Ubåtar isåfall.FredH
Med vilka resurser förstärker NATO den svenska ubåtsjakten med?
Mig veterligen så ansluter inga ytförband, inga helikoptrar samt i stort sett ingen teknisk utrustning under själva ubåtsjakterna.
Var låg våra egna ubåtar under Horsfjärden?Som taktisk tanke, har väl Sverige tänkt att inte använda egna ubåtar aktivt i ubåtsjakter, utan snarare använda dessa utomskärs på öppet vatten som underrättelseinhämtare. Det är väl föga roligt att använda egna ubåtar inomskärs, när ytfartyg + helikoptrar tänker sig att utföra vapeninsatser. Det kräver en minutiös kunskap om var egna ubåtar är samt var de kan tänkas röra sig. Vi gör/gjorde inte det med egna, skulle det vara troligt att vi gjorde det med NATO-ubåtar? Nej.
Jag vet inte men gissar att man placerade ut dom strategiskt och så låg dom och lyssnade passivt och hade en signalboj som kunde sända till operationsledningen?
Nej men man kanske placerade ut ett par natoubåtar för att täcka upp gapen i vår underrätelseinhämtningslinje?Med tanke på de stora vapeninsatserna som sker, är det då troligt att Sverige tar hjälp av NATO-ubåtar för att jaga Sovjettiska ubåtar inomskärs i Svenska skärgården? Mitt svar på det är nog faktiskt, ett nej.
Skulle ju vara rätt praktiskt om det kom en/ett par ubåtar med det amerikanska flottbesöket som stannade kvar tex?
Det vore väl isåfall just därför som man förnekar det stenhårt och kanske läcker lite villospår som radiostyrd U137, psyops och så vidare?Även politiskt tror jag det hade varit omöjligt, vi vet idag att vi under större delen av kalla kriget, sammarbetade mycket med NATO. Men det är något som kommit fram i efterhand. I början av 80-talet, var större delen av befolkningen fast i sin ståndpunkt och tro på att Sverige var den lysande nation som klarade sig ensamma, utan varesig Warsawapakten eller NATO som kompisar.