Jag tycker egentligen bara att Gamla Skogen är direkt löjlig, men det är ju ända allvarligare stämning ju längre söderut man kommer tänk efter själva
Fylke/Gamla Skogen, Brie, (det stavas väl så på svenka? iallfall Bree på engelska) Vattnadal, Moria, Lothlorien, Rohan, Fangorn, Isengård, Gondor och Moria. Okej kanske inte dirket söderut mer deras väg men ändå.
Frågan är bara varför jag la ner tid på det här extremt meningslösa inlägget.............
Mordor: Ondaste riket................
Obs! Jag tycker egentligen bara att Gamla Skogen är direkt löjlig, men det är ju ända allvarligare stämning ju längre söderut man kommer tänk efter själva
Fylke/Gamla Skogen, Brie, (det stavas väl så på svenka? iallfall Bree på engelska) Vattnadal, Moria, Lothlorien, Rohan, Fangorn, Isengård, Gondor och Moria. Okej kanske inte dirket söderut mer deras väg men ändå.
Frågan är bara varför jag la ner tid på det här extremt meningslösa inlägget.............
En sak som jag faktiskt stör mej rätt mycket på är att Sam är så förbannat underdånig jämt, även om Frodo inte verkar kräva det.
nåja.. tycker inte att Tom Bombadil är helt igenom flummig, jag gillar avsnittet när han berättar om midgårds historia för hoberna. Gamla skogen tycker jag faktiskt är ganska skrämmande, och kummelåsarna, fast de ju faktiskt inte har så mycket med boken att göra egentligen.
nåja.. tycker inte att Tom Bombadil är helt igenom flummig, jag gillar avsnittet när han berättar om midgårds historia för hoberna. Gamla skogen tycker jag faktiskt är ganska skrämmande, och kummelåsarna, fast de ju faktiskt inte har så mycket med boken att göra egentligen.
Bree = Bri på svenska(Brie är väl en sorts ost?)
Never Spirit får återigen priset för sammanhängande inlägg...
Det jag stör mig mest på är Tolkiens beskrivning av orcherna, men som Fasa skrev så kan det ämnet ta upp en hel tråd alldeles självt.
Alla namnen, släktskapen, detaljrikedomen osv är enligt mig det som är bäst med Tolkien, så jag har svårt att förstå vad någon kan ha emot det. Förresten så är det väl inte så mycket släktskap i "Sagan om Ringen"? Det är ju mer Silmarillion som beskriver det...
Annars kan jag inte hitta något att klaga på...
Never Spirit får återigen priset för sammanhängande inlägg...
Det jag stör mig mest på är Tolkiens beskrivning av orcherna, men som Fasa skrev så kan det ämnet ta upp en hel tråd alldeles självt.
Alla namnen, släktskapen, detaljrikedomen osv är enligt mig det som är bäst med Tolkien, så jag har svårt att förstå vad någon kan ha emot det. Förresten så är det väl inte så mycket släktskap i "Sagan om Ringen"? Det är ju mer Silmarillion som beskriver det...
Annars kan jag inte hitta något att klaga på...