"Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

"Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av B Hellqvist » 13 juli 2017, 23:36



Förhoppningsvis blir den bra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av varjag » 14 juli 2017, 12:38

B Hellqvist skrev:

Förhoppningsvis blir den bra.
Bra = överfyller IGEN den etablerade Churchill-legenden..... troligt.

Få vågar tumma på den.

Eller - en rad alternativa sanningar..................... :roll:

Varjag

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av raskens » 19 februari 2018, 22:26

har nu sett filmen. Churchill fick sig några slängar av sleven. Gallilpoli lades honom i fatet åtskilliga gånger, när hans kapacitet diskuterades.

Det som var bra med filmen var att man fick lust att läsa vidare om en del händelser.
Filmen beskriver även hur kluven de ledande var till att forstätta kriget eller att söka fred. Vare sig svart eller vitt.

Om man googlar lite om filmen hittar men en hel del intressant.

:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av varjag » 19 februari 2018, 23:29

raskens skrev:
Filmen beskriver även hur kluven de ledande var till att forstätta kriget eller att söka fred.
Utmärkt - om just detta, nästa helt bannlysta ämne - belyses som den klara möjlighet jag alltid hävdat att det var :thumbsup:


Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av mrsund » 20 februari 2018, 08:07

varjag skrev:raskens skrev:
Filmen beskriver även hur kluven de ledande var till att forstätta kriget eller att söka fred.
Utmärkt - om just detta, nästa helt bannlysta ämne - belyses som den klara möjlighet jag alltid hävdat att det var :thumbsup:


Varjag
Du borde se den Varjagen!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av varjag » 20 februari 2018, 11:30

mrsund skrev:
varjag skrev:raskens skrev:
Filmen beskriver även hur kluven de ledande var till att forstätta kriget eller att söka fred.
Utmärkt - om just detta, nästa helt bannlysta ämne - belyses som den klara möjlighet jag alltid hävdat att det var :thumbsup:


Varjag
Du borde se den Varjagen!
Tack för rådet mrsund. Men jag brister antagligen i gråt över ''missade chanser'' :cry:
WSC said......png
WSC said......png (167.54 KiB) Visad 2275 gånger
''resultaten'' var sannerligen förskräckande :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av Sarvi » 26 februari 2018, 13:09

Såg filmen i helgen, klart sevärd. Jag slogs av likheterna mellan bunkerscenerna i Der Untergang och Darkest Hour. Sammanbitna och nervösa män i dåligt upplysta underjordsutrymmem, ledaren som kastar fram den ena idén mer verklighetsfrånvänd än den andra om läget på slagfältet. Jag gillade också hur filmen avstod från övertydliga presentationer av persongalleriet, Anthony Eden presenteras t.ex. bara som ”Anthony” och det gäller att ha lite koll på alla gubbar...

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av JohnT » 26 februari 2018, 18:29

Sarvi skrev:Såg filmen i helgen, klart sevärd.
+1
Sarvi skrev: Jag slogs av likheterna mellan bunkerscenerna i Der Untergang och Darkest Hour. Sammanbitna och nervösa män i dåligt upplysta underjordsutrymmem, ledaren som kastar fram den ena idén mer verklighetsfrånvänd än den andra om läget på slagfältet. Jag gillade också hur filmen avstod från övertydliga presentationer av persongalleriet, Anthony Eden presenteras t.ex. bara som ”Anthony” och det gäller att ha lite koll på alla gubbar...
En höjdpunkt på en konferansresa i London var när jag vaknade för tidigt på söndagsförmiddagen och tog en promenad.
En liten skylt pekade på "the Churchill war room" och jag smet ner utan att ha en aning om vart jag var på väg.

Väl värt ett besök.

https://en.wikipedia.org/wiki/Churchill_War_Rooms

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av tyskaorden » 26 februari 2018, 22:12

Har också sett denna film helt klart sevärd. Intressant att man inte väjer för att visa Churchill som en tvivlare som övervägde att söka fred med tyskarna.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av Julianus » 2 maj 2019, 10:15

tyskaorden skrev:
26 februari 2018, 22:12
Har också sett denna film helt klart sevärd. Intressant att man inte väjer för att visa Churchill som en tvivlare som övervägde att söka fred med tyskarna.
Övervägde han någonsin det? Jo jag känner till hans svar om att han skulle kasta sig över ett erbjudande om ett antal, för övrigt helt groteska, fredsvillkor. Detta var dock ett svar på en fråga från lord Halifax om han alls kunde överväga fred. Här skulle ett rakt nej förmodligen lett till avgång vilket han inte kunde ta vid det ögoblicket. Förmodligen var det med flit att de fredsvillkor han "band"sig vid att accepteravar så pass exttrema, Gibraltar Malta de gammla tyska kolonierna !? Halifax kunde ju inte gära springa iväg och fråga Hitler om han ville ha Malta och Gibraltar.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av Julianus » 2 maj 2019, 10:21

varjag skrev:
20 februari 2018, 11:30
mrsund skrev:
varjag skrev:raskens skrev:



Utmärkt - om just detta, nästa helt bannlysta ämne - belyses som den klara möjlighet jag alltid hävdat att det var :thumbsup:


Varjag
Du borde se den Varjagen!
Tack för rådet mrsund. Men jag brister antagligen i gråt över ''missade chanser'' :cry:
WSC said......png

''resultaten'' var sannerligen förskräckande :roll:

mvh, Varjag
Nix Tredje riket krossat en katastrofal seger för Hitler avvärjd. Förvisso till ett tragiskt pris. Men men det gick knappast att uppnå på annat sätt. Vår tacksamhetsskuld till WC är och förblir oändlig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Darkest Hour" - ny film om Winston Churchill

Inlägg av sonderling » 2 maj 2019, 12:31

Är det bara jag men är det inte lite av en våg av filmer som utspelar sig i början av VK2? Inte så jag klagar men bara en reflektion jag haft och undrat om det är en reaktion på den höger(extrema)-frammarschen i västvärlden som framkallat vibbar av 1940 hos manus författare?

Sonderling

Skriv svar