Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Grisekno
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 oktober 2016, 21:37
Ort: Ubiquitous

Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Grisekno » 12 oktober 2016, 21:41

Kära forum!
Som min första post här,
vill jag fråga efter gradbeteckningar som användes under korstågstiden. (Det enda jag funnit är att amiralsbeteckningen började användas då.) Är intresserad av hela gradskalan samt truppformationer.
Om någon har info eller kan peka mig i rätt riktning, blir jag mycket tacksam =)

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Stefan » 15 oktober 2016, 22:20

Bra fråga. Min första reaktion var att det hela var mera flytande, höga adelsmän var automatiskt officerare över lägre adelsmän... Och definitivt så över oadliga. Och sedan var ju vissa adelsmän kända som yrkesmilitärer och ombads ge råd till den befälhavande hertigen. Ungefär.
Och höge hertigen som fick uppdraget, antingen hade han militäranlag, och då var det bra. Eller också hade han inte dem. Var han dum så dummade han sig själv, det var väl så katastrofen vid Agincourt(?) skapades. Och var han smart så lyssnade han noga till råd från yrkesmilitärerna ifråga...

MEN. Bland de oadliga soldaterna, tex bågskyttarna, vaktmanskapet o dyl, fanns säkert grader. Kapten var nog rätt gammalt - och var då befälhavare över truppen ifråga. Var truppen mycket stor så gissar jag man hade även ledare för hundra ("centurion") och för tio...

Förresten, ordet vaktmästare är nog rätt gammalt, och från början var det militärt - bokstavligen chef för vakten. Från början troligen just ledare för 10 män, senare fick en erfaren vaktmästare ofta ansvar för kanske upp till 50...
Gäller iaf den polska armén, men sannolikt gäller det de flesta andra arméer också.

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Notarius » 18 oktober 2016, 20:40

Jeg mener det hed forskelligt, alt efter hvilken hær, gruppe eller orden, det handler om. Men jeg ville google ordene:

military ranks during crusades

- eller det tilsvarende på tysk.

Grisekno
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 oktober 2016, 21:37
Ort: Ubiquitous

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Grisekno » 28 oktober 2016, 23:34

Tack för svar =)

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Notarius » 22 januari 2017, 21:16

Fandt du ud af noget?


:-)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Valdemar Sappi » 23 januari 2017, 01:12

Tyska orden hade sina adepter märkta med ett T istället för ett kors, men minns inte vad de kallades just nu.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av gunship » 23 januari 2017, 02:41

Teutoniska orden hade ju, tror jag, fritt ur minnet och i viss oordning

Hochmeister - "Statschef"
Großkomtur - någon slags väldigt högt ställd chef
Komtur - en mer normal ledare, befälhavare för en här eller dyl.

Har för mig att det fanns något som hette Quartiermeister, och/eller Wachtmeister som var mer för det inrikiska och logistiska (som man kan gissa på namnen).

Sedan tror jag det fanns Ritterbrüder, halbbrüder, osv. som var mer rank-and-file eller underofficerare eller så

Med stor brasklapp för feluppfattning, men det är något att googla på iaf. Betänk att på medeltiden och fram till 1700talet var det vanligt att en kapten anställdes och betalades för att sätta upp och utrusta sitt eget regemente allt efter eget bevåg - den formella befälsstrukturen är mer av en sen 1700-talsgrej. Troligtvis var det enorma skillnader mellan två härar, även från samma land i hur de var organiserade, dvs. att organisationen av en här var högst individuell.

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Notarius » 23 januari 2017, 12:30

gunship skrev:Teutoniska orden hade ju, tror jag, fritt ur minnet och i viss oordning

Hochmeister - "Statschef"
Großkomtur - någon slags väldigt högt ställd chef
Komtur - en mer normal ledare, befälhavare för en här eller dyl.

Har för mig att det fanns något som hette Quartiermeister, och/eller Wachtmeister som var mer för det inrikiska och logistiska (som man kan gissa på namnen).

Sedan tror jag det fanns Ritterbrüder, halbbrüder, osv. som var mer rank-and-file eller underofficerare eller så

Med stor brasklapp för feluppfattning, men det är något att googla på iaf. Betänk att på medeltiden och fram till 1700talet var det vanligt att en kapten anställdes och betalades för att sätta upp och utrusta sitt eget regemente allt efter eget bevåg - den formella befälsstrukturen är mer av en sen 1700-talsgrej. Troligtvis var det enorma skillnader mellan två härar, även från samma land i hur de var organiserade, dvs. att organisationen av en här var högst individuell.
Højmester er oversat til Hochmeister på dansk.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Stefan » 24 januari 2017, 20:44

Intressant att se att Wachtmeister var tydligen inte chef för dagvakten, utan snarare något slags intendent.

Annars vore det intressant vilka grader hade Tyska Orden på truppnivå. De måtte väl vara väl beskrivna nånstans? Det är dessa som har möjligen varit aktuella inom andra arméorganisationer.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av gunship » 26 januari 2017, 13:48

Nu slutar jag babbla i nattmössan och här har vi wikiartikeln som mer utförligt beskriver tyska orden. Men som sagt, att gå ner på minsta enhet blir nog ganska svårt att hitta något generellt bfälssytem. Wachtmeister står inte, däremot Wachthauptmeister, som en väldigt låg grad - kan ha varit Ordenstrappier jag tänkte på, eller så var det någon grad som tillkom efter/före tidpunkten artikeln beskriver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Teutonic_ ... about_1350

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Wedman » 10 mars 2017, 18:20


Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Stefan » 14 mars 2017, 20:36

Wedman skrev:Johanniterorden
Notera att iaf Turcopolier är felaktigt definierad:
Turcopolier Knight leading the Brothers-in-Arms in battle , Resp Commander of cavallery.

Vad Turcoplier gjorde var att han var befälhavare över Turkopolerna, en formation av värvade bågskyttar till häst.
Turcopoliern var vidare en av bröderna, det var alltså inte en turkopoler upphöjd till rang och värdighet av hög officer. Även om jag antar att deras lägre oficerare kunde vara "män av folket ifråga".

Chris1978
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 april 2017, 03:53
Ort: Phuket/Stockholm
Kontakt:

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Chris1978 » 4 april 2017, 06:12

Stefan skrev:
Wedman skrev:Johanniterorden
Notera att iaf Turcopolier är felaktigt definierad:
Turcopolier Knight leading the Brothers-in-Arms in battle , Resp Commander of cavallery.

Vad Turcoplier gjorde var att han var befälhavare över Turkopolerna, en formation av värvade bågskyttar till häst.
Turcopoliern var vidare en av bröderna, det var alltså inte en turkopoler upphöjd till rang och värdighet av hög officer. Även om jag antar att deras lägre oficerare kunde vara "män av folket ifråga".
Tyvärr kan man ju inte riktigt förlita sig på wikipedia. Informationen finns där men stämmer inte riktigt. Någon som har en länk till en annan källa?
En dag i taget Bild

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Stefan » 4 april 2017, 22:27

Stefan skrev:
Förresten, ordet vaktmästare är nog rätt gammalt, och från början var det militärt - bokstavligen chef för vakten. Från början troligen just ledare för 10 män, senare fick en erfaren vaktmästare ofta ansvar för kanske upp till 50...
Gäller iaf den polska armén, men sannolikt gäller det de flesta andra arméer också.
Googlade lite på ordet wachtmeister. När det gällde släkten Wachmeister, berättar Wikipedia på första raden att ordet hästammar från ordet för "förste sergeant".

Fortsatte lite att googla, och mycket riktigt, i tex den österrikiska armén används fortfarande ordet wachtmeister som beteckning för sergeant...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Befattningar och gradbeteckningar under korstågen

Inlägg av Stefan » 4 april 2017, 22:29

Chris1978 skrev:
Stefan skrev:
Wedman skrev:Johanniterorden
Notera att iaf Turcopolier är felaktigt definierad:
Turcopolier Knight leading the Brothers-in-Arms in battle , Resp Commander of cavallery.

Vad Turcoplier gjorde var att han var befälhavare över Turkopolerna, en formation av värvade bågskyttar till häst.
Turcopoliern var vidare en av bröderna, det var alltså inte en turkopoler upphöjd till rang och värdighet av hög officer. Även om jag antar att deras lägre oficerare kunde vara "män av folket ifråga".
Tyvärr kan man ju inte riktigt förlita sig på wikipedia. Informationen finns där men stämmer inte riktigt. Någon som har en länk till en annan källa?

Nå, artikeln var ju inte på den riktiga Wikipedia, utan var på förklaringssidorna "wiki" för spelet Throneworld... Och deras hemsida. Men visst, i första ögonkastet ser det ut som wikipedia.

Skriv svar