Är/var inte Philips holländska och tillverkade dom inte utrustningen?JohnT
Förlåt men när svensk försvarsindustri och militärer pratar om svenskproducerad utrustning som inte sålts i några direkta mängder till andra länder,
så kan du utgå från att dom är lika självförhärligande som D. Trump.
EDIT: nu blir jag lite tveksam, står Philips Teleindustrier AB, var detta ett helsvenskt företag?
Sverige var minst 20 år efter USA, och TCI 105 , var bara en målföljare, inte en hydrofon.
Och enligt Klintebo's "det svenska ubåtsvapen 1904-2004", så var det först Näcken som kunde anfalla ytmål utan att sticka upp periskop eller radar.
Så här tycker denna länk, http://www.ubatskrig.se/media/artiklar/ ... r_ytan.pdf
Med Sjöormen-ubåtarna påbörjades en inhemsk ubåtsutveckling som placerade Sverige i första rummet beträffande ubåtskonstruktioner,
Jag har lite svårt att hitta mer info. om Sjöhundens tekniska utrustning än den jag bifogat, kan du länka?Om man istället tittar på hur svenska operatörer beskriver den tyska flank array som installerades på prov i Näcken och sedan blev standard i Västergötaland. Så kan man inse att det Sverige hade före 1990 var långt efter vad USA hade i "Jakten på röd oktober".
Men detta till trots så upptäcktes ubåten av en helikopter med doppler.Och oavsätt hur bra hydrofon, ljudutbredningen i skärgård under hösten med sin "röriga" vattentemperatur och salthalt var allt annat än förutsägbart.
Vilka miniubåtar gick/går i 8knop, ingen fick jag det till och drog slutsatsen att det var en konventionell ubåt som passerade Sjöhunden.Desstom så de enda svenska hydrofonoperatörerna som någonsin tidigare hade försökt jaga miniubåtar inomskärs skulle varit den som var med när Sverige hade den egna miniubåten Spiggen. Om nu spiggen någonsin hade övat mot ubåtar, fregatterna var ju redan skrotade.
mvh
/John[/quote]