Riktiga rysarställen i filmen. Vad tycker ni?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Riktiga rysarställen i filmen. Vad tycker ni?

Inlägg av Danne » 27 mars 2002, 13:41

Med rysarställen menar jag alltså ställen som ger en rysningar längs ryggen, alltså något positivt!

Jag lyssnade just på soundtracket, och kom att tänka på ett sådant ställe. När brödraskapet vandrar i Moria, och Gandalf bestämmer sig för att riskera lite mera ljus. Den känslan, när han låter oss "behold the Dwarrowdelf", kommer jag aldrig att glömma. Den var precis som jag tänkte mig Tolkiens beskrivning, gånger 100. Ett av de ställen där jag nästan började gråta...

Musiken bidrar på det här stället i filmen något ofantligt, och är en av höjdpunkterna på det fantastiska soundtracket som Howard Shore komponerat.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Vattnadal

Inlägg av Mats » 27 mars 2002, 14:20

Jag tycker att Vattnadal är underbart framställt.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

gråta

Inlägg av Flikkan » 27 mars 2002, 19:40

åh, jag som hade skrivit nåt så långt och sen bara avslutades explorer! :(

hata!!! ska försöka skriva om det sen igen om jag orkar.... *suckar*

Fingolfin
Medlem

Inlägg av Fingolfin » 27 mars 2002, 23:41

Min favoritsekvens är Boromirs sista strid, jag tycker att de har gjort ett suveränt jobb när det gäller att visa att Boromir var en stor krigare och en människa som hade ett gott hjärta när han inte var under Ringens förtrollning.

Vill även säga att inledningssekvensen med sista alliansen ger mig enorma rysningar varje gång jag ser den. I alla fall fram tills det att Sauron börjar skicka alver och människor upp i omloppsbana.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 mars 2002, 00:41

Det mest hjärtknipande ögonblicket är tveklöst sorgescenerna när de just kommit ut från Moria och förlorat Gandalf. Enormt fina skådespelarinsatser där, och också väldigt välregisserat, utan det överdrivna frossande i sentimentalitet som hade blivit om det varit en amerikansk film. Jag gillar också hur man ser på Aragorn hur han högst motvilligt men ändå tvingar sig att ta på sig ansvaret för gruppen, och hur han trycker ner sin egen sorg och gömmer den i det ansvaret, så att han blir nästan onödigt brysk när han driver dem vidare bort från det farliga grannskapet. Enormt skickligt fångat!

Den andra scen jag spontant tänker på som "rysarställe" är vid Argonath; dels själva det mäktiga sceneriet, som de har gjort oerhört vackert, och dels hur Aragorn lever upp vid anblicken av sina förfäder, och liksom växer och blir konungslig för ett ögonblick.

Men de andra scener som nämns här är också suveräna. Filmen är full av "rysarställen"! :D

Håller också med Danne om hur bra Howard Shores musik förstärker de här ögonblicken. Det är verkligen ett ackompanjemang, helt och hållet avsett att lyfta fram bilderna, vilket det också gör på ett mästerligt sätt, snarare än något som står på egna ben. Att jämföra med t ex John Williams' musik till Stjärnornas krig, som jag i och för sig också gillar skarpt, men som inte är lika mycket filmmusik, inte lika intimt förknippad med varje scen utan mer ett separat konstverk. Vilket å andra sidan nog gör det mer säljbart. Jag tror inte jag skulle vilja ha Shores musik på skiva, det känns inte som om den har ett liv utanför filmen för mig. (Annat än någon enstaka "hit" kanske, som The Fellowship Theme.)

Är det förresten någon mer än jag som tänker se om filmen igen nu i helgen, för att få en titt på trailern till SodTT? Det blir fjärde titten för min del, det känns ganska lagom så. Efter det blir det inte igen förrän DVD:n. (Och jag tror nog jag väntar på den extralånga versionen i november. Fast helt säker är jag inte på att jag klarar det...)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 28 mars 2002, 08:46

jag vet inte ens om de kommer att sända den på bion här i Härnösand en gång till. men har ändå rätt stor lust att se, och jag menar, filmen var ju helt OK, mer än det. om man inte letar så mycket fel utan kollar på det som var bra istället så var den ju riktigt bra! men vet inte om jag har råd, får gå (rättare sagt bli nerskjutsad till bion, det är ju så långt att gå!!], eller ens har lust...

men soundtracket gör väldigt mkt åt filmen, även om man kanske inte märker det hela tiden. men den gör otroligt mycket!
om man inte har soundtracket så borde man ju nästan köpa det, det är verkligen bra!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 mars 2002, 11:26

Jag tycker alla har valt fantastiskt bra ställen. Boromirs död och när sällskapet kommit ut ur Moria är favoritställen för mig också... Sean Bean är helt makalös i båda de scenerna.

Jag både håller med och inte håller med dig Kamelen. Howard Shores musik är verkligen ett fantastiskt ackompanjemang till filmen, och lyfter verkligen fram bilderna, precis som du säger. Men jag tycker att den även funkar på egen hand. Det enda som blir lite tjatig på skivan tycker jag är de Svarta Ryttarnas tema, som dyker upp så tätt under första halvan av skivan.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 28 mars 2002, 16:04

Håller med Fingolfin om att striden är mäktig, och även om det ser löjligt ut när Sauron kommer så var det mäktigt eftersom jag inte bryr mej om att det var så pass löjligt att han bara stod och slog utan att få motstånd. Även fyverkerierna var mäktiga enligt mej. :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 28 mars 2002, 17:22

det var väl för att ingen vågade. jag skulle iallafall inte gå emot han som hade Ringen....

Fingolfin
Medlem

Inlägg av Fingolfin » 28 mars 2002, 17:57

Det som jag egentligen störde mig på var att man fick se Sauron i en tolkning som inte stämmer överens med min. Jag tycker det är bättre att Sauron ständigt är närvarande i bakgrunden som ett stort, mörkt hot som ingjuter fruktan i även de mest härdades hjärtan.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 28 mars 2002, 18:11

jo men i striden skulle han ju vara med, annars hade det ju varit jäklans svårt för dem att skära av Ringen från hans finger ju... men du har ändå rätt, jag tänker mej inte Sauron som en sådan där plåtnicke utan mer som du beskrev.

tobbel
Medlem

Inlägg av tobbel » 28 mars 2002, 19:31

Jag gillar scenen precis innan brödraskapet kommer in i Moria, och bläckfisken (?) drar iväg med Frodo. Utan att tveka rusar Aragorn och Boromir ut i vattnet och attackerar bläckfisken. Tala om att offra sig för något större...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 28 mars 2002, 22:15

Några borde ivarje fall vågat strida genom hat.............

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 29 mars 2002, 16:04

jo men man kan ju säga att Sauron var lite mäktigare, större och kraftigare osv. på filmen när han kom stannade typ alla upp och bara kollade förskräckt på honom...alla var väl väldigt rädda, skulle iaf. jag vart.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 29 mars 2002, 22:25

Fän.........

Skriv svar